Går det å flaskekarbonere STERK øl?

Hei,

I forrige uke brygget vi en runde av vår Imperial Black IPA.
For "morro skyld" kjørte vi denne som Parti-Gyle, dvs tok første avtapping til en kokekjele og andre til en annen.
Etter en times kok har vi da OG 1,112 på frste avrenning, og i tillegg skal vi tilsette litt sukker når gjøreingen begynner å avta slik at den kommer opp i en justert OG på rundt 1,140.

Så kommer utfordringen:

Er det mulig å flaskekarbonere så sterkt øl?
Vi gjærer med WLP007 som ihht Kristianiastudenene's Deepwater Horizon prosjekt klarte seg opp til nesten 15%, om jeg ikke husker feil.
Etter et tilsvareende spørsmål jeg hadde i en annen situasjon har jeg oppfattet at det anbefales kunstig karbonering og deretter tapping vha beergun/mottrykksfyller.
Nå har vi fat tilgjengelig selv om vi vanligvis ikke bruker dette, men har ikke beergun.

Hadde derfor vært kjekt om noen hadde erfaringer å dele som tydet på at det går å flaskekarbonere.

Et mulig alternativ for flaskekarbonering er kanskje å tilsette champagnegjær for å gjære ut i sekundær og deretter tilsette sukkerlake og noe ny champagnegjær (eventuelt bruke WLP099 i begge trinnen i stedet?)

Hva tror dere?
 
Jeg har flaskekarbonert øl på 11.5%, det gikk ihvertfall helt fint. Tilsatte champagnegjær ved flasking. Deres er nok sterkere men jeg tror nå det skal gå. Hvor sterk er deres?

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2
 
Magnus Jensen skrev:
Jeg har også en øl på 15-16% som jeg lurer på å flaskelagre, noen som har flaskekarbonert så sterke øl?

Da ville jeg i så fall tilsatt champagnegjær.
 
Vi endte med å tilsette en aktiv starter med wlp099 ca 3 dager før flasking.
ingen problem med karbonering, men utgjæring var ikke skikkelig ferdig før vi flasket, så 5 sekunder etter åpning skummer det bra mye fra flaska.

blir spennende å se hvordan den blir etter noen måneder med modning.

og neste gang skal vi nok både gi andregjæren bedre tid og måle jevn sg i noen dager før vi flasker. man lærer så lenge man brygger :)
 
Tilbake
Topp