HJELP!

Hei alle sammen, brygger mitt første brygg på en Bratberg 35 L  i øyeblikket og sitter med ca. 27 L vørter når kokingen starter. Spent skal jeg måle SG og får 1.020  :noway: . Sjekker vekta og ser den krever et 250 ml glass og jeg har fått et på 100 ml  :attevar: hvor feil blir da denne målingen? Jeg må vel bare glemme alt som heter Gravity og kjøre ut prosessen?  :help:

SG stiger vell etter 90 min koking, men usikker på hvor mye. Om du i tilfelle får for høy OG etter koking, kan du tilsette sterilisert vann.. Det skal ligge en post på forumet der det viser regnestykket på hvor mange liter du evt må ha. Ikke gå vekk i fra Målingene dine, kjekt og vite hvor det går fra brygg til brygg:) Husk å måle OG når tempratur på vørter er 20 grader, om du ikke finner en omregnings kalkulator, har Brewers friend app på mobilen. Nyttig og ha nårr du står der

Målt ved 20 grader men står på hydrometer at det kreves et 250 ml rør, så blir vel ikke helt rett når jeg slipper det opp i mitt måleglass på 100 ml?

soleir skrev:
Målt ved 20 grader men står på hydrometer at det kreves et 250 ml rør, så blir vel ikke helt rett når jeg slipper det opp i mitt måleglass på 100 ml?
Så lenge den flyter og ikke går i bunn har størrelsen på begeret ingenting å si. Du kan måle i et litermål eller rett i kjelen også, om du vil.

Ok, takker for svar  :amen:. Straks ferdig med koking så får vi prøve på nytt  :jaha: blir jo helt stressa  :bank2:

Min korreksjonstabell som går til 80 grader, viser legge til 27 ved 80 grader. Jeg har funnet ut at dette ikke er helt riktig, men det gir en god nok indikasjon. Se filvedlegg.

Vedlegg

• Tempkorr.xlsx
    25,6 KB · Sett: 77
Hei igjen, målte nå etter kjøling og med 80 ml i måleglass stoppet den på 1.069  :skitbra: beklager den falske alarm  :bank2:

Det har ikke noe å si hvilken beholder eller glass du måler i. Så lenge hydrometeret ikke treffer bunnen. Du kan bruke ei 10 liters bøtte om du vil  ;D

he he, får ta den på tabbekvota, er ikke greit å være grønnskolling  :angel:

Ble til slutt 20,5 l i gjæringskar med OG på 1.069 (var estimert til 1.062 med estimerte 25 L). Tenkte ikke over det underveis men tror tiden har gått litt fort og både mesking og koking har blitt godt over planlagt tid og synes det var en smule "mørk" vørter (se vedlegg)  i forhold til typen øl :). Et par "panic attachs" undersveis men moro var det å sette sitt første brygg  :brygging: , mye å forbedre så kan bare gå en vei heretter  ;)

Vedlegg

• BATCH 1 - Gjæring.jpg
    BATCH 1 - Gjæring.jpg
    17,8 KB · Sett: 242
Ølet blir litt mørkere når du har det i en så stor mengde. Når du tapper det på flaske og sjenker i glass kommer det til å bli lysere da mer lys slipper gjennom.

Fint at du tåler litt spøk! :) Det viktigaste med å brygge mitt eige øl, er at eg sjølv, samt dei eg byr ein smak, syns det smakar godt! :) Eg lagar i utgangspunktet ikkje øl fordi eg MÅ, men fordi eg VIL... Og eg satsar på å stadig utvikle framgangsmåten, nye øltypar og i det heile tatt kose meg med det i stadig utvikling! :) Så eg seier berre: Lukke til vidare! :)

Blei sjølv bleik fyste gong eg lagde All-Grain og målte SG i varm vørter før kok på 1.032 på en IPA...

Visste at det var forskjell på varm og 20 grader, men at det skulle være under halvparten av det eg håpte på hadde eg aldri trudd. Trudde derfor at meskinga var ganske mislykka og utbyttet var kjempelavt.
Fann en kalkulator på nett og voila.... det passa sånn ganske bra.

Tilbake
Topp