Forumet er oppdatert

Her kommer problemet med "like-funksjon" til syne.

Liker Stig Aa. at installasjonen ble avbrutt. Liker han at Gustav ble utsatt for flaskebombe? Eller liker han ganske enkelt at Gustav informerer oss om hva som skjer? Hvem vet? ;)
 
Sånn, der skal ting være fikset, to endringer ble gjort:

  • Alle epostadresser sammenlignes uavhengig av store/små bokstaver
  • Du må faktisk ha betalt medlemskapet for å få tilgang til gruppen. Sistnevnte røk det ut 650 medlemmer på.

Har ikkje tilgang eg heller. Sit med fakturaen i hånda det eg har skrive "betalt" med kulepenn på. Sjekka i hypersys og det låg eg ikkje inne med epostadresse i det heile tatt. Oppdaterte og logga ut. Fortsatt ikkje tilgang ette ut/innlogging på forumet.
Tar det litt tid får ting blir oppdatert?
 
Ok, da så. Men ellers liker jeg oppdateringa veldig godt, bra jobba. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet, og vente på Tak
Ja, første post i denne tråden.
Ok, da så. Men ellers liker jeg oppdateringa veldig godt, bra jobba. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet, og vente på Tapatalk-oppdatering ;)
 
Jeg tror Tapatalk skal fungere nå.

Forøvrig må jeg bare få si noen ord om mitt forhold til Tapatalk: Forbanna drittsystem.

Det er et OK system for sluttbrukeren, men for en forumadministrator er det et mareritt og omtrent like lystbetont som gårsdagens hendelse på kjøkkenbenken.flaskebombe.jpg

Sånn i korte trekk:
  • De legger inn ei «velkomstside» for alle som kommer til forumet for å «informere» om at man kan kjøpe Tapatalk og bruke det på forumet.
  • For å være sikker på at man ikke glemmer dem, legger de inn en massiv banner på alle sider for besøkende fra mobil. Dette gjøres på en måte som omgår XenForo malsystem og må kommenteres vekk i kode. (Dette har jeg gjort, men det kommer tilbake igjen neste gang det må gjøres ei sikkerhetsoppdatering av Tapatalk.)
  • Sikkerhetsoppdateringer distribueres utenom XenForos system og må håndteres manuelt.
  • Systemet går rundt deler av spamkontrollene som gjøres, og kan gi mer spam på forumet.
  • Statistikk over bruk blir fordelt på flere steder.
Så sånn i korte trekk er det altså omtrent like mye jobb å drifte Tapatalk som resten av forumet, dersom man både skal stoppe det fra å ødelegge for vanlige brukere og gjøre forsvarlig sikkerhetspatching.
 
En annen ting: forumet aksepterer ikke brukernavnet mitt i påloggingen lenger, kun mailadresse..?
 
Jeg tror Tapatalk skal fungere nå.

Forøvrig må jeg bare få si noen ord om mitt forhold til Tapatalk: Forbanna drittsystem.

Det er et OK system for sluttbrukeren, men for en forumadministrator er det et mareritt og omtrent like lystbetont som gårsdagens hendelse på kjøkkenbenken.Vis vedlegget 12897

.....
Så sånn i korte trekk er det altså omtrent like mye jobb å drifte Tapatalk som resten av forumet, dersom man både skal stoppe det fra å ødelegge for vanlige brukere og gjøre forsvarlig sikkerhetspatching.


Om det er slik du skriv: kvifor brukar ein så mykje tid og ressursar på Tapatalk? Eg kan forsåvidt forstå at det gamle forumet funka dårleg på mobilar men dette nye er vel laga slik at det det skal virka godt både på mobil, nettbrett og i vanleg pc/mac nettlesar.

Eg som brukar nettlesar på makken min eller på eplefjøla eller på min androidmobil må også akseptera at det er litt annsleis. Det er for eksempel ganske irriterande at det ikkje har same funksjonaliteten som tidligare men eg får jo berre svelga det og akseptera at noko forandrar seg over tid. Og kanskje eg med tid og stunder gløymer korleis det gamle var og begynner å lika det nye?

Kanskje dei som brukar Tapatalk skulle sjekka korleis forumet fungerar i nettlesaren på sine smart-telefonar?
Og ja - dei må nok venna seg til at det ikkje er heilt som tapatalk og vi menneske vil jo helst ikkje ha noko nytt (med mindre det er ny smarttelefon eller andre dippeduttar) men eg kan ikkje tenkja meg at det er heilt håplaust å skifta frå tapatalk til nettlesar. Men forandring vil det jo vera.
 
Om det er slik du skriv: kvifor brukar ein så mykje tid og ressursar på Tapatalk? Eg kan forsåvidt forstå at det gamle forumet funka dårleg på mobilar men dette nye er vel laga slik at det det skal virka godt både på mobil, nettbrett og i vanleg pc/mac nettlesar.

«It seemed like a good idea at the time» Jeg har lurt litt på det samme selv, men så kommer slike pinsler sakte... Man vil gjerne oppgradere forumet, så vil folk ha Tapatalk for å slippe så stor overgang, så sier man at det sikkert lar seg ordne, så laster man ned programvaren og begynner å lese dokumentasjon, banner litt mens man tenker at det ordner seg snart, så finner man en feil som ikke burde være der og tenker at man snart er ferdig og så er det bare en par småting til. Dessuten bruker jeg Tapatalk selv og synes brukeropplevelsen er ganske bra, selv om det som ligger bak er mindre lystbetont.

Men nå er det altså oppe og går. Selv om programvaren er skrot, så får vi håpe at ulempene ikke er alt for store over tid. Og Tapatalk er egentlig en ganske god ide (en standard måte å lese forum på, helt uavhengig av programvaren som forumet bruker), selv om gjennomføringa feiler på en del punkter.

Sammenlign det litt med å trippelmeske i en Speidel: Det høres litt morsomt ut, resultatet blir helt greit, men det er allikevel ikke noen utpreget god ide.
 
Sist redigert:
En annen ting: forumet aksepterer ikke brukernavnet mitt i påloggingen lenger, kun mailadresse..?

Det har vært litt problemer med brukere som har samme brukernavn etter omskriving til kun engelske bokstaver. Du kan prøve å logge inn med "bard" (han som hadde det brukernavnet før, måtte bytte brukernavn i oppgraderinga på grunn av dette problemet).
 
Takk for at tapatalk er på plass igjen! Det ser med første øyekast bedre ut enn det var før. "Quote" er i egen ramme, noe som gjør det mye mer oversiktlig. Takkes den som takkes skal! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takker og for bryderiet med Tapatalk.
Det som kanskje noen glemmer er at vi som bruker TT ofte følger med på flere forum. Det finnrs ingen bedre måte å gjøre det på enn TT når man ønsker å bruke mobil.

Jeg prøvde forøvrig mobil på forumet før TT ble klar. Om den nye softwaren er aldri så flott er det ikke i nærheten av TT i hurtig overblikk, svar etc.

Så jeg håper at det blir fremover. Til dere som ikke bruker TT men ønsker å følge med på forumet enkelt og greit fra telefon, installer det da vel.

--
 
Jeg savner redigeringsfunksjonen. Det er ikke rent skjeldent at jeg vil tilføye noe etter at jeg trodde jeg var ferdig å skrive, eller at å skifte navn på en tråd. Dette mener jeg bidrar til å holde forumet ryddig, ved at jeg slipper å starte fler tråder om nesten samme emne. Kanskje spesielt i kjøp/salg-forumet, men også andre steder. Kommer denne funksjonen tilbake?
 
Forumet er nå oppdatert og kjører på XenForo som motor for det tekniske.

Den viktigste endringa er at utseendet er helt nytt. Bruk denne tråden for å rapportere feil og problemer med den nye løsningen.

Kjente feil:
  • Tilgang til «Det lille ekstra» for medlemmer er ikke klart. Rettet 2014-06-05
Jeg står fortsatt som 'New Member' og 'Det lille ekstra' er ikke å se. Jeg er Norbryggmedlem, og hadde tilgang til 'Det lille ekstra' før omleggingen.
 
Jeg får nå e-postvarsel når (ca) 1 av 9 svarer på mine innlegg. Virker helt tilfeldig hvilke varsler jeg får. Er det meg det er noe galt med?
 
Oppsettet ser ba ut, selv om det nok tar litt tid å bli helt vant til det.
En ting bør dere imidlertid se på. Fargene på hyperlinker. Disse skiller seg nå minimalt ut fra resten av teksten.
 
Tilbake
Topp