Gjærstarter og gjær i suspensjon(?)

Satte en starter med WLP007 i går. (3 pakker i 3L) Første gangen jeg bruker denne gjæren.
I dag så den slik ut:
IMG_9893.jpg
Masse store klumper i sving...
Aldri sett dette før. Er det normalt?
 
Satte en starter med WLP007 i går. (3 pakker i 3L) Første gangen jeg bruker denne gjæren.
I dag så den slik ut:
Vis vedlegget 38576
Masse store klumper i sving...
Aldri sett dette før. Er det normalt?
Ja det er ikke unormalt. Men det er bortkastet å bruke tre pakker på en slik starter. Hadde holdt med en. Det ser du hvis du bruke en gjærkalkulator. For øvrig bør man ha litt større headroom i kolben. Hadde du hatt en annen type gjær hadde den kunnet boblet over.
 
Ja det er ikke unormalt. Men det er bortkastet å bruke tre pakker på en slik starter. Hadde holdt med en. Det ser du hvis du bruke en gjærkalkulator. For øvrig bør man ha litt større headroom i kolben. Hadde du hatt en annen type gjær hadde den kunnet boblet over.
Har brukt kalkulator, den sier 3 pakker.
IMG_9894.png
Bobler forøvrig ikke ikke over når man bruker defoamer...
 
Har bare brukt den på brewersfriend.com. Får litt andre tall på den. I følge den kalkulatoren får man veldig lite igjen for å bruke ekstra pakker med gjær. Man får kun igjen det ekstra antall gjærceller man putter oppi. Altså ingenvekst på pakke to og tre.
 
WLP007 flokkulerer noe voldsomt, så det er helt normalt at gjærstarter med denne gjæren ser slik ut.
Ellers er jeg enig med rådene over her, ikke bruk mrmalty. Den baserer seg på gamle, enkle, utdaterte algoritmer for vekst
 
Hvilken kalkulator anbefales da? (Prøver å hjelpe til, og lurer veldig på det sjøl også.)

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Edit: Og der så jeg at Yeastcalculator.com var nevnt. :)
 
+1 for brewersfriend kalkulatoren ja :)

Men 426mrd celler på 24 liter OG100 må da være "en liten" underpitch. På high-gravity som den du har der bør du ha min. 713mrd celler. ihht nevnte kalkulator.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp