Hopster Bryggeri

Jeg bruker dette filteret. Det har gått tett en gang hittil, og det var med en Pliny Clone, uten ekstrakt. Fungerer fint på letthumlede øl.

Men tror jeg må sette en ventil på utgangen til min forvridde motstrømskjøler, for den kjøler ikke like hurtig som platekjøleren til Bjarte.
 
Men poenget mitt er ikke humlen, den kan man bli kvitt relativt greit med en enkel whirlpooling. Jeg tenker varmtrubet som ikke samler seg like godt med whirlpooing, og kaldtrub som dannes i selve kjøleren. Hvis man har en grei whirlpool bør ikke humlematerialet være noe problem.
 
Gahr skrev:
Det får man si er godkjent kjøletid! Ser du for deg noen løsning på å dumpe trub som blir meg over i gjæringskaret?

Ved hjelp av en kort manuell whirlpool og litt tid skal hot trub (i store fine flak) og humle få lov til å bli igjen i kjelen.

Når det gjelder cold trub så er jeg usikker på hvor mye som egentlig bunnfeller i kjelen etter vanlig kjøling og en halv times venting - spesielt etter å ha blitt revet i stykker i pumpehuset x antall ganger. I diverse artikler brukes 12 timer som ventetid før dumping av cold trub.

Skal se om jeg legger merke til noen forskjell, men "problemet" med cold trub handler vel mye om lagringsstabilitet og det er jo litt vanskelig å undersøke.
 
Jeg lar vørteren bunnfelle i ca. 45 minutter. Da er den som regel krystallklar, så mye bunnfeller. Men det pakker ikke så veldig fast i gryta, så jeg får alltid med litt på slutten av tappingen. Har du skaffet deg konisk? Fint å dumpe litt trub fra konisk tank (jeg prøver å dumpe etter ca. 12 timer, hvis det er praktisk mulig), men kan ikke si jeg har merket de store forskjellene. Geit å bli kvitt mest mulig for gjenbruk av gjær, og det har jo noe å si for langtidsholdbarhet, men i praksis opplever jeg ikke noen forskjell, egentlig.
 
Per i dag får jeg hva jeg vil kalle krystallklar vørter etter 20 minutter venting etter kjøling til 18C (bunnfelling av trub tar mye lengre tid ved lagertemp). Men, ved å la OG-prøven stå i måleglasset til neste morgen ser jeg at en del "ny" trub har samlet seg i bunnen av måleglasset og på økslevektens skuldre, dette må jo definitivt være cold trub. Det er derfor jeg er usikker på hvor mye cold trub tåkelegger vørteren før den bunnfeller? Og hva om den er revet opp til enda mindre partikler i en pumpe? Kan vørteren faktisk se helt klar ut med cold trub, før det bunnfeller? Det er jo bare 3-6 g cold trub på 20L vi snakker om her.

Skulle gjerne hatt konisk, men det får vente til jeg går opp i volum en gang (eller får uanstendelig mye penger mellom hendene) ;) Du er ikke redd for å dumpe en betydelig mengde gjær når du dumper cold trub etter 12t? Er gjæren egentlig i suspensjon før gassutviklingen starter?

Det blir jo teoretisk dette her, og sannsynligvis kommer jeg ikke til å merke så mye forskjell hvis noen i det heletatt. Men det er mye av moroa for meg å nørde litt! Og når man har kommet opp på et visst nivå tror jeg at man mange forbedringer ikke er tydelige nok til at man kan peke ut direkte resultater i ølet, men at de utgjør en merkbar forskjell i helhetsinntrykket alene og sammen med andre små forbedringer. :brygging:
 
Kluet er å dumpe det tyngste av trubet etter gjæringsaktiviteten er kommet nok i gang til at gjæren er i suspensjon, men ikke har virvlet opp alt. Det har i alle fall gått bra så langt. Men den store betydningen har det nok ikke uansett.
 
Gahr skrev:
Kluet er å dumpe det tyngste av trubet etter gjæringsaktiviteten er kommet nok i gang til at gjæren er i suspensjon, men ikke har virvlet opp alt. Det har i alle fall gått bra så langt. Men den store betydningen har det nok ikke uansett.

Prøvde meg med å dumpe bunnfall etter ca 12t. Det ble i alle fall ikke suksess. Endte opp med en uvanlig langsom gjæring og dårlig resultat. Jeg har nok bommet på tidspunktet, men tror ikke at jeg tørr å prøve det en gang til.
 
Bjarte H skrev:
Jeg har notert meg at det er mange som er ute etter små, stillegående 12V - pumper for tiden, så jeg tenkte å skrive noen ord om de jeg bruker.

Slik oppsettet er nå bruker jeg to stk. 12V breweh-pumper. En til å sirkulere vannet i HLT og overføre skyllevann og en til å sirkulere vørteren i meskekaret og overføre til kokekjel. Pumpene er næringsmiddelgodkjente, magnetisk koblet, tåler 110C og har oppgitt flow på 12L/minutt ved 1,8m løftehøyde.

Så langt har jeg litt over 20 brygg med pumpene og jeg kunne ikke ha vært mer fornøyd. De er svært stillegående og tåler å tygge gjennom et maltkorn her og der. Flowen er også meget bra (se video under). En stund testet jeg PWM til å justere ned flowen og det fungerte også brillefint. Så vidt jeg husker tok det 5 uker fra jeg bestilte pumpene (de kommer fra Canada) til de var i hus.

Link til pumpen: http://greatbreweh.com/Beer_Pump.html
Video av resirkulering i HLT med ca. 20L (kjelen er 24L): http://youtu.be/I5xiEJzdoxs

Hva bruker du til whirlpool?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hardt arbeid. Roboten som tørker meg i rassen på do kapitulerte så nå må jeg gjøre det også manuelt!
 
Bjarte H skrev:
Hardt arbeid. Roboten som tørker meg i rassen på do kapitulerte så nå må jeg gjøre det også manuelt!

Er det ikke mange folk som har bedt om en omvisning på bryggeriet ditt? Hvis du er litt streetsmart nå så..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Bjarte H skrev:
Hardt arbeid. Roboten som tørker meg i rassen på do kapitulerte så nå må jeg gjøre det også manuelt!

Er det ikke mange folk som har bedt om en omvisning på bryggeriet ditt? Hvis du er litt streetsmart nå så..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Går fint. Har perfeksjonert teknikken over mange år :biersmile:
 
Ah. Men det finnes like mange fanatiske supper i Polen som det finnes husmødre.

Men krysser fingrene for din skyld at du ikke tørker mot-pungs :D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Da har jeg fått testet platekjøleren på to brygg. En hveteøl og en velhumlet Pale Ale. Den fungerer vanvittig bra. Faktisk så bra at det blir litt stressende å følge med på temperatur, klarhet (har sjåglass på innløpet til kjøleren), oksygentilsetting og samtidig ha en hånd på ventilen for å stoppe avtappingen før humlen kommer.

På den andre siden. Bare ved 10 minutters venting etter kok og manuell whirlpool så er det klar og fin vørter som strømmer inn i kjøleren helt til de siste 2 literene, da kommer humle og hot trub. Så da blir neste steg å koble opp pumpen igjen og teste hvordan resirkulering gjennom platekjøleren fungerer :brygging:
 
Huus skrev:
Slett ikkje verst Bjarte :)
Venter spent på rapport

Testrigg:
adyneqyv.jpg

ybyba3e7.jpg


Tider og grader med 20 L kokende vann:
01:30 min 60 C
06:28 min 18 C
08:45 min 11 C
09:20 min 10 C
10:30 min 08 C
 
Tilbake
Topp