Hjelp til oppsett av brygger med gass

Hei, tenkte å bygge eit bryggeri i garasjen, og siden det er litt dårlig med strøm der, og at det er godt med litt varme frå gass så har eg lyst å bygge eit lite bryggeri med gass.

Men trenger hjelp av dere for valg av gassbrenner(krabbekoker?), regulator, sirkulasjon osv. Hvilken type kjele sol blir anbefalt(tykkbunnet eller tynnbunnet?).

Kan folk skrive hva dere bruker av oppsett og komme med litt tips for en nybegynner.

Garasjen er uoppvarmed. Så kan fort bli veldig kaldt om vinteren.
 
Fins mange brukbare gassbrennere til en rimelig penge. Krabbekoker er helt OK, og gir stor effekt og samtidig varme til rommet. Jeg har nettopp gått over til Grainfather, men har brygget med gass i flere år; da med igloo meskekar med kobbermanifold. Dette har funket overraskende bra, med lite varmetap, også på kalde dager. I tillegg til dette holder det da med en tykkbunnet kokekjele, og kanskje en kjøleboks til for oppbevaring av skyllevann, slik at en kan starte oppvarming til kok samtidig som en skyller.
Jeg har sirkulert manuelt på slutten av meskinga, og syntes dette funket greit. Med risskall i mesken fikk jeg bra filtrering.
Et annet alternativ er BIAB, men det kan være vanskelig å holde på varmen under mesk på kalde dager.
 
Fins mange brukbare gassbrennere til en rimelig penge. Krabbekoker er helt OK, og gir stor effekt og samtidig varme til rommet. Jeg har nettopp gått over til Grainfather, men har brygget med gass i flere år; da med igloo meskekar med kobbermanifold. Dette har funket overraskende bra, med lite varmetap, også på kalde dager. I tillegg til dette holder det da med en tykkbunnet kokekjele, og kanskje en kjøleboks til for oppbevaring av skyllevann, slik at en kan starte oppvarming til kok samtidig som en skyller.
Jeg har sirkulert manuelt på slutten av meskinga, og syntes dette funket greit. Med risskall i mesken fikk jeg bra filtrering.
Et annet alternativ er BIAB, men det kan være vanskelig å holde på varmen under mesk på kalde dager.
Har du noe bilder av det gamle oppsettet? :) Du har det tilfeldigvis ikkje tilsalgs? :p
 
Har ikke bilder, og det står nedrigget nå. Tenkte egentlig å beholde det til bruk om sommeren, siden jeg liker å brygge manuelt også. Bruker for så vidt gassbrenneren og kokekjelen fortsatt til oppvarming av skyllevann til GF.
 
tynnbunnet gir best varmeoverføring til vørter men det er ikke så stor forskjell på tykk/tynn. Du får krabbekokersett med kjele 30l og brenner for ca 1500. Kjelen er alu, og passer best til vannoppvarming. Kjøp så en bryggekjele i rustfri i den størrelsen du ønsker, eks 36l, 72l ... Nå kan du kjøre BIAB med en pose for maltet. Når du når temp slår du avv flammen. Gi den et bluss i ny og ne for å holde varmen.


Oppgradering kan være en kjøleboks eller en isolert gryte for mesking. lag/kjøp en manifold i bunnen, og hiv på en gjennomføring og kran.
 
tynnbunnet gir best varmeoverføring til vørter men det er ikke så stor forskjell på tykk/tynn. Du får krabbekokersett med kjele 30l og brenner for ca 1500. Kjelen er alu, og passer best til vannoppvarming. Kjøp så en bryggekjele i rustfri i den størrelsen du ønsker, eks 36l, 72l ... Nå kan du kjøre BIAB med en pose for maltet. Når du når temp slår du avv flammen. Gi den et bluss i ny og ne for å holde varmen.


Oppgradering kan være en kjøleboks eller en isolert gryte for mesking. lag/kjøp en manifold i bunnen, og hiv på en gjennomføring og kran.
Takk :) Dumt spørsmål til.. Hva bruker dere manifolden til? Er det til tapping, eller brukes den til skylling fra bunnen av? Eller hva bruker dere den til?
 
Brenneren jeg fikk med krabbekokern min (fra OBS bygg) er 14KW. Vil ikke anbefale noe under 9KW da det er mye tap av varmen.
 
Den jeg ref. til er på 50 kw. Det er nok til å få 30 liter opp til kok på 25 min fra iskaldt. Dette er minimum av brenner man må ha
 
Du får aldri ut oppgitt kw. Dessuten går mye av varmen påutsiden av kjelen. Akkurat som han fyren i Top gear sa - more power
 
Vi bruker krabbekoker på 14kw, først meskepose men kjøpte biab maltkurvIMG_1346.JPG


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Den jeg ref. til er på 50 kw. Det er nok til å få 30 liter opp til kok på 25 min fra iskaldt. Dette er minimum av brenner man må ha
Vil ikke denne sentrere varmen veldig på ett sted? Vil ikke vørter svi seg raskt om du freser på med denne?
 
Nix. Har aldri opplevd svidd i bunn selv om det er full gass inntil full kok. Derefter må man jo skru ned litt så ikke vørteren hopper ut av kjelen
 
Har heller aldri opplevd det, suveren koker, har mange brygg på den, vi har satt i kuleventil slik at vi får sirkulert vørteren godt[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp