Hva slags glass drikker du av?

Odland skrev:
Nå går det i tulipanglass fra 7 Fjell

også min favoritt, men veksler litt etter hva jeg drikker.
Det går i røædvinsglass fra Nøgne Ø, tulipanglass fra Brooklyn (i tillegg til det ene fra 7F), hvitvinsglass (Mikkeller) til surøl, pintglass til engelsk, men dette er mer veiledende enn regler.
 
Drikker stort sett av tulipanglass eller IPA-glassene.

Etter at jeg var på en vin og sjampanjesmaking i regi av Riedl i fjor ble jeg klar over hvor stor grad glass faktisk har å si for opplevelsen, hvertfall for vin og sjampanje. Jeg trodde vel i grunnen det var mest gimmick, men vi fikk samme vin i flere forskjellige glass og det var faktisk en forskjell. Riedl lager vinglass utformet spesielt til druetypene, og det er aromaen som særlig oppleves forskjellig. Det var faktisk stor forskjell!
 
steingrd skrev:
Drikker stort sett av tulipanglass eller IPA-glassene.

Etter at jeg var på en vin og sjampanjesmaking i regi av Riedl i fjor ble jeg klar over hvor stor grad glass faktisk har å si for opplevelsen, hvertfall for vin og sjampanje. Jeg trodde vel i grunnen det var mest gimmick, men vi fikk samme vin i flere forskjellige glass og det var faktisk en forskjell. Riedl lager vinglass utformet spesielt til druetypene, og det er aromaen som særlig oppleves forskjellig. Det var faktisk stor forskjell!
Min venn i Burgund er enig med deg og han vasker alltid glassene for hånd, eller i det minste skyller dem godt med kokende vann etter oppvaskmaskinen. Det sitter igjen glansemiddel fra oppvaskmaskinen og dette setter smak.
 
Ølglass må håndvaskes med egen kost/svamp for ikke å miste egenskapen til å holde på skummet. Det er vel litt av grunnen til at jeg stort sett drikker av vinglass som går i oppvaskmaskinen :roedme:
 
Bjarte H skrev:
Ølglass må håndvaskes med egen kost/svamp for ikke å miste egenskapen til å holde på skummet. Det er vel litt av grunnen til at jeg stort sett drikker av vinglass som går i oppvaskmaskinen :roedme:
Det er ofte grunnen til at det til en hver tid står 5-6 ølglass på kjøkkenbenken her i hus, ahhh  :fyflate:
 
15 kroners glass fra Europris, holder godt på skummet selv etter ørten maskinvask.
Eller Spiegelaus spesialglass v finere anledninger.

http://europris.no/kunder/europris/euro.nsf/pages/produkt?open&gruppeid=E0601&artnr=108421&qm=sym,3,0,0,0,0
 
Ole Bråten skrev:
Bjarte H skrev:
Ølglass må håndvaskes med egen kost/svamp for ikke å miste egenskapen til å holde på skummet. Det er vel litt av grunnen til at jeg stort sett drikker av vinglass som går i oppvaskmaskinen :roedme:
Det er ofte grunnen til at det til en hver tid står 5-6 ølglass på kjøkkenbenken her i hus, ahhh  :fyflate:

Minst
 
StoreMy har et godt poeng. Det er vel fettrester fra smultgryter og annet som finner veien ned i ølglassene via oppvaskmaskin og delt børste, som ødelegger skum og reduserer den opplevde drikkekvaliteten. Dette med såperester er vel mest en myte.
 
Har en ladning av de høye IKEAglassene, de som bøyer litt utover mot toppen. Ser ut som de er ute av sortimentet.
Ellers har jeg noen vanlige Ringnes, Frydenlund og Hansa pubglass, samt tulipanglass fra Duvel, Hard Rock Cafe og Karmeliet. Har også noen 3,5dl rette glasskrus med hank, kjøpt på en mikropub i Amsterdam, og pint-glass fra Old Speckled Hen.
Jeg pleier å stikke innom loppemarked i ny og ne, der finner man gjerne allverdens ølglass. Aldri seks like, men så har man jo litt forskjellig...
På hytta har jeg glass fra Schous Mikrobryggeri, Andy Capp-style.
 
Foreløbig har jeg bare ett hveteølglass. det har jeg hatt i mange år og kjøper alltid ny børste når jeg skal vaske det. stoler ikke på at madammen ikke har falt for fristelsen til å bruke børsten til oppvask.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Brew Dog glass innimellom
2503830d547d11e8b33c3f0a1d8f91f3_640x640.jpg


RitzenHoff Hveteølglass og Pilsglass...

0c57748bd63eaf83547dd19d55f6a144_640x640.jpg

21dc5972f72c69561b135333931afeba_640x640.jpg


Har også diverse Hansa/Tou/Ringnes glass på 0,4 0,45 og 0,5 som brukes

Vaskes for hånd selvfølgelig, men har ikke egen oppvaskbørste for dem, burde kanskje ha det :p
 
Tilbake
Topp