Gjærstarter uten magnetrører

Drar opp en gammel tråd igjen, må man bruke vørter som starter? Er det noen grunn til at man ikke bare kan bruke sukkervann?
 
Drar opp en gammel tråd igjen, må man bruke vørter som starter? Er det noen grunn til at man ikke bare kan bruke sukkervann?
Vel, en gjærstarter skal sikre primært 2 ting: Nok gjærceller og friske gjærceller. Hvis man dyrker frem en starter på sukker får gjæren appetitt på sukrose og ikke maltose(som er den vi vil at gjæren skal spise). I tillegg ønskes det at gjæren skal være frisk og fit for fight når du tilsetter den tilø vørteren, sukkeret inneholder 0 av de næringsstoffene gjæren trenger og vil da ikke være i nærheten av like frisk som gjær som er fostret opp på maltose. Tror neppe toppidrettsutøvere hiver i seg boller og cola i treningsopplegget opp mot mesterskap :)

Sikkert flere punkter som er vel så relevante her, men hovedpoenget må være: Ikke lag gjærstarter på sukkervann.
 
Vel, en gjærstarter skal sikre primært 2 ting: Nok gjærceller og friske gjærceller. Hvis man dyrker frem en starter på sukker får gjæren appetitt på sukrose og ikke maltose(som er den vi vil at gjæren skal spise). I tillegg ønskes det at gjæren skal være frisk og fit for fight når du tilsetter den tilø vørteren, sukkeret inneholder 0 av de næringsstoffene gjæren trenger og vil da ikke være i nærheten av like frisk som gjær som er fostret opp på maltose. Tror neppe toppidrettsutøvere hiver i seg boller og cola i treningsopplegget opp mot mesterskap :)

Sikkert flere punkter som er vel så relevante her, men hovedpoenget må være: Ikke lag gjærstarter på sukkervann.
Godt poeng. Googlet litt og fant den bruscience siden som testet starter og lærte litt der. Vørter it is.

så, kom jeg til å tenke på en annen ting. Sikker idiotisk spørsmål som har en god forklaring, men hvorfor lager man egentlig en starter?

skjønner den skal øke antall gjærceller, men det er jo eksakt samme som skjer om man pitcher den i øllet man brygger??
 
Godt poeng. Googlet litt og fant den bruscience siden som testet starter og lærte litt der. Vørter it is.

så, kom jeg til å tenke på en annen ting. Sikker idiotisk spørsmål som har en god forklaring, men hvorfor lager man egentlig en starter?

skjønner den skal øke antall gjærceller, men det er jo eksakt samme som skjer om man pitcher den i øllet man brygger??
Du gir gjæra andre forhold i en starter som gjør at den formerer seg fint og holder seg frisk og rask. Og så kaster du starterølet etterpå, siden du ikke har lagt forholdene til rette for at det skal bli bra.
 
Eg har ikkje magnetrørar og det fungerar utmerka å lage starter utan for min del, har aldri hatt problem med dårleg utgjæring eller liknande som er typisk for lågt gjærtal. Eg ristar godt før og etter at gjæren er oppi, og så ristar eg kanskej ein gong til i løpet av eit døger, noko meir enn det har eg ikkej gjort men det verkar som om det fungerar veldig bra.
Men dropp kjøleskapet, du vil ha full fart og fest i kolben og då kan du ikkje ha låg temp.
Høres ut som min måte å sette startere på også. Sikkert suboptimalt, men bedre enn å pitche uten starter. Lag time blir tydelig redusert med en starter, selv om den ikke har stått på rører. Jeg tror også at det er vesentlig at jeg har litt gjærnæring i starteren. Den gjæren som vokser opp der er sannsynligvis sterk og fin. Har også forsøkt "trikset" med litt olivenolje i starteren. Det er veldig interessant, synes jeg.
 
Du gir gjæra andre forhold i en starter som gjør at den formerer seg fint og holder seg frisk og rask. Og så kaster du starterølet etterpå, siden du ikke har lagt forholdene til rette for at det skal bli bra.
Sant nok. Og likevel er det mange måter å gjøre det på. I gårdsbrygging i gamle dager satt man en "starter" kalt "mariaue" på vørteren man allerede hadde brygget. Greia var at man tok en slant av vørteren og kjølte ned raskere (man brygget ganske store batcher den gangen, som tok lang tid å kjøle til pitch), og den slanten kjølte man ned raskere og pitchet i. Da kom gjæren raskere i gang, men det var jo ikke noen måte å formere opp vesentlige mengder på.
 
Drar opp en gammel tråd igjen, må man bruke vørter som starter? Er det noen grunn til at man ikke bare kan bruke sukkervann?
Jeg har de siste årene kun brukt vørterøl. Den kommer med alt gjæren trenger og har perfekte 1.040. Innholdet er desinfisert så det er strengt tatt bare å spraye starsan på toppen før du åpner, riste ut Co2 og pitche gjær. Bruker å ha dem stående i rom temperatur så den er riktig temperert hele tiden. Rimelig kjapp måte å lage starter på. Bruker å følge med når Coop har salg og kjøper noen brett på salg

Mvh Frode
 
Godt poeng. Googlet litt og fant den bruscience siden som testet starter og lærte litt der. Vørter it is.

så, kom jeg til å tenke på en annen ting. Sikker idiotisk spørsmål som har en god forklaring, men hvorfor lager man egentlig en starter?

skjønner den skal øke antall gjærceller, men det er jo eksakt samme som skjer om man pitcher den i øllet man brygger??
Ja, men vekstpotensialet er ikke ubegrensa. Sjekk denne, så får du forklaringa: https://forum.norbrygg.no/threads/gjaerstarter.43129/
 
Tilbake
Topp