Fermzilla. Bruk, tips og triks

Kjedelig om de er ødelagt da...

Jeg har ikke lyst til å være den som roper brukerfeil siden dette ikke er nevnt i manualen, men jeg vil anbefale at en på disse skrur til det stopper, og så bittelitt tilbake igjen (samme som når du åpner vannkraner av gamletypen)

Det er KUN de gjengene som er links samt "bruskorkene" som må teites for å holde tett, alle de andre tetter med O-ringen radialt så det skal ikke være nødvendig å teite for å få det tett.

Smøring av pakningene og pakningsflatene vil hjelpe med å få det tett.
 
Det satt hos meg med trykk selv etter at gjengene ble ødelagt, men er usikker på om det lar seg tette igjen. Og det er jo umulig å få skrudd det fra hverandre, og det trenger jeg å gjøre for rengjøring. Det er mye humlerester fra NEIPA-en oppunder kragen og sikkert masse kliss mellom de to delene som sitter fast i hverandre også. Jeg smurte alle ringer med keg lube før bruk. Jeg skal ikke avvise at jeg potensielt kan ha gjort noe som ikke er beste praksis, men det bør være mulig å skru fra hverandre produktet uten å ødelegge det åkke som...
 
Ja, det er jo selvsagt, kan du ha skrudd feil vei til å begynne med?

Kom til å tenke på en ting som kanskje kan funke; hvis du fyller noen liter med isvann i den og setter den opp-ned, så setter på høyt, men ikke fullt trykk, 2 bar f eks. og så varmer opp ventilen med en føner eller lignende så mye du klarer/våger. Deretter snur den slik at isvannet kjøler ned innenfra, da er ventilen maks utvidet, og resten krymper, kanskje du får den løs da? Du må jobbe raskt når du først snur den da.
Aner ikke om det funker, men kan være forsøket verdt?
 
Det satt hos meg med trykk selv etter at gjengene ble ødelagt, men er usikker på om det lar seg tette igjen. Og det er jo umulig å få skrudd det fra hverandre, og det trenger jeg å gjøre for rengjøring. Det er mye humlerester fra NEIPA-en oppunder kragen og sikkert masse kliss mellom de to delene som sitter fast i hverandre også. Jeg smurte alle ringer med keg lube før bruk. Jeg skal ikke avvise at jeg potensielt kan ha gjort noe som ikke er beste praksis, men det bør være mulig å skru fra hverandre produktet uten å ødelegge det åkke som...
Høres ut som en klar reklamasjonssak. Det er heller ikke første tilfelle av Fermzilla som ikke kan åpnes.
 
Hva tenker folket om trykkgjæring og gjæringstid / modningstid sammliknet med med utrykket gjæring? (om en kan bruke det uttrykket) :)
Jeg har stort sett gjæret normal eller noen dager korteren tidsperiode, men dette er kanskje ikke nødvendig?
 
Litt usikker på om dette passer best i denne tråden eller bryggertabber....:

Jeg jobber for tiden rotasjon med 12-timers skift 14 dager i strekk, og før jeg startet rotasjonen satte jeg en Småtøs til gjæring i Fermzillaen med en iSpindel oppi og den har gjæret ganske fint og hadde i går stått med stabil SG i nesten en uke, jeg bestemte meg derfor på vei hjem fra jobb å ta ut gjæren og sette Co2 på så den er ferdig karbonert til jeg er ferdig på jobb neste uke.

Så da jeg kommer hjem stikker jeg rett i garasjen og stenger butterflyen og setter på trykk. Så begynner moroa, da jeg skal ta av bunnkoppen får jeg den bare et liiite knepp før den stopper.
Null stress, fram med verktøyet for å løse den, men jeg får den bare et lite knepp til før ventilen begynner å løsne. Frem med en oljefiltertang for å holde ventilen og får enda et knepp før reima på verktøyet slitner. WTF???

Så slår det meg, etter å ha skrudd på bil og mc siden jeg var 11-12 år for over 30-år siden, samt 25 år i industrien som bla mekaniker og rørlegger står jeg der å skrur feil vei...

Det er ingen premie for å gjette hvem som var i garasjen til halv elleve for å ordne opp, løsningen ble forøvrig å lage et verktøy som passer på de seks "føttene" på bunnkoppen ved å bore 6 hull i en plankebit som jeg så satte skruer i.

For å "toppa heile driden" åpnet jeg ventilen etter jeg var ferdig og slapp en halvliter øl ned i koppen samtidig som det gikk en halvliter luft opp før jeg innså at jeg glemte å flushe med Co2...

Alt i alt en god avslutning på en lang arbeidsdag, men det er vel sånt en lærer av :p
 
Jeg er usikker på hvordan jeg skal bruke oppsamleren, den har stått oppe under hele gjæringen, og i dag skal jeg overføre til et fat.
Bør jeg dumpe trub på dag1 i gjæring neste gang tro? Deretter dag 6-7 etter stormgjæring er over? Bør jeg dumpe 2 ganger nå tro for å få med alt rusk rask før jeg overfører til fatet?
 
Jeg er usikker på hvordan jeg skal bruke oppsamleren, den har stått oppe under hele gjæringen, og i dag skal jeg overføre til et fat.
Bør jeg dumpe trub på dag1 i gjæring neste gang tro? Deretter dag 6-7 etter stormgjæring er over? Bør jeg dumpe 2 ganger nå tro for å få med alt rusk rask før jeg overfører til fatet?

Det bør ikke være nødvendig å dumpe dette før du overfører.
 
Jeg regner med at det ikke bare er meg som har hatt problemer med å åpne lokket. Jeg fant denne fine gif'en når jeg søkte etter en løsning :)

FermZilla_how_to_open_lid.gif
 
Bare en liten ting,
Er det nødvendig å vaske gjæringskaret mellom flasking med tapcooler og ny gjæring dersom dette skjer tett i tid? Forutsatt at øltypene er noenlunde like og bruker samme gjærstamme. Det vil jo være relativt lukket.
Noen som har prøvd?
 
Bare en liten ting,
Er det nødvendig å vaske gjæringskaret mellom flasking med tapcooler og ny gjæring dersom dette skjer tett i tid? Forutsatt at øltypene er noenlunde like og bruker samme gjærstamme. Det vil jo være relativt lukket.
Noen som har prøvd?
Nødvendig er det kanskje ikke, men du vil vel uansett tømme ut gjær og andre rester. Så en liten skyll med varmt vann og en tur med starsan kan vel være greit?
 
Det satt hos meg med trykk selv etter at gjengene ble ødelagt, men er usikker på om det lar seg tette igjen. Og det er jo umulig å få skrudd det fra hverandre, og det trenger jeg å gjøre for rengjøring. Det er mye humlerester fra NEIPA-en oppunder kragen og sikkert masse kliss mellom de to delene som sitter fast i hverandre også. Jeg smurte alle ringer med keg lube før bruk. Jeg skal ikke avvise at jeg potensielt kan ha gjort noe som ikke er beste praksis, men det bør være mulig å skru fra hverandre produktet uten å ødelegge det åkke som...

Hei. Jeg har gjæret under trykk på Fermentasaurus i to år. har demontert for rengjøring to ganger. Vasker godt når jeg skal bytte gjær. bruker Sun oppvaskmaskinpulver kjøpt på REMA. Fyller ca. halve dunken med varmt vann på ca. 45c, og har i en ca. halv til en desiliter såpe. Rister regelmessig, og lar dunken stå på hode halve tiden. skyller godt flere ganger, og desinfiserer den med Starsan før gjæring. Om det er belegg som ikke går av, bruker jeg fat-børste på drill i såpevannet. Da blir det helt rent. Om jeg brygger med samme gjærtype flere ganger, gjør jeg ikke rent dunken. Tapper av ca. halvparten av det som ligger i bunnen, og fyller på med ny vørter. Dette gjelder bare om det er trykk i dunken hele tiden, så det ikke kommer inn oksygen.
 
Er det andre som sliter med disse metall carbonation capsene? Synes det er vanskelig å få gummipakningen til å tette godt på gass-siden. Har bestilt røde plast capser med integrert pakning, men verden har stoppet opp.
 
Viktig å ikke skru til for hardt, men det vet du sikkert. Jeg skrur til med håndmakt til det stopper, og så kanskje litt ekstra med en tang.
 
Tilbake
Topp