Hvor kraftig magnetrører må man ha?

Kjøpte denne i dag http://www.olbrygging.no/products/magnetrrer
og merker at den er langt fra så sterk som den jeg har lånt en gang tidligere. Den trekker en starter på 3,5 liter rundt men dannes ingen virvel og virker som den bare rører rundt uten særlig kraft. Bør jeg bytte den og gå for Bryggselvs rører til dobbel pris? Antar at den er sterk nok..
 
Kan ikke se at de har skrevet på siden hvor store startere den er beregnet på, men kan tenke meg den er beregnet på opp rundt 1-2L.
Hvis du har behov for større startere spørs det nok om bryggselv sin er mer egnet.
 
Ok, men må starteren 'virvles' for at man skal få effekt? Eller holder det at den røres rolig rundt?
 
Prøvd den med vann? Jeg sliter med å se virvel på vørterstartere pga skum og annet grums. Har for øvrig hørt at det ikke trenger å være skikkelig virvel for at det skal være tilstrekkelig.
 
Min whirlpool går ikke helt til bunnen av kolben, men et lite smilehull som nevnt over her er greit
 
Etter en del hjemmebygde forsøk endte jeg med bryggselv sin magnetrører. DET har jeg virkelig ikke angret på.
 
Jeg har en hjemmelaget som jeg drar 3 liter greit med.
Men jeg angrer ikke på att jeg kjøpte bryggselv sin heller.
Hender jo att jeg setter 2 startere å ;)
 
Er du litt DIY er det lett å bygge en selv sterk nok, bra magneter og sterk vifte + regulator er det du trenger. Bygget en for to måneder siden men har ikke giddet å bruke det til annet enn å testrøre vann da jeg ikke har sett lyset ennå med annet enn tørrgjær på mine forholdsvis enkle brygg. Blir nok annerledes når jeg føler for å brygge med egne oppskrifter,gjenbruke gjær og teste hvordan forskjellige gjærtyper påvirker smaken på ølet. Liker du ikke/kan du ikke lage slikt selv på en trygg måte, kjøp ferdig.
 
Ser ut som den samme de selger på Bryggeland, vi bruker den på startere opp til snaut 5 liter. Blir da en liten virvel, fungere helt topp.
Skjønner ikke helt hvorfor whirpoolen på død og liv skal gå helt til bunnen. Vi bruker magnetrører til å lage starter, for å vaske klær brukes vaskemaskin ;)
 
Jeg bygget en selv med utgangspunkt i PC-utstyr. Det som var hovedutfordringen var å finne rett størrelse på "pinnen" du har oppi kolben (jeg kjøpte et sett med flere billig på Ebay og prøvde meg fram), samt riktig hastighet. I tillegg til å justere med regulatoren (som ikke går helt til null), er det kjekt at jeg fikk tak i en lader hvor det også er mulig å justere output-spenningen - f.eks. kjøre med 7,5 V istedenfor 12 dersom den skulle gå for fort.
 
Jeg har en hjemmelaget med standard størrelse PC-vifte som jeg bruker til opptil 2 liter. Men jeg tviler på om den er kraftig nok til 5-literskolben jeg planlegger å kjøpe.
 
Det virker som en god ide å investere i en magnetrører pga. at utbyttet blir bedre. Men skal jeg gå for Bryggelands eller Bryggselvs? Så vidt jeg skjønner ut fra det dere skriver her, er Bryggselvs vesentlig kraftigere. Hvis det stemmer, går jeg nok for Bryggselvs, siden det ikke er godt å vite hva slags ekstreme behov som kan dukke opp seinere:).

Men altså: Er forskjellen stor? (Finner ikke data på noen av dem.)
 
Jeg har laget en, av en pcvifte. Den drar lett 4.2l i en 5l kolbe fra bryggselv. Må stille mye ned på hastighet, er vel rundt 6v med den viften. Papst 120mm, med neodym magneter jeg hadde liggende.
 
Har den samme røreren som det er linket til, kjøpt fra Petit (ser i alle fall likt ut). Ikke imponert over det den får til på 3 og 5 liter.
 
Jeg har laget en, av en pcvifte. Den drar lett 4.2l i en 5l kolbe fra bryggselv. Må stille mye ned på hastighet, er vel rundt 6v med den viften. Papst 120mm, med neodym magneter jeg hadde liggende.

Får du "smilehull" eller virvelen helt ned til bunns? Jeg får bare til det førstnevnte uten at pinnen kastes av (har gode reguleringsmuligheter på hastigheten).
 
Med 4l får jeg virvel, ikke til bunns men ca halvveis ned før magneten i kolben spinner løs på grunn av farten som blir for høy. Kjøpte en magnet med ring rundt, litt over 4cm lang fra Bryggselv med kolben.

Skal teste litt med saft i vannet en dag og se på hvor godt det mikses, lett å se da.

Jeg kan også forsøke å forsterke magnetene på vifta for å få sterkere 'grep' på magneten i kolben. Så burde farten kunne økes.

Men hovedsaklig blir maks på 3-3.5l væske, da får jeg virvelen til bunns. Men test med å tilsette saft i vannet, så ser du om det blandes godt nok selv om virvelen ikke når bunnen.
 
Tilbake
Topp