Humleplanter/stikklinger

Har hatt 2 elendige sommere + en beinhard vinter med barfrost siden jeg fikk tak i mine humleplanter.
En av 4 har forsvunnet, men 2 har nå fått blomster for første gan. Tror jeg skal være godt over midels heldig med resten av høsten skal det bli kongler på meg i år.
Ser derimot frem til neste år og lurer på om noen har lyst på noen form for byttehandel. Lyst på saltz om noen har.
 
At de inneholder frø betyr vel at det er hannplanter i nærheten. Da mister de vel og noe smak/karakter.  Derfor humledyrkere skyr hannplanter?

--
 
ictys skrev:
Ingen i nærheten som har stiklinger eller vet om noe vill humle?
Humle er hardføre. Jeg fikk røtter fra england og klarte fint å få de hit + pakke om og sende til 3,4,5 stykker til rundt om i landet og meg bekjent så har de alle lyktes med å få frem sine planter.
 
S10an skrev:
ictys skrev:
Ingen i nærheten som har stiklinger eller vet om noe vill humle?
Humle er hardføre. Jeg fikk røtter fra england og klarte fint å få de hit + pakke om og sende til 3,4,5 stykker til rundt om i landet og meg bekjent så har de alle lyktes med å få frem sine planter.

Tenkte vel det var lettere om noen i nærheten hadde noen avleggere.

Er i Arendal i uka som kommer - hvis noen der har ett par avleggere...

Men for all del - hvis noen kan sende meg avlegger e så hadde jeg vært evig takknemlig
 
Har en humleplante på huset mitt, som jeg har "arvet" etter svigerforeldrene mine, som plantet den i sin tid. Vet derfor ingenting om den, men skulle gjerne ha visst litt. Hvordan artsbestemmes en humleplante man ikke kjenner opphavet til? Og hvordan finner man ut om det er en hun- eller hanplante? Noen som har tips til en uerfaren brygger, på litteratur eller plasser i kongeriket man kan hevende seg til? Eller andre som har skrevet om dette på forumet?

      :help:
 
> Og hvordan finner man ut om det er en hun- eller hanplante?


Kommer det kongler på den? Hvis ja, så er det en hunplante.

mvh
Jørgen
 
Takk for svar, Jørgen  :) Det er definitivt kongler på den, så håpet stiger. Da er det bare artsbestemmelse som gjenstår. Noen??
 
Hvor kan man kjøpe humle stiklinger/røtter.

Jeg bor i Brønnøysund så viss det er noen i nærheten som vil dele så bare si i fra:)
 
Hei, fant endel skudd som jeg mistenker er humle. Noen som kan bekrefte dette? Oldemor brukte humlen som vokste i området til ølbrygging for lenge siden. Håper at dette er planter som har overlevd fra den tid.
ysevany9.jpg
 
veggisreggis skrev:
Hei, fant endel skudd som jeg mistenker er humle. Noen som kan bekrefte dette? Oldemor brukte humlen som vokste i området til ølbrygging for lenge siden. Håper at dette er planter som har overlevd fra den tid.
ysevany9.jpg
99% sikker på at dette er en humleplante.
 
Joda, willingham-nurseries gjør i hvert fall det (løse rhizomer, dog ikke de som har blitt omplantet). Det er jo lovlig seint nå, så det kan være at mulighetens vindu er lukket.
 
Tilbake
Topp