Humlebeholder av to dørslag?

JohnR

 
Jeg forsøker å forbedre teknikken min etter et par brygg, og noe jeg skulle ha unngått  er denne spinatsuppen som blir liggende i vørterkjelen. Jeg har kjøpt et par dørslag på loppemarked og tenkte lage en forvokst "tesil" ved å legge dem mot hverandre etter dette prinsippet:

http://kundeweb.aggressive.no/users/Black-Cat.no/webshop/large/41516.jpg
Dørslagene er av denne typen: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/76113785/
Ideen er å lage et hengsel og en låseanordning med ståltråd.

Er dette gangbar ide? Jeg er litt redd for at pelletssuppen vil finne veien ut av anordningen.
 
Jeg har ikke prøv altså, men jeg ser for meg at mye vil forsvinne ut av hullene.
Med humleblomster vil det sikkert fungere utmerket.
Kanskje verd et forsøk uansett.
Kom gjerne med erfaringer i så fall.
 
Hvorfor ikke bare bruke humleposer.  Ved bruk av pellets slipper noe ut, men det meste er tilbake i posen. Ved bruk av blomster blir alt i posen.

mvh

FredT
 
FredT skrev:
Hvorfor ikke bare bruke humleposer.  Ved bruk av pellets slipper noe ut, men det meste er tilbake i posen. Ved bruk av blomster blir alt i posen.

mvh

FredT

Med bruk av labbdunk-bryggeri har jeg en konstant frykt for å brenne humleposene mine, så det kan jo være én grunn. Dessuten har jeg et lite helvete på gang hvis de hekter seg fast i bazooka-filteret.
 
Ser for meg at humlepartiklene vil stikke av. Kanskje det kunne latt seg gjøre med noen "double mesh"-siler.
 
Bjarte H skrev:
Er humlesuppen et problem da?
Synes ikke den er noe god ;-((

Spøk til side. Jeg vil helst at humlen holder seg i posene. Det gir minst svinn ved tømming av Speidel til gjæringskar.  Noen ganger ligger det bare igjen ett par desiliter her.
Eller lar du (dvs. kan man) bare la humlesuppen gå med i gjæringskaret?
 
Jeg har forsøkt å lage en humlesil ved å sette samme to dørslag.  Fant dørslag med ganske fint nett og det gikk nå til en viss grad, men det var mye plunder med å få det tett rundt kanten.  Fant likevel ut at det var enklere å bruke en humlepose når jeg bruker humleblomst. Dørslagene har jeg likevel fått bruk for.  Lar vørteren passere når jeg tapper fra bryggekjelen til gjærkaret.  Da siles det fra hvis det er mye humle og så blir det god lufting av vørteren.    
 
Bjarte H skrev:
Er humlesuppen et problem da?

Vel, tidligere har tappekranen tettet seg. Jeg tenkte også at det ikke burde følge med over til gjæringskaret.

Når det gjelder humlepose, så tenkte jeg at dette kunne være en bedre og billigere løsning. Jeg har forsøkt å ha humle i den samme posen for hver humlig, men dette er litt kronglete. Hvis jeg bruker flere poser koster det mer og blir mer vasking og tørking.

Men jeg tipper jeg vil få problemer med å få det tett, som nevnt over.
 
FredT skrev:
Bjarte H skrev:
Er humlesuppen et problem da?
Eller lar du (dvs. kan man) bare la humlesuppen gå med i gjæringskaret?

Jeg pleier å la trub og humlerester få tid til å legge seg i Speidelen etter kjøling, før jeg overfører til gjæringskar. Men så pleier jeg ikke å tyne ut til de siste desiliterne heller :)
 
JohnR skrev:
Når det gjelder humlepose, så tenkte jeg at dette kunne være en bedre og billigere løsning. Jeg har forsøkt å ha humle i den samme posen for hver humlig, men dette er litt kronglete. Hvis jeg bruker flere poser koster det mer og blir mer vasking og tørking.

Humleposer er jo ikke akkurat dyre. Og så kan man bare kjøre de i vaskemaskinen etter bruk.
 
Nidveg skrev:
Med bruk av labbdunk-bryggeri har jeg en konstant frykt for å brenne humleposene mine, så det kan jo være én grunn. Dessuten har jeg et lite helvete på gang hvis de hekter seg fast i bazooka-filteret.
Hvorfor ikke spandere en klesklype og henge dem fast på innsiden av kokekaret?
 
Dag skrev:
Nidveg skrev:
Med bruk av labbdunk-bryggeri har jeg en konstant frykt for å brenne humleposene mine, så det kan jo være én grunn. Dessuten har jeg et lite helvete på gang hvis de hekter seg fast i bazooka-filteret.
Hvorfor ikke spandere en klesklype og henge dem fast på innsiden av kokekaret?

Jeg pleier å feste med tråd, men det fort gjort å hekte fast posen. Problemet ligger i å få trukket humle med nok kontaktflate samtidig som posene ikke kan røre bazooka. Neste gang tenker jeg å bruke humleblomst i meskepose.
 
Men du har ikke veldig lavt kokekar vel?, så noen klinkekuler i posen for å få den til å søkke, og en klype, s-krok, ellernoe for å holde den igjen burde jo hjelpe?
 
MudGun skrev:
Humleblomst i pose, kanskje?

Jo, men med vekt i posen så vil den også søkke?, nå har jeg ikke forsøkt blomst, men så stor plass kan den vel ikke ta? (isåfall, blir det aldri blomst på meg :) )
 
neslekkim skrev:
MudGun skrev:
Humleblomst i pose, kanskje?

Jo, men med vekt i posen så vil den også søkke?, nå har jeg ikke forsøkt blomst, men så stor plass kan den vel ikke ta? (isåfall, blir det aldri blomst på meg :) )

Erm... eg har visst svara han som var skeptisk til restane av humlepellets. Der vil vel blome væra greiare  :)
 
Nidveg skrev:
Jeg pleier å feste med tråd, men det fort gjort å hekte fast posen. Problemet ligger i å få trukket humle med nok kontaktflate samtidig som posene ikke kan røre bazooka. Neste gang tenker jeg å bruke humleblomst i meskepose.

Jeg laget en humleposeholder for å sikre at humleposen ikke legger seg over element/utløp. Fungerer fint. Her kan jeg tilsette humle underveis i brygginga. Orginalen fant jeg på nettet  :)
 

Vedlegg

  • Humleholder 1 (1).JPG
    31,7 KB · Sett: 198
  • Humle i rør.jpg
    Humle i rør.jpg
    96,7 KB · Sett: 202
den var veldig smart. Jeg begynner å lure på om jeg skulle forsøke å lage en slik for min 30l gryte også. Alt det jeg trenger er rør og en pose laget av finmasket metallnetting som kan festes med popnagler nederst. Fordelen er altså at man  enkelt kan ha på humle underveis.  Når man er ferdig kan man man bare kan skylle den og så er den klar til ny bruk. Intet behov for en egen runde med humleposer i vaskemaskinen bare for å lage øl.
 
Tilbake
Topp