Hva slags glass drikker du av?

Det finnes forskjellige glass til all verdens øltyper, noen drikker fra det de har, og bryr seg lite om form og fasong.

Selv kjøpte jeg for litt siden Duvel-glass etter å ha søkt på nett etter gode generelle glass.
Har alltid likt tulipan glass for cognac, det samme må sies for enkelte øl også
glass_duvel1.jpg


Må innrømme at det trygge tradisjonelle ølglasset, halvliteren, er helt greit også.
1216383876829_150.jpg


Hva finnes så av ølglass hos hjemmebryggere i Norge? Hva blir likt best?
 
Glass betyr utrolig mye for smaken, så jeg liker å holde meg til en type glass for alle typer øl når jeg drikker for kos/smak. Jeg bruker dette glasset fra Hadeland :)

show_image_in_imgtag.php
 
Oisann

Det kommer helt an på øltypen. En enkel og grei Pale Ale liker jeg gjerne i et vanlig "Nøgne Ø glass". Større øl har jeg gjerne i Tulips eller eventuelt store rødvinsglass.

Edit: Belgiere liker jeg helst å ha i sine egne, spesialtilpassede glass.
 
En hvilken som helst type som ikke har hull i bunn?

Må vel egentlig si at jeg har etterhvert blitt mer og mer glad i små glass (3-4 dl).  Har noen få half pint lik de du får på engelske puber, og liker disse godt.  Men jeg er på utkikk etter slike:
 

Vedlegg

  • thistle-02.png
    25,8 KB · Sett: 331
Liker no spesiellt slike stettglass jeg da, men tenkte bare en tanke om da vi begynnte å smake på slike noe sterkere edle dråber :jaha:  De glass vi fikk å drikke av da var da stort sett vanlige kjøkkenglass og de fungerte de med, både til dram og vin.  Men så man da oppvokst på landsbygda å da :skitbra:
 
Sverre K skrev:
Liker no spesiellt slike stettglass jeg da, men tenkte bare en tanke om da vi begynnte å smake på slike noe sterkere edle dråber :jaha:  De glass vi fikk å drikke av da var da stort sett vanlige kjøkkenglass og de fungerte de med, både til dram og vin.  Men så man da oppvokst på landsbygda å da :skitbra:
Huskar då frua og eg var i Paris. Vi hadde sjølvsagt høyrt både ditt og datt om temperatur for oppbevaring av vin etc etc. På første bar fekk vi servert av ei flaske som dei tok rett ut frå kjøleskapet... Kjøkkenglas funkar fint sjølv om det ikkje akkurat er favoritten å servere i :jaha:
 
Til de fleste vanlige øl, synes jeg Sam Adams Perfect Pint er et veldig bra glass. Det lever nesten opp til navnet sitt.
 
Jeg synes også at det komer an på øltype om jeg velger det ene fremfor det andre, liker godt å drikke mørkt øl (porter osv) fra stort conjac glass, øl med lav CO₂ (bitter osv) fra engelsk? ølglass, og hveizen fra et høyt skrånende glass.

Noe ala disse bildene. men jeg er ikke så nøye viss det ikke er no utvalg, jeg kan drikke fra øl kaffe kopp vis intet annet er tilgjengelig ;)
 

Vedlegg

  • Porter galss.JPG
    21,1 KB · Sett: 284
  • Pale ale glass.jpg
    13,5 KB · Sett: 288
  • weizenglass.jpg
    weizenglass.jpg
    15,2 KB · Sett: 284
Jeg liker Rosendahl sine tulipanglass i Grand Cru serien til det aller meste.

GetImage.aspx


Litt større øl som Imperial Stout, robust porter osv liker jeg i samme serie, men cognac-glass:

GetImage.aspx


Til weissbier har jeg to originale Erdingerglass. Weiss fra noe annet blir litt "feil".

Til utendørs bruk, eller ved siden av noe praktisk arbeid sverger jeg som sykkelentusiast til dette fra verdens beste produsent av sykkelverktøy:

9b6a0b9d1f251602aeed1ec98d3e1f99a13affb3_430x390.jpg
 
Foretrekker cognacglass til øl med aroma som jeg bare må få god duft av. Til mørkere øl som brown ned til stout, synes jeg store vinglass uten stett e go saker (ikea), om en vil varme ølet litt i hånden når den e for kald.. disse fremmer også godt aroma :) Ellers har jeg alltid en stabel m halvliter i plast og en stabel småe i bryggekjellern. Disse går det mye av når venner bare skal smake litt, når jeg skal prøvesmake lagring/uferdige brygg. Da skjer det også ofte at jeg uplanlegger at jeg skal ha med meg en halvliter opp 3etg, så jeg gidd ikke gå opp for å hente skikkelig glass, gå ned igjen, så opp.. phew!
 
Fant noen fine på Europris som minner om rosendal sine fra en post tidligere (men antar de er betydeligere rimeligere). Avbildet med en 0,35-flaske, men rommer finfint en halvliter med godt med skum, og til og med en 0,6-flaske (fikk noen tomme newcastle-flasker fra den lokale puben) får plass med litt skum på toppen.

Har også bestilt etpar pint-glass fra cafepress.com med egen logo, men de har ikke kommet fram ennå.
 

Vedlegg

  • ep-glass.png
    201 KB · Sett: 112
  • ush_glass.jpg
    ush_glass.jpg
    13,6 KB · Sett: 112
Pass på å IKKE bruk oppvaskmaskin på cafepress glass
Etter en runde i maskinen fikk det ene et hvitaktig belegg som ikke ser ut til å ville forsvinne
 
Tusen takk for tipset. Jeg får håndvaske dem, da... Det står at de er "dishwasher safe" men bør håndvaskes for å bevare dem best mulig, men stoler ikke helt på den da  ;)
 
Dogfish Head og Sierra Nevada har forsøkt seg sammen:

1671838-inline-dfh-ipaglass2.jpg



Mer om saken her:
http://www.fastcodesign.com/1671838/dogfish-head-and-sierra-nevada-help-design-a-beer-glass-just-for-ipas
 
Leste om dette. Litt gira på å teste. Set jo ikke videre fjongt ut, men om det gjør IPA enda bedre er det greit nok for meg.
 
Dette har selvsagt vært omtalt på Ølportalen.

Importøren ser forøvrig ut til å være interessert i å ta det inn utfra spørsmål stilt på deres FB-side.
 
Nå er vel det meste som kommer fra Dogfish like deler gimmicks, tullball og godt øl. Jeg er litt skeptisk til at den stetten, som uvegerlig vil bidra til å varme opp ølet, er optimal for IPA. Og de siste par-tre slurkene vil kanskje komme noe overraskende. Dessuten er det jo uvanlig stygt.
 
Tilbake
Topp