Hjemmelaget kandisirup (Var: Hvor får jeg kjøpt diammonium fosfat?)

Jeg skal lage mørk, deilig sirup etter denne instruksen: http://russelleverett.blogspot.no/2010/09/experiment-belgian-candi-syrup.html

Han bruker diammonium phosphate for å få god nok bruning. Han skriver:

A word on yeast nutrients. Frankly, there's a poor naming convention with regards to what is a "yeast nutrient", "yeast energizer" and so on. For this you need DAP, straight pureDAP. If it's clear, it's probably DAP. If it's brown and labeled 'Yeast Nutrient' it's one of the blends, which probably does have some DAP in it, but also has dead yeast cells, vitamins, and other things in it. It will not work for this.


Så, hvor får jeg kjøpt ren diammonium phosphate? Noen som vet?
 
Han fyren her fikk gode resultater med gjærnæring. Du kan prøve den fra White Labs, den lukter iallfall et ammonium-ettellerannet.
 
Hei, ikke gjør det så vanskelig. Gå til EuroPris og kjøp gjærnæring = DiammoniumFosfat
 
Han fyren her fikk gode resultater med gjærnæring. Du kan prøve den fra White Labs, den lukter iallfall et ammonium-ettellerannet.
Interessant, det er jo kilden til den artikkelen jeg posta. Ok, prøver med vanlig gjærnæring først da. Har gjort det før uten å få helt storslagent resultat, men skal følge innstruksen "to the letter" denne gangen.
 
Har brukt både White Labs gjærnæring, Saga gjærnæring og ren DAP med like resultater i produksjon av kandisirup. Jeg tror den kommersielle gjærnæringen har en stor andel av DAP.

Jeg foretrekker denne oppskriften bedre en den bloggposten der, derimot:
http://www.homebrewtalk.com/f12/20-lb-sugar-jar-yeast-nutrient-114837/

Jeg brukte oppskriften "Deep Amber" med kjempegode resultater. Kjempegod smak på sirupen. Har en Dubbel stående å gjære med 1 kilo av denne sirupen.
 
Har brukt både White Labs gjærnæring, Saga gjærnæring og ren DAP med like resultater i produksjon av kandisirup. Jeg tror den kommersielle gjærnæringen har en stor andel av DAP.

Jeg foretrekker denne oppskriften bedre en den bloggposten der, derimot:
http://www.homebrewtalk.com/f12/20-lb-sugar-jar-yeast-nutrient-114837/

Jeg brukte oppskriften "Deep Amber" med kjempegode resultater. Kjempegod smak på sirupen. Har en Dubbel stående å gjære med 1 kilo av denne sirupen.
Det er samme oppskrift :)
 
En ting jeg lurer på: hvis man koker sirupen to ganger, slik han gjør helt til slutt - får man da et mindre gjærbart resultat? Kan man koke enda flere ganger for å få mer farge?
 
Da har jeg gjort et lite forsøk. Ikke noe problem å få farge ihvertfall.

sirup.jpg
 
Tenker brygging til helga. Litt usikker på om jeg skal dra den så langt som jeg gjorde nå. Dette er 2x290F. Lurer på om jeg skal prøve meg på 2x280F i stedet - jeg syns denne var litt røff i kantene, lette brente toner. Men jeg lagde veldig lite, så det kan være at termometeret ikke ble dekket skikkelig og rapporterte noget lavere enn faktisk temperatur. Det blir utrolig mye smak og farge i hvertfall.
 
Jeg kan si deg hva 290F x1 smaker iallefall. (Lagde 1 kilo, altså full oppskrift)
Rosiner, ristet brød, litt sjokolade-aktig og smak av rom. Kjempekompleks og god.
Jeg hadde handlet inn brewferm-kandisirup til bryggingen egentlig, men leste på homebrewtalk at den smakte ganske lite. Når jeg sammenliknet den med den hjemmelagde, stemte det ganske bra... Mye mer endimensjonal enn den hjemmelagede. Den hjemmelagede var også mye mer kompleks og smaksrik enn brewferm sin.

Ølet som gjæres med sirupen er såpass full av gjær, at det er umulig å si noe om smaken der, enda :p Vørteren hadde en fin ettersmak av kandisirupen iallefall. Gleder meg å se hva som blir av denne dubbelen.
 
Liten oppdatering. Sirupen var mørk og fin den, men vil den ha ønsket effekt på ølet mitt? Jeg tok min bittelille batch med sirup og løste den ut i en vannmengde tilsvarende bryggeforholdene for å vurdere fargepåvirkningen. Jeg kan med stor glede opplyse om at jeg nå endelig har det jeg trenger for å prøve meg på et øl inspirert av Westvleteren 12 som matcher specsa i BLAM. Fargen blir ikke noe problem, nå gjenstår det å koke et par siruper for å vurdere smak.

twalf.jpg
 
Det går litt treigt med brygginga om dagen... Har nå satt igang et eksperiment for å finne en god dubbel-oppskrift. Kokte en vørter på 50/50 pale og pilsner malt. Mesket den i rundt 2 timer på 62C for maks gjærbarhet. Humlet den til ca 30IBU med hallertau og saaz. Etter at den var kjølt fordelte jeg 4l på 4 forskjellige bøtter. OG var da 1.054, litt lavere enn planlagt, men ikke så viktig ettersom målet er å bestemme sirup-type og mengde.

Pitcha ett rør WLP530 i hver bøtte. Litt råflott, men det var den enkleste måten å sørge for like forhold i bøttene. Lot dette gjære på 18C 1 dag, så 19C i 2 dager. Den fjerde dagen (i går) tilsatte jeg sirup. Målet var at sukkeret skal utgjøre 15% av de gjærbare stoffene. Etter litt regning ble dette 250ml sirup med SG 1.157 på hver bøtte, noe som gir 4.25l vørter med beregnet OG 1.060.

Bøtte 1: sirup som er kokt til 280F en gang (denne sirupen er altfor lys i fargen, men har en fantastisk karamellsmak)
Bøtte 2: 1/3 280F sirup, 2/3 2x290F sirup
Bøtte 3: 2x290F sirup

Disse fikk så stå en dag til med STC skrudd opp til 21C, de steg opp til 20.5C ca over natta. I dag tok jeg den siste bøtta, og den fikk litt mer sirup, slik at sukkeret utgjør 20% av de gjærbare og ny beregnet OG 1.064. Nå står alle bøttene utenfor temperaturkontrollert kjøleskap, og ser foreløpig ut til å ligge på ca 21C.

DSC_0166.JPG
 
I kveld smakte jeg på den av disse som hadde 15% sukker i form av en sirup som er kokt til 290F to ganger. Den har en herlig mørk farge, med et lett rødskjær hvis man holder den opp til lyset. Smaken er rund og mild, nesten litt søt, samtidig som den er nokså tørr (FG 1.007). Det er begrenset med estere og andre gjær-bidrag i smaksbildet, men en lett fruktighet ligger i bakgrunnen. Ølet minner rett og slett nokså mye om Westvleteren 8, som også var målet, og jeg ser meg ekstremt fornøyd med resultatet.
 
Smakene fra denne sirupen nokså subtile. De overskygges ganske mye i et ferskt ubalansert øl og trenger tid for å komme til overflaten. Min erfaring er at du faktisk ikke kjenner sukkeraromaene fullt ut før det har gått 3 måneder.

bårdd
 
Tilbake
Topp