Gjæring i kokekar

Allvitende forum!

Er det noen som har erfaring med å gjære i kokekaret? Vil protein og humlerester ha en negativ innvirkning på smaken? Tenker å oppgradere produksjonen litt til 80-100 liters kjele. ser det praktiske i å slippe å "handtere" vørteren mer enn nødvendig  med det ekstra arbeidet og innfeksjonsrisikoen dette medfører.

Morten
 
Nei det har jeg ikke erfaring med, men vil ikke tro at det er en lur ide.

Vi tilsetter Irish Moss eller lignende for at det skal felles ut i mest mulig grad slik at trub'en blir igjen i gryta og ikke blir med til gjæringskaret.

Jeg tror du skal tenke ut en annen løsning for overføring til gjæring.
 
Ja det er sånn jeg har gjort det til nå. Men i og med at humle og proteinrestene legger seg på bunnen under nivået til tappekrana ser jeg ikke problemet så sant det ikke setter dårlig smak på ølet.
 
Potensielt kan trub (protein-materiale) gi økt innhold av fuselalkoholer i ølet.
 
Hva men å tappe det over i en midlertidig tank/kjele mens man tapper ur gromset i kokekaret, og så kan man ta det tilbake igjen etterpå?
 
Tenkte litt i samme baner som vikste som en billig og enkel løsning.   

Hvis man vil ta den et steg videre og gjøre det kostbart, kan man bruke en kjele med konisk bunn med en bunnventil (vv. bereder?), slik som brukes i enkelte gjæringskar, da kan trub og annet bunnfall fjærnes når som helst.
Varme elementene, ev. gass blussene kunne sitte på skrå-sidene.
Hadde også vært kjekt med et lokk som hadde holdt tett under gjæringen, med uttak for gjærlås etc.

Dette kunne fungert som et "allt-i-ett" oppsett. 
Ulempen ville være at kokekaret ville vært opptatt i gjæringsperioden.

(MoreBeer selger slike gjæringskar, mangler bare en varmekilde for kokingen)
 
Men hvorfor ikke bare tappe det over i et nytt kar? Med et så tort volum som 80-100 liter er temperaturkontroll under gjæringen ganske viktig, så må må på en eller annen måte få flyttet karet til et sted hvor dette lar seg gjennomføre. Et det ikke da like greit å pumpe det over i et annet kar?
 
Når det gjelder temperatur kontrol i et slikt all-i-ett oppsett, kan man bruke peltier elementer slik som er brukt på morebeer sine koniske gjæringstanker.

Kort sagt kunne man brukt en temperatur kontrollert konisk gjæringstank til MoreBeer, bare oppgradert den med ekstra varme elementer, eventuelt nedsenkbare elementer under kokingen, så hadde man hatt en slik allt-i-ett løsning. Teknisk sett ser jeg ikke noen grunn for at dette ikke skulle vært vært gjennomførbart.
 
Gahr skrev:
Men hvorfor ikke bare tappe det over i et nytt kar?

Vil man gjøre det enkelt kan man jo kjøpe øl på polet...  ;)
For noen er jo en stor del av hobbyen å tilpasse utstyret...

Selv har jeg montert meskekar+kokekjele etc. på ei tralle. Med unntak av gjæringen er det er "alt i ett" system. Jeg har spekulert på å gjære i kjelen. Jeg ser da for meg at kokeoppsettet måtte være innebygget i en isolert "kasse" med kjøling fra deler fra et kjøleskap...

Men det er jo mest en tanke...
 
Jeg husker en danske som drev med dette. Det var riktignok ekstraktbrygging; noen ganger med ekstra humle, noen ganger bare humlet maltekstrakt. Han kokte i et 50 liters melkespann (slik jeg gjør) og hadde ordnet seg med trykktett lokk med sykkelventil, sikkerhetsventil, manometer, samt en tappekran i bånn av spannet.

Når vørteren var ferdig kokt satte han på lokket og satte spannet til kjøling. Da ble det undertrykk i spannet. Etter kjølingen slapp han langsomt inn luft gjennom tappekrana i bånn slik at trykket ble utliknet (og vørteren fikk litt oksygen). Deretter var det i med gjæra og lokket løst på. Når den verste gjæringen hadde gitt seg, spente han bare fast lokket og slapp ut overtrykk når det ble for mye. Ellers ordnet jo sikkerhetsventilen den saken, tror den var på 2 eller 3 bar.

Når ølet var ferdig modnet, var det bare å tappe øl i bånn og pumpe inn luft på toppen med sykkelpumpe. Fordi CO2 er tyngre enn luft, så ble visst ikke ølet plagsomt oksidert før det var drukket opp.

Skikkelig latmanns/Reodor Felgen-opplegg.

I teorien er det sikkert helt riktig at malt/protein og humlerester ikke bør være med i gjæringskaret; men jeg (og flere med meg) har eksperimentert litt med dette og ikke merket noen særlig forskjell. Eneste er hvis man gjærer flere ganger i samme karet, så kan humla fra forrige brygg sette uønsket/ikke typeriktig preg på det neste brygget (spesielt plagsomt etter amerikanske "humlebomber").

Det med temperaturkontroll under gjæringen kan sikkert være et problem med så store volumer, men hvor mye det har å si for kvaliteten avhenger vel litt av hva slags øl du brygger. Pils og sånt kan nok være litt kinkig, ale tror jeg stort sett vil gå fint med litt prøving og feiling.

Lufting av vørteren er også et viktig moment, men det finner du sikkert en løsning på.

Så jeg ser ingenting i veien for å gjøre noen forsøk med dette.

Det er jo artig å prøve noe nytt!
;D
 
Tilbake
Topp