Finn Berger
Moderator
Høres jo ikke dumt ut. Jeg trenger jo ikke noen formering, bare en liten, vennlig wake up-call før arbeidet kaller. Men da bør den vel få litt servomyces, som en parallell til en god kopp kaffe i sjutida?
Tror jeg skal ape etter deg; ble inspirert til å lage noe mørkt og godt til jul. Og så tappet jeg opp en mild i går, med Wyeast1318. Der lå det ei rein og fin gjærkake, og jeg tenker at den gjæren ikke har vært utsatt for så mye vondt. Den ble topphøstet i rikelige mengder fra en brown ale, og mild'en hadde en OG på 1.033. Det er vel nærmest en ganske snill starter. Jeg høsta 3-4 dl tjukk slurry, og så gir jeg den litt 1.020 med nærgjæring (likte det ordet, @Miguel ). Da skulle den kunne dra i land det meste.
Nå gjenstår den morsomme jobben med å finne oppskrift + den like morsomme jobben med å brygge. Tenker jeg går for en robust robust porter, og så skal jeg finlese om igjen det Palmer skriver om å brygge sterkt øl i siste HtB. Jeg lager jo nesten aldri sånt. Eller kanskje OG på 1.075-1.080 ikke kan kalles "sånt". Det er vel nærmest lettøl for de verste råtassene her på forumet.