Hva kan man lære av første batch?

Hei O`store forum. Hadde vår første bryggedag på fredagen. BIAB-allgrain på 36 liters kjele. Kan legge ut deler av loggen å gjerne få litt guiding mot neste bryggedag(som til helga igjen)

Brygget en Amrikansk IPA fra bryggselv:

Utstyret virket igrunnen fin, en 36 liters kjele med varme element. Kom til mesketempratur på 40 minutt. Startet med 25 liter vann

Meskingen gikk igrunnen fint, og holdt jevn temp. MEN meskeposen hadde satt seg på brinkmann termometeret, så vi fikk dratt den opp uten "press" på hullet så regner med endel malt kom i vørtern.

Vi skylte med 9 liter vann, og hadde 29 liter vørter når vi satt på kok til humling.Vi brukte ca  minutt på skylling av meskeposen  Det var 6,7 kg malt, så vi har skjønt at vi burde nok brukt atskillig mere skyllevann :)

Kjelen  brukte 20  min på å  oppnå rullende kok (da målte vi en SG på 1,060)

Kjøinga tok  30 minutt.

Da fikk vi en OG på 1,090
Vi rehydrerte gjæret.

18,5 liter kom på gjæringskaret.


Ifølge min beregning blir det en veldig sterk IPA, kan dette være kun pga lite skyllevann? Er vel også litt lite å sitte igjen 18,5 liter? Det plopper bra i gjæringsdunken nå, nesten hvert sekund, så gjæringa skal være godt i rute. Vi kjørte det meste av vørtern igjennom en sil før den kom i gjæringskaret for å prøve å få det litt klarere. Men det såg ganske grumsete ut, men dette vil vel legge seg i i bunnen av gjæringskaret?

Tidsmessig på utstyret ser det vel greit ut?  Bryggedagen varte vel i 5,5 timer og syns ikke det var avskrekkende.

På forhånd takk for hint å tips
 
Hei!
Husk på at det er mulig å tilsette mer vann enten under koking eller etterpå for å korrigere OG.
Da slipper du at det blir for sterkt. Bruk en bryggeprogramvare, så får du kontroll på det hele. Eks Beercalc som er et gratisprogram.
 
Kok litt mindre intenst neste gang. Har du en avdamping på 8-9 % per time og koker i 90 min. så er kokinga bra nok.
 
Ok. Er et fast element i kjelen uten noe temp styring, men går ann å koble ut strømmen i perioder. Det var en bra sky av damp nedi kjellern ja :)
 
Hei,
Har du rørt rundt i karet før det bildet? Jeg er også på mitt første brygg, og når jeg kikket oppi karet var det et tett kake av gjær (med mosaikkmønster) på toppen. Brukte WLP051.

Anders
 
Nope, har ikke rørt. Bare løfta av lokket og heiv nedi pellets. Brukte en pose med safeas 05(?) som var rehydrert. Men  brukte bare en pose, som var for lite tror jeg...
 
Ok, interessant. Kanskje forskjeller på gjæren. Hos meg er det som sagt en heldekkende kake.

Svein Erik/Gahr: Hva med å tilsette kokt og romtemperert vann (_forsiktig_) til karet hvis man som her oppdager for sent at OG er for høy?
Burde ikke være allverden av infeksjonsfare?

Anders
 
Det spørs når i gjærings forløpet bildet er tatt. Enten før eller etter krausen. Har du en tykk gjærkake på toppen er man midt i krausen eller etter og den ikke har sunket enda.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Bildet er tatt ei uke etter brygget var satt. Såg endel skum på toppen etter stormgjæringa. Regner med det er sunket til bunn nå
 
Alt ser normalt ut. Gjæren har sunket. Forskjellige gjærtyper oppfører seg forskjellig.
 
Gahr skrev:
Alt ser normalt ut. Gjæren har sunket. Forskjellige gjærtyper oppfører seg forskjellig.

Mitt første brygg med windsor ble ikke helt perfekt. Det var ferdig gjæret etter ca. 10 dager, men fylte et test glass og der var det gjær lukt og tyderlige biter av gjær. Etter enda en uke var det samme resultat.

Hva kan grunn være?
Det er iallefall siste gang med windsor gjær. Neste gang blir det us-05 igjen
 
Tilbake
Topp