Hei,
Mine to første brygg, var ekstrakt brygg, og begge hadde denne tørre, fæle ettersmaken.
Jeg ser at det ikke er nevnt ennå som en mulighet, men jeg kom frem til at på mine brygg, var det fordi jeg hadde rørt i gjæringskaret etter at gjæringen var kommet i gang (dette fordi jeg trodde det ikke hadde gjæret nok). Ser at du også har ristet dunken etter at primærgjæringen er kommet igang.
Dette er hentet ifra "How to Brew", under seksjonen "Common Off-flavors":
"The brown scum that forms during fermentation and clings to the side of the fermentor is intensely bitter and if it is stirred back into the beer it will cause very astringent tastes. The scum should be removed from the beer, either by letting it cling undisturbed to the sides of an oversize fermentor, or by skimming it off the krausen, or blowing off the krausen itself from a 5 gallon carboy. I have never had any problems by simply letting it cling to the sides of the fermentor."
Bare tenkte å nevne det som en mulighet, da jeg er ganske sikker på at det var dette som var problemet hos meg. Etter at jeg har begynt å la gjæringskaret stå urørt i 14 dager før flasking, har jeg aldri opplevd den smaken igjen.
Mvh - Raymond