Gjære lenger enn 14 dager

Hei!

Jeg har en Kølsch stående til gjæring på 14 dagen og tenkte å måle FG og evt. tappe i dag, men måtte reise bort en uke. Slik jeg forstår det skal dette gå bra(blir nesten tre uker i gjæringskaret i stedet for to), men det jeg lurer på er om jeg skal gjøre noe med temperaturen? Jeg har mulighet til å justere temperaturen som nå står på 16 C. Fortsatt stå på 16 grader eller senke? (Tørrgjær Saflager S-23)

(Neste badge skal planlegges bedre og jeg har nå bestilt refraktometer så jeg lettere kan måle FG de siste dagene før tapping)

På forhånd takk!
 
Selv om jeg aldri har brukt den gjæren, mener jeg at du kan bare la den stå. Det vil ikke påvirke ølet negativt.
 
Går helt fint at det har stått tre uker. Kan godt kjøle ned før tapping, men du trenger ikke. Gjør det gjerne gradvis så du ikke stresser gjøren.
 
Ang. refractometer, det kan ikke uten videre brukes etter at gjæringen har startet. Alkoholen gjør at målingen blir feil, men du kan regne om med f.eks denne: http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator
Dette er jeg klar over :)

Takker så mye for raske og gode råd/ svar! Forumet her er best!
Odland: når du sier kjøle ned, mener du ned til lagringstemp på 2-4 grader?

Har en kompis som også sa dette gikk greit, men jeg er nå totalt beroliget, fortsatt god helg!
 
Cold crash for å kræsje ut gjær/humle/mm i suspansjon samt klarne ølet gjøres ned til 2-4 grader ja
 
Da dukket det opp et nytt spm. Skal ølet dermed karboneres på 2-4 grader siden det er flott å kjøle ned med en gang?
 
Da dukket det opp et nytt spm. Skal ølet dermed karboneres på 2-4 grader siden det er flott å kjøle ned med en gang?

Tvangskarbonerer du på fat er det en ypperlig temperatur. Naturlig karbonering på flaske bør du helst gjøre i romtemperatur (med mindre du har et hav av tid) :)
 
Akkurat slike ting jeg ikke finner i litteraturen min. Derfor er dette forumet så viktig for oss som er ferske i hobbyen! Men da setter jeg flaskene på romtemperatur i ca 14 dager og SÅ lagrer jeg ølet på 2-4 grader?

Sigmund
 
Skal alt øl som flaskes stå i 14 dager i romtemp. ? Har som regel holdt med til 7-8 dager..

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Er det ferdig så er det ferdig. Er gjæren i flaska frisk og rask og alkoholstyrken ikke er all verden så burde den fint greie å karbonere i løpet av 3-4 dager eller så.
 
Tenkte å heller gi det for mye tid enn for lite. Finner jo ikke ut om det er ferdig karbonert før man åpner flaskene, men at opptil 14 dager er lenge nok er vel sikkert. Man vil jo få startet kaldlagringen så tidlig som mulig også!
 
Du kunne jo tappet øl på en 0.5l PET-flaske som du kan ha stående sammen med de andre. Så kan du klemme på den for å finne når den er ferdig. Med mindre du finner en brun en så lurer jeg kanskje på om humlen tar litt skade av lyset som vil komme gjennom, så jeg hadde vurdert å legge noe over den med mindre den står i mørke.
 
Tilbake
Topp