Hva slags glass drikker du av?

HenningPP skrev:
StoreMy har et godt poeng. Det er vel fettrester fra smultgryter og annet som finner veien ned i ølglassene via oppvaskmaskin og delt børste, som ødelegger skum og reduserer den opplevde drikkekvaliteten. Dette med såperester er vel mest en myte.
Det er ikke såperestene som skaper problemer i oppvaskmaskinen, men rester av tørremiddel.
Det er fettbasert og ødelegger skum umiddelbart. Har du en forholdsvis ren oppvask (kaffe, frokost) og kan vaske uten skylle/tørremiddel blir nok glassene bra i oppvaskmaskinen.
 
Et lite utvalg av standard glass. Blir ofte pint eller halv-pint glassene.
 

Vedlegg

  • 20140125_224004.jpg
    20140125_224004.jpg
    1,9 MB · Sett: 426
Fredrik R skrev:
Et lite utvalg av standard glass. Blir ofte pint eller halv-pint glassene.

Hvor kjøpte du det pint glasset helt til høyre der? Lett etter sånne selv, finner det ikke på ebay:/
 
Intercom skrev:
Fredrik R skrev:
Et lite utvalg av standard glass. Blir ofte pint eller halv-pint glassene.

Hvor kjøpte du det pint glasset helt til høyre der? Lett etter sånne selv, finner det ikke på ebay:/

Både pint og halv-pint glassene ble bestillt fra England. Husker ikke hvorfra, men det kan sikkert finnes ut.
 
Intercom skrev:
Hvor kjøpte du det pint glasset helt til høyre der? Lett etter sånne selv, finner det ikke på ebay:/

De har sånne på Clas Ohlsson for en 50-lapp for 4 stykker eller noe sånt. Finner ikke lenke umiddelbart på hjemmesidene deres, men jeg har kjøpt nonic-glass der før.
 
Riedl har noen fine tulipanformet 0.37liters glass. Vinum Gourmet.
Akkurat nok til en 0.33 og litt skum evt aroma.

5060000.jpg


Bruker dette til alt som skal testest for første gang, det være heimelaga eller snop fra polet.  :biersmile:
 
Jeg fant heller ikke disse Pint glassene på sidene til Clas Ohlson, men skal innom der å sjekke likevel en dag.

Kjøpte dog 2 pakker à 6 glass med Augustin-serien til Hadeland glassverk som begge var på 30% januarsalg på Christiania glassmagasin(tror jeg det var).

Èn pakke med denne:
293465_augustin_lett_elegant_42cl_frilagt.jpg


Og èn pakke med denne:
Augustin20til20den20fyldige20og20runde.800x500.jpg
 
Første post på forumet, måtte det bli mange fler!

Drikker av og samler på Kari Ullebergs munnblåste ølglass, designet i samarbeid med AASS bryggeri. Har foreløpig 6 pilsglass og 1 stoutglass. Samlingen øker litt hver jul og bursdag :)

1377170399-lglass.jpg
 
er det man "må" ha?

IPA
Tulipan
Vanlig
Weiss

Misforstå meg riktig med "må", men ovennevnte glassene er det man vanligvis finner i en ølhunds arsenal?
 
Du har de nok der ja, selv bruker jeg bare tulipanglass og trives med det. Praktiske for å kunne snurre ølet rundt i glasset når man lukter
 
Er IPA et eget glass? Jeg har alltid sett for meg at IPA-glass er tulipanglass.
For meg så gjør et vanlig glass lite, egentlig. Kan godt drikke en engelsk ale av en tulipan, men aldri en IPA av et vanlig glass.
Heldigvis kjenner jeg noen som supplyer meg med masse forskjellige "riktige" glass fra bryggerier.

Men IPA og weiss må drikkes fra de riktige glassene, synes jeg.
 
Jeg nekter å kjøpe IPA-glass. For det første er de stygge, for det andre har de ingen tradisjon.
Bare en ny lissom-oppfinnelse for å 'få fram det beste i en IPA'.

Yeah right... IPA'en klarer seg helt fint i hvilket som helst glass.
 
Nei takk, jeg vil drikke IPA, ikke sitte og sniffe på den.
Luktesansen er den sansen mennesket utviklet først. Altså det som ble til det vi kaller menneske nå. Den er hardwired til hjernen. og har en snarvei ned til munnen. Det er derfor vi klarer å "huske" lukter bedre enn vi husker lyder eller følelse av teksturer, f.eks, og kan få en smaksfølelse i munnen av å lukte på noe (Gå gjennom ferskbakstavdelingen på Meny f.eks).

Når du lukter på noe, så smaker du det samtidig :)

Men smak og behag, men hvis du sier fra deg lysten til å drikke IPA fra et egnet glass, gåt du glipp av noe den IPAen har å by på.

Edt: etter det å kunne fysisk føle noe, så kom luktesansen.
 
Sist redigert:
Glass-teknologien går, som det ser ut, i samme retning, stor væskeoverflate mot en trangere topp, som konsentrerer lukt mot nesen. Se feks. på rødvinsglass, akevitt etc. Virker fornuftig, men siden jeg nesten ikke har luktesans lengere, så foretrekker jeg det jeg finner estetisk til en god øl, gjerne et godt tungt krus;)
 
Jeg nekter å kjøpe IPA-glass. For det første er de stygge, for det andre har de ingen tradisjon.
Bare en ny lissom-oppfinnelse for å 'få fram det beste i en IPA'.

Yeah right... IPA'en klarer seg helt fint i hvilket som helst glass.

Man kan drikke IPA fra hvilket som helst glass, men den blir bedre i IPA glass synes jeg. Man får frigjort mer aroma under drikkeprosessen. Det er definitivt ikke en liksom oppfinnelse ;)
 
Tilbake
Topp