Hjemmebryggeroppskrifter fra Nøgne Ø

Helt fantastisk at dere deler @Kjempetorsken

Fant mitt nye absolutt favorittøl for noen dager siden etter 20 års leting :) Nøgne Session IPA Triple Hopped Ale.

Denne bare traff helt. Passet også perfekt at den ble oppdaget i solveggen på fjellet i påsken.

Så kom nedturen med at den ikke produseres lengre. Etter en lengre butikk-safari kom det det et lysglimt ved at det var 1 boks igjen i hylla.

Er det mulig oppskriften kan deles? :)

- Thomas
 
Helt fantastisk at dere deler @Kjempetorsken

Fant mitt nye absolutt favorittøl for noen dager siden etter 20 års leting :) Nøgne Session IPA Triple Hopped Ale.

Denne bare traff helt. Passet også perfekt at den ble oppdaget i solveggen på fjellet i påsken.

Så kom nedturen med at den ikke produseres lengre. Etter en lengre butikk-safari kom det det et lysglimt ved at det var 1 boks igjen i hylla.

Er det mulig oppskriften kan deles? :)

- Thomas
Hei Thomas,
Klart det. Her er oppskrift:


Navn: Session IPA
Type: triple hopped ale
12,5°P, 30 IBU, 4,5%alk, 0,5 boks
Oppskrift:
75% pilsnermalt
25% Carablonde
50*C 10 min, 70*C i 45 min, 73*C I 15 min, 78*C utmesk
Ella til 10 IBU, 60 min kok
5 min humle:
50 g/hl Enigma
75 g/hl Galaxy
75 g/hl Vic secret
Whirlpool (80*C):
100g/h Enigma
150 g/hl Galaxy
150 g/hl Vic Secret
Tørrhumling dag 0 (inn i gjærtank før overføring):
100 g/hl Enigma
150 g/hl Galaxy
150 g/hl Vic Secret
Tørrhumling dag 4:
100 g/hl Enigma
150 g/hl Galaxy
150 g/hl Vic Secret
Wlp 007 ved 20*C
 
Helt fantastisk at dere deler @Kjempetorsken

Fant mitt nye absolutt favorittøl for noen dager siden etter 20 års leting :) Nøgne Session IPA Triple Hopped Ale.

Denne bare traff helt. Passet også perfekt at den ble oppdaget i solveggen på fjellet i påsken.

Så kom nedturen med at den ikke produseres lengre. Etter en lengre butikk-safari kom det det et lysglimt ved at det var 1 boks igjen i hylla.

Er det mulig oppskriften kan deles? :)

- Thomas

Min lokale holdbart butikk har kassevis, har du en Holdbart butikk i nærheten av deg?
 
Hadde en nydelig stout fra Nøgne i går - Teardrop for Oscar. Er dette en oppskrift som kan deles, @Kjempetorsken ?
Hei Torbjørn,
Er litt usikker her. Det kan virke som om denne er en blend av noen fatlagrede Imperial Stouts og et ferskt brygg. Jeg må eventuelt bla litt i brewsheet'ene neste gang jeg er på bryggeriet.
Ellers er jo fat-historien til dette ølet ganske morsom:
Vi fikk låne noen fantastiske akevittfat fra Arcus som tidligere har holdt ’Opland small batch beer cask’-akevitt. Fatene er opprinnelig sherryfat, som altså har holdt akevitt, deretter Nøgne Ø Imperial Rye Porter og derigjen akevitt, før vi fylte dem med noe av det beste vi har å by på i form av en massiv imperial stout.
T.B.C…
 
Hei, hvorfor sluttet dere med øl som #100 og Imperial Brown Ale?
Det var jo det beste ølet dere hadde
 
Hei, hvorfor sluttet dere med øl som #100 og Imperial Brown Ale?
Det var jo det beste ølet dere hadde
Mitt favorittøl var Nøgne Ø #100. Det finnes ikke et bedre øl! Vinmonopolets algoritmer er basert på salgstall innen hver ølstil og for noen år siden var det dessverre #100s tur til å ryke ut av basisutvalget. Med vårt bryggverk på 5000 liter var det ikke muligheter for avsetning av en eneste batch av #100 i markedet, og den ble derfor arkivert. Jeg måtte derfor finne meg et nytt favorittøl, og valget var veldig enkelt: Imperial Brown Ale. Skuffelsen var minst like stor da denne også falt ut av polets basisutvalg for ca et år siden. Mitt livsmål nå før jeg pensjonerer meg er å få til at det brygges minst én batch av både #100 og Imperial Brown Ale på Nøgne Ø. Gjerne fatlagrede versjoner
 
Mitt favorittøl var Nøgne Ø #100. Det finnes ikke et bedre øl! Vinmonopolets algoritmer er basert på salgstall innen hver ølstil og for noen år siden var det dessverre #100s tur til å ryke ut av basisutvalget. Med vårt bryggverk på 5000 liter var det ikke muligheter for avsetning av en eneste batch av #100 i markedet, og den ble derfor arkivert. Jeg måtte derfor finne meg et nytt favorittøl, og valget var veldig enkelt: Imperial Brown Ale. Skuffelsen var minst like stor da denne også falt ut av polets basisutvalg for ca et år siden. Mitt livsmål nå før jeg pensjonerer meg er å få til at det brygges minst én batch av både #100 og Imperial Brown Ale på Nøgne Ø. Gjerne fatlagrede versjoner

Det var synd å høre, men jeg håper de ikke blir fatlagret. Savner de såpass og ikke alt blir bedre med fat lagring imo.
 
Mitt favorittøl var Nøgne Ø #100. Det finnes ikke et bedre øl! Vinmonopolets algoritmer er basert på salgstall innen hver ølstil og for noen år siden var det dessverre #100s tur til å ryke ut av basisutvalget. Med vårt bryggverk på 5000 liter var det ikke muligheter for avsetning av en eneste batch av #100 i markedet, og den ble derfor arkivert. Jeg måtte derfor finne meg et nytt favorittøl, og valget var veldig enkelt: Imperial Brown Ale. Skuffelsen var minst like stor da denne også falt ut av polets basisutvalg for ca et år siden. Mitt livsmål nå før jeg pensjonerer meg er å få til at det brygges minst én batch av både #100 og Imperial Brown Ale på Nøgne Ø. Gjerne fatlagrede versjoner
Huff, håper ikke du liker Porteren særlig godt. Kommer spesielt til å savne Imperial Brown Ale.

Forøvrig helt enig med @loebrygg disse ølene trenger ikke fatlagring. De står best på egne bein.
 
Det var synd å høre, men jeg håper de ikke blir fatlagret. Savner de såpass og ikke alt blir bedre med fat lagring imo.
Husker første gangen jeg fant 100# på tapp i Lakkegata, før håndverksrevolusjonen satte god fart i prising av godt øl.
Nyydelig oransje i farge, herlig aroma(kunne lukte på den tiden), og tydelig bitt mot fruktig malt/humle :D
Sprudlende i et NØ-glass og ingen viste hvilken skatt dette var, til den pris som var satt...kanskje for lav, for tilbudet var borte lenge før Corona-19:eek:
 
Mitt favorittøl var Nøgne Ø #100. Det finnes ikke et bedre øl! Vinmonopolets algoritmer er basert på salgstall innen hver ølstil og for noen år siden var det dessverre #100s tur til å ryke ut av basisutvalget. Med vårt bryggverk på 5000 liter var det ikke muligheter for avsetning av en eneste batch av #100 i markedet, og den ble derfor arkivert. Jeg måtte derfor finne meg et nytt favorittøl, og valget var veldig enkelt: Imperial Brown Ale. Skuffelsen var minst like stor da denne også falt ut av polets basisutvalg for ca et år siden. Mitt livsmål nå før jeg pensjonerer meg er å få til at det brygges minst én batch av både #100 og Imperial Brown Ale på Nøgne Ø. Gjerne fatlagrede versjoner
Ble oppskriften til dette ølet delt? Jeg finner det ikke i denne tråden.
 
Ble oppskriften til dette ølet delt? Jeg finner det ikke i denne tråden.
Hører hjemme i tråden ja. Dersom @Kjempetorsken ikke svarer før du skal brygge kan du høre her.


Eller se her
 
Tilbake
Topp