Hvorfor kan jeg ikke redigere første innlegg i egen tråd?

Mens vi venter på svar fra fmandal...

Det er noen gode grunner til at man ikke ubegrenset kan editere sine innlegg på et forum, og at det derfor er helt vanlig med slike begrensninger.
  • Innholdet på et forumet er skapt av brukerne, og kan man editere innlegg kan man også fjerne dem. Fra tid til annen skjer det at medlemmer ønsker å forsvinne fra et forum, og slå litt hardt i døra når de går ut. Det har skjedd her, og det har skjedd på de fleste andre forum av litt størrelse. Verdien av et forum blir raskt redusert om alle innlegg fra aktive medlemmer blir borte. Hva skjer med verdien av forumet om Gahr, Kim, Eduard eller Oddvar (for å ta de fire med flest innlegg) bestemmer seg for å slette innleggene sine? Og selv om jeg ikke tror noen av de fire ville gjøre det, så er det ikke bare ei hypotetisk problemstilling.
  • Når noen går tilbake og endrer gamle innlegg ødelegges flyten i diskusjonene. Et ganske typisk eksempel er noen som ber om kommentarer på ei oppskrift og får en beskjed som «mer humle». Så går de tilbake og endrer oppskrifta, så kommentaren blir underlig eller kanskje misvisende for de som kommer inn senere. Noe lignende har vi sett i kjøp- og salgsforumet der annonser er endret etter at det er gitt et bud. Hva er det egentlig noen synes var verdt 2000 kr, når det opprinnelige innlegget bare inneholder «solgt»?
  • Aktive medlemmer går glipp av ny informasjon når den blir editert inn i et eksisterende innlegg. Selv med den korte tida vi kan editere nå, har jeg opplevd å se tråder med interessante spørsmål, som jeg gjerne vil følge med på, for så å oppdage at svaret har dukket opp som ei editering i et innlegg jeg allerede har lest, uten at jeg har fått noe varsel. Funksjonen som varsler om nye innlegg som kommer mens du skriver et svar, er et eksempel på noe som ikke fungerer med editeringer.
  • Forumet er også et nyttig arkiv, for eksempel over hva forskjellig utstyr har vært solgt for. Når det var mulig å redigere innlegg var det ganske vanlig at utstyr i annonser ble fjernet, og verdien av arkivet minsker. Tilsvarende når folk sletter spørsmål de selv har funnet svaret på eller i verste fall går inn og endrer noe som etterpå er reagert på.
Det handler altså at man vanskelig kan tillate brukere å endre småting, som en skrivefeil, uten at det har en del betydelige risikoer. Kompromisset som er vanlig, og som også brukes her, er at brukere kan redigere noen minutter. For de fleste holder det for å oppdage at man har skrevet kuk på feil sted.

Kort oppsummert: Forum fungerer best for diskusjon. Det er ikke en Wiki.
 
Ser den. Mye fornuftig å reelle problemstillinger. Ønsker likevel å kommentere.
* Om noen ønsker å gå ut døra på den ene eller andre måten. Vil det ikke da være fear at det er den enkelte skribent som bestemmer hva som skal stå igjen? Tragisk om de du nevner sletter sitt innhold, men om det er det de ønsker synes jeg de skal få lov til det.
* her har jeg også sett at det legges inn kommentar at oppskrift er endet/oppdatert.
* enig det kan skje. Kanskje editerte poster kan komme opp som ulest?
* om en speidel, bb, eller gryte er solgt kan bare tråden slettes. Ofte er pris avtalt på PM også.

Med ytterst få og kortvarige unntak er tonen god. Stort sett voksne folk i seriøs tone.

Jeg synes det kan åpnes for redigering. Det vil vel forøvrig være en reversibel endring, om en ser at det ikke funker...

Typed with thumbs.
 
Jeg kjøper argumentene dine, men jeg er fortsatt uenig.
Jeg vil ha muligheten til å redigere mine egne feil, skrivefeil og oppskrifter.
Og om jeg skulle være så uheldig å redigere et gammelt innlegg som forandret hele meningen med en tråd, så har jeg troen på at forumsmassen gir meg beskjed!
 
* Om noen ønsker å gå ut døra på den ene eller andre måten. Vil det ikke da være fear at det er den enkelte skribent som bestemmer hva som skal stå igjen? Tragisk om de du nevner sletter sitt innhold, men om det er det de ønsker synes jeg de skal få lov til det.

Kanskje, men jeg synes ikke det. Når du deltar i en diskusjon, som forumet tross alt er, så er ikke det du skriver noe som er bare ditt. Det er også et grunnlag for mine meninger og mine innlegg. Du er en del av et ordskifte der dine innlegg bare er en del av et hele.

Kanskje editerte poster kan komme opp som ulest?

Teknisk umulig/vanskelig. Et argument for at folk vil kunne editere har også vært at de ikke ønsker at innlegget skal få ny oppmerksomhet, noe som av og til er naturlig (rettet en liten skrivefeil), av og til mindre fornuftig (nytt innhold).
 
Har sett på andre forum at man kan redigere tekst. Men ikke slette den opprinnelige teksten, og ligger som et valg typ "vis/skjul opprinnelig tekst". Er dette en mulighet?
 
Det var ikke noe problem at vi kunne editere poster før, var det? At det rent hypotetisk kan bli det er en sak, men erfaringen på dette forumet er at det går helt fint. Jeg kan ikke huske at vi hadde klager på redigeringen av poster i det gamle systemet? Hva som KAN skje er en ting, men når så mange brukere faktisk ØNSKER en editeringsmulighet fordi dagens løsning oppleves som utilstrekkelig er vel det et argument i seg selv?
 
Er enig med gahr, det var jo ikke noe problem før, så hvorfor skulle det bli det nå?

En ting er om forumet hadde hatt politikk eller noe annet sånt som tema, men her er det stort sett utveksling av informasjon, tips og hjelp det dreier seg om.
 
Det var ikke noe problem at vi kunne editere poster før, var det?

Jeg synes det er et problem at innlegg endres og at jeg ikke kan se hva som egentlig kommenteres. Eksempelet med oppskrifter er typisk, men også på kjøp- og salg. Restriksjonene kom heller ikke med nytt forum, men etter en diskusjon mellom IT-komiteen og styret i november (og var da et resultat av en konkret hendelse).

Men det er selvfølgelig naturlig at det er de som ikke liker løsningen som roper høyest. Jeg er allikevel ganske sikker på at det er fornuftig å ha disse begrensningene.
 
På kjøp og salg er det nok et poeng å stenge for redigering, men fex på oppskrifter må det da være mer praktisk totalt sett at originalposten kan korrigeres, og det samme med alle DIY-prosjektene

Gjorde et kjapt søk og fant denne - https://xenforo.com/community/threads/post-edit-history-and-logging.46726/ - det er altså mulig å få forumet til å ta vare på alle tidligere versjoner av en post som redigeres. Det bør jo være det beste av begge verdener, da kan folk redigere og rette opp feil og endringer, mens det fremdeles er mulig å se tidligere versjoner av posten

Det burde jo også fungere flott for kjøp og salg og andre mer seriøse temaer, da er det mulig å redigere en post for "legitime" grunner, mens juks og fanteri vil avsløres lett
 
Jeg synes det er et problem at innlegg endres og at jeg ikke kan se hva som egentlig kommenteres. Eksempelet med oppskrifter er typisk, men også på kjøp- og salg. Restriksjonene kom heller ikke med nytt forum, men etter en diskusjon mellom IT-komiteen og styret i november (og var da et resultat av en konkret hendelse).

Men det er selvfølgelig naturlig at det er de som ikke liker løsningen som roper høyest. Jeg er allikevel ganske sikker på at det er fornuftig å ha disse begrensningene.

Jada, vi roper så høyt at. Men det er jo ganske tydlig at mange irriterer seg over problemet. Og det var færre som irriterte seg før.;)
 
Er dette noe Styret har bestemt (eller de/den som roper høyest i Styret) så slik blir det uansett eller er dette noe som kan bli forandret om brukerne av Norbrygg vil ha tilbake muligheten til å redigere?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp