Five star beer stone remover

Marius K.

Norbrygg-medlem
Noen som har erfaring med denne?

Det ser ut som at jeg har opparbeidet ølstein i bryggemaskinen min. Har aldri opplevd dette før, så synes det er noe pussig. Oppdaget det etter at jeg brygget NEIPA nå i helgen som var. Vannet var 'kraftig' justert, så det kan jo være en årsak til problemet (?).

Anyway.. er det noen som vet hva slags temperatur man skal ha på vannet når man bruker Five star beer stone remover? Det står bare blandingsforholdet, ikke noe om på hvilke temperatur dette er mest effektivt.

Hvordan fjerner dere «beer stone»?
Er du sikker på at det er beer stone det er snakk om? I kjelene mine danner det seg etter hvert et tynt brun-gyllent belegg som jeg fra tid til annen fjerner med kaustisk soda og en skrubbesvamp, men det er så vidt jeg kan forstå noe annet enn beerstone.

Er du sikker på at det er beer stone det er snakk om? I kjelene mine danner det seg etter hvert et tynt brun-gyllent belegg som jeg fra tid til annen fjerner med kaustisk soda og en skrubbesvamp, men det er så vidt jeg kan forstå noe annet enn beerstone.
Jeg får også slikt brunt belegg. Liksom ingenting som tar det bortsett fra fysisk bearbeiding. Og da skal det ikke mye til, - får bort mye bare med tørkepapir. Når det er "ferskt".

Jeg får også slikt brunt belegg. Liksom ingenting som tar det bortsett fra fysisk bearbeiding. Og da skal det ikke mye til, - får bort mye bare med tørkepapir. Når det er "ferskt".
Etter 20-30 brygg sitter det ganske godt, i alle fall:). Jeg strør litt kaustisk i bunnen av kjelen, og fyller på noen dl varmt vann. På med jakke og vernebriller og solide gummihansker, og så tar jeg en svamp med skrubbeflate og gnir i vei. Blir litt svett underveis, men det tar ikke allverdens tid. Og kjelen blir skinnende blank. Det gir jo en indre glede å se at den blir som ny:).

Etter 20-30 brygg sitter det ganske godt, i alle fall:). Jeg strør litt kaustisk i bunnen av kjelen, og fyller på noen dl varmt vann. På med jakke og vernebriller og solide gummihansker, og så tar jeg en svamp med skrubbeflate og gnir i vei. Blir litt svett underveis, men det tar ikke allverdens tid. Og kjelen blir skinnende blank. Det gir jo en indre glede å se at den blir som ny:).
Skal gjøre det samme over nyttår før neste brygg.
#Nyttårsforsett

Hei @Finn Berger, ikke helt sikker nei.

Første bilde er fra HLT (kun vann her, med lit mineraler osv. avh. øltype).

Andre bilde fra BK. Problemet er relatert til varme elementet: i HLT ser du tydelig at elementet varmer fordi du får sånne varmebølger som stiger opp fra elementet.

I BK’n ser jeg kun små bobler og det begynner aldri å koke - det stopper ved 95 C og tar evighet.

Skal gjøre noe tester i morgen.

IMG_8307.jpeg

IMG_8308.jpeg

IMG_8309.jpeg

Andre bilde fra BK. Problemet er relatert til varme elementet: i HLT ser du tydelig at elementet varmer fordi du får sånne varmebølger som stiger opp fra elementet.

I BK’n ser jeg kun små bobler og det begynner aldri å koke - det stopper ved 95 C og tar evighet.

Vis vedlegget 70785

Vis vedlegget 70786

Vis vedlegget 70788
Jeg rengjør mitt varmeelement, som er en grilltenner på 800w ganske enkelt ved å sette den på i friluft.
Belegget brennes av, og lett børsting er nok til å få den helt ren.
Belegg i selve kjelen tas enkelt med en liten klunk Starsan og skuresvamp. Hansker anbefales :)

Vis vedlegget 70785

Vis vedlegget 70786

Vis vedlegget 70788
Ser ut som det belegget jeg får. Jeg vasker ikke kjelene mine, jeg bare skyller dem og gnir kjapt av med en skuresvamp. Mulig jeg hadde unngått belegget om jeg hadde brukt litt vaskemiddel i tillegg, men jeg trur ikke belegget har noe å si, så jeg nøyer meg med en omgang med kaustisk en sjelden gang når jeg synes det begynner å bli for mye.

Det ble rent @Steinar Huneide. Men løste ikke problemet at den ikke kom over 95 Celsius. Det ville ikke koke. Ny sensor hjalp ikke heller …… det eneste som ikke er det samme som før er damphette… og der er problemet: nå trekker jeg mye luft gjennom kjelen at det blir for kaldt. Nå legger jeg tuppen av ventilasjonslangen halvveis slik at det kun trekker lit damp……jaja, man skal ikke gi opp.

IMG_8311.jpeg

IMG_8314.jpeg

Den rekkefølgen er vel ikke helt etter boka?
Takk. Det har du veldig rett i:(! https://norsklut.no/produkter/industrikjemikalier-og-miljomasser/kaustisk-soda/

Det har riktignok gått bra så langt, og jeg har ikke lagt merk til noen spesielt voldsom reaksjon - men jeg skal gjøre det riktig fra nå av.

Men jeg er flink med vernebriller og hansker og sånt, i alle fall:). (Veldig malapropos: Vernebrillene er fine hvis du skal skjære opp en del løk. Brukte dem nettopp:).)

For å fjerne brunt belegg på kjelene i mitt HERMS oppsett, bruker jeg rett og slett god gammeldags stålull. Dette funker knall og uten kjemiske produkter.

Tilbake
Topp