Hjelp, har jeg fått kjøletåke?

Heisann,

Brygget mitt har nå stått på flaske ei uke i romtemperatur, og ei uke kaldt. Når ølet sto varmt, var det helt klart. (måtte selvfølgelig prøvesmake) Men etter ei uke i kjøleskap er det blir uklart. Minner om weiBbier, hvis fargen hadde vært lik. Er det kjøletåke jeg har fått? Er det noe jeg kan gjøre for å få det klart igjen, evnt gjøre noe ved neste brygg for å forhindre dette?
 
Det høres ut som kjøletåke. Ølet vil klarne til slutt hvis det får stå kaldt lenge nok: kjøletåke dannes når det utfelles små partikler, disse vil sakte men sikkert falle til bunns i flaskene dine.

Det er vel uttalt som en sannhet at hurtig kjøling etter koking motvirker kjøletåke, men jeg forstår ikke helt forklaringen bak: at hurtig kjøling fører til at partiklene utfelles under kjøling og derfor ikke kan felles ut senere. Dvs. det jeg ikke helt er med på er hvorfor hurtig nedkjøling skal øke utfellingen, meg bekjent er det grad av underkjøling, dvs. absolutt temperatur, som har noe å si for utfelling, ikke temperaturendringen. Jeg har også hørt at folk brygger med no-cool metoden uten store mengder kjøletåke.
 
Hei,
Takk for svar. Jeg kjølte ned fra kokende til rundt 30 på 20 min, etter oppskriften i moderne hjemmebrygging boka. Skal se om jeg kan klare enda hurtigere nedkjøling neste gang.
Hvor lang tid må ølet stå før det blir klart igjen? Bryr meg forsåvidt ikke så mye, men når det serveres til gjester er det mer estetisk med klart øl.
 
Stian01 skrev:
Hei,
Takk for svar. Jeg kjølte ned fra kokende til rundt 30 på 20 min, etter oppskriften i moderne hjemmebrygging boka. Skal se om jeg kan klare enda hurtigere nedkjøling neste gang.
Hvor lang tid må ølet stå før det blir klart igjen? Bryr meg forsåvidt ikke så mye, men når det serveres til gjester er det mer estetisk med klart øl.

Kjøletåke er helt vanlig det. Som det sies over blir ølet klarere hvis det står lenge kaldt, har selv erfart det. Skulle du gå over til fat kan du filtrere
ølet med filter ned til 0,5 micron. Det fjerner det meste av kjøletåken. Jeg har også prøvd dette, men synes mye av smaken ble borte.
 
Tilbake
Topp