Hva slags glass drikker du av?

Kjetil S skrev:
Nå er vel det meste som kommer fra Dogfish like deler gimmicks, tullball og godt øl. Jeg er litt skeptisk til at den stetten, som uvegerlig vil bidra til å varme opp ølet, er optimal for IPA. Og de siste par-tre slurkene vil kanskje komme noe overraskende. Dessuten er det jo uvanlig stygt.

Enig i mye her (men ikke enig i at det kommer så mye tullball fra bryggeriet:)), glasset ser ikke spesielt bra ut. Med unntak av den tøysete stetten, er det jo også relativt lite spesielt.
 
Det har jo noen likhetstrekk med Sam Adams-glasset «Perfect Pint», som jeg synes er et veldig behagelig glass å drikke øl fra. Samtidig kjenner jeg at skepsisen min er itl å ta og føle på, når noen kommer med et glass som skal gjøre en IPA (eller en porter eller pils) vesentlig mye bedre enn et glass som allerede finnes. Så lenge glasset er passelig stort og lar aroma treffe både nesen og munnen, er min erfaring at det ikke gjør så veldig mye til eller fra med detaljene.
 
gustavf skrev:
Det har jo noen likhetstrekk med Sam Adams-glasset «Perfect Pint», som jeg synes er et veldig behagelig glass å drikke øl fra. Samtidig kjenner jeg at skepsisen min er itl å ta og føle på, når noen kommer med et glass som skal gjøre en IPA (eller en porter eller pils) vesentlig mye bedre enn et glass som allerede finnes. Så lenge glasset er passelig stort og lar aroma treffe både nesen og munnen, er min erfaring at det ikke gjør så veldig mye til eller fra med detaljene.

Enig med din skepsis her.

Men uenig med dere som syns glasset er stygt :). Syns det ser bra ut jeg  :roedme:
 
Har heller ikke noe å utsette på utseendet.

Jeg kommer til å kjøpe meg et om det kommer til salgs i Norge eller jeg snubler over det på reise
og det er jeg overbevist om at en del av skeptikerene kommer til å gjøre og.

Ser forøvrig at glasset kan forhåndsbestilles i England til £15.00, med levering i mai.
En litt bedre pris enn den amerikanske som er oppgitt her, men da også uten logo.
 
Da skal IPAen ha fått sitt eget glass. Det tyske glassfirmaet Spiegelau har fått med seg både Dogfish Head og Sierra Nevada og mener de nå har kommet fram til det perfekte IPA-glasset. Men funker det da? Blir IPAen bedre?

Jeg har selv kjøpt glasset og har testet med Haandbryggeriet Humlesus (dog ikke en IPA, men hop forward). Testet opp mot et standard ballongglass. Merker ikke noe markant forskjell egentlig verken på lukt eller smak. Eneste umiddelbare forskjellen jeg ser er at Spiegelau-glasset holder bedre på skummet da den "ribba" "stetten" skummer opp ølet når du tilter glasset.

Hva synes dere andre?
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    779,2 KB · Sett: 216
  • image.jpg
    image.jpg
    1.018,4 KB · Sett: 216
Odland skrev:
Testet opp mot et standard ballongglass. Merker ikke noe markant forskjell egentlig verken på lukt eller smak.

Nei jasså du :) Vel, det er en slags gadget, synes du det er kult selv, holder det i lange baner!
 
Syns glasset er stilig eg :) IPA'en og pale'n smaker minst like godt som i andre glass. Og så har mine Dogfish Head logo  8)
 
Odland skrev:
Da skal IPAen ha fått sitt eget glass. Det tyske glassfirmaet Spiegelau har fått med seg både Dogfish Head og Sierra Nevada og mener de nå har kommet fram til det perfekte IPA-glasset. Men funker det da? Blir IPAen bedre?

Jeg har selv kjøpt glasset og har testet med Haandbryggeriet Humlesus (dog ikke en IPA, men hop forward). Testet opp mot et standard ballongglass. Merker ikke noe markant forskjell egentlig verken på lukt eller smak. Eneste umiddelbare forskjellen jeg ser er at Spiegelau-glasset holder bedre på skummet da den "ribba" "stetten" skummer opp ølet når du tilter glasset.

Hva synes dere andre?

Når man tilter glasset så kommer mere skum som KiM sier, og da frigjøres mere aroma fra øllet og du sitter igjen med øl med aroma
 
Odland skrev:
Undres dog på om man får et flatere øl fortere

Kan hende det, men IPAen skal jo ikke bosette seg i glasset, det skal drikkes, glasset er oppfunnet for man skal få mest mulig utav IPAen.
 
Jau. Hårfin balansegang der. Skal ikke bosette seg men IPA er strengt tatt ikke alltid hyle-øl (som en viss barsjef hadde kalt det).
 
Ølportalen skrev litt om dette glasset for noen måneder siden:
http://olportalen.no/2013/02/09/er-dette-glasset-du-har-ventet-pa/
 
Fra sverige har de kjempeutvalg :)
http://www.sejdelshoppen.se/action/productListByManufacturer?manufacturerId=52
 
ser de har fått inn disse IPA glassen i flere glass butikker rundt om kring. Trur de ligger på 200kr stykke!
 
Tilbake
Topp