flaskebomber

Bjørn k

Norbrygg-medlem
har flaska mitt første  øl og  satt til ettergjæring ..har lest litt her angående flaskebomber og lurer på når dette vanlivis intreffer?? la oss si at det står i 2 uker på 20 c uten at noen flasker sprenger.. er det da liten sansynlighet for at det kommer til og skje i heletatt? eller er det ein fare uansett så lenge de er på flasker. og ev temperatur..visst dei står kjølig.. fks 10 grader i 6 uker etter ettergjæring/karbonering og så blir lagret i romtemperatur etter det.vil da gjæren bli vekket til liv igjenn og faren for bomber bli større??  :jaha:

Kommer an på hvor mye sukker du har brukt, og hva FG var. Selv bruker jeg ca 6 gram sukker pr liter med en FG på rundt 10.

Flaskebomber oppstår jo ikke hvis alt er gjort helt rett. Det er 3 faktorer som jeg ser kan forårsake flaskebomber. Det 1. er hvis ølet ikke er helt utgjæret før det tappes på flasker. Det 2. er hvis man bommer på mengden karboneringssukker og det 3. er hvis man får infeksjon av organismer som produserer Co2.

I tillegg så kan sikkert ei skadet/svekket flaske finne på å sprekke, men det blir sikkert ikke bombe av det.

Så dersom du har alle disse punktene under kontroll så er det bare å sette seg ned og vente på resultatet av sitt arbeide (den absolutt tyngste delen av brygginga  ;D )  :biersmile:

ja det tror eg..får bare åpne ei flaske og prøve..men visst det ikkje skjer i løpet av 2 uker som eg skreiv tidligere osv..så er det liten snnsynlighet for at det ikkje blir noen flaske bomber....

Jepp. Liten risiko etter 14 dager i romtemp, forutsatt at du har truffet rett sukkermengde og unngått infeksjon. Åpne ei flaske og sjekk! :)

Tilbake
Topp