Har kjøpt samme motor og 100W DC power som @LarsUlv
Når jeg kobler det opp så lugger bare motoren, den drar litt, pause, litt, pause, med ganske rask frekvens. Støtvis/pulserende liksom.
Den gjør det samme med en annen og svakere forsyning og.
Ja, jeg syns det nester er litt skummelt hvor sterk motoren er.Men du verden så sterk motoren er. Hadde tidligere en ombygget 3F til 1F, eller 2F eller hva det heter, Klemt på en konsensator.. Den klarte jeg å holde igjen, den var stor som en brødboks. Denne er mye mindre og har ikke sjans i havet til å holde den igjen ved noen "enkle" forsøk. noen fingre rundt akslingen, har ikke sjans.
Det andre jeg gjorde var jo å klippe ledningene for å bruke wago. Ræva planlegging. (0 planlegging, gikk på autopilot når jeg så at noe "kan" klippes over). Har jo en haug med kabelsko liggende. Så derfor jeg har festet den til chassis nå. Nesten så jeg har lyst til å kjøpe ny bare pga hvordan det ser ut pr nå.Her er en oversikt over kobling som ligner på "vår" motor: http://www.monsterguts.com/store/skin/mg-custom/docs/MG-12VDC-Wiper-Motor-Basic-Wiring.pdf
Bilde klippet fra pdf'en over: Vis vedlegget 40860
Som du ser så kobles jord via pinnen helt til venstre i pdf'en over her. La oss kalle det pinne 1 til 5 fra venstre til høyre.
Det blir da den nederste pinnen (pinne 1) på bilde mitt under.
Så du trenger ikke koble jord via en av skruene i chassis slik du har gjort fordi pinne 1 er sveist fast i chassis.
Vis vedlegget 40855
Så har jeg koblet på pinne nummer 1 og 2 for lav hastighet.
Dersom jeg kobler pinne 1 og 4, skal motoren går fort rundt, men da bare lugger den slik du beskriver.
Jeg gadd ikke å forske så mye på det for sakte fart er det jeg skal bruke motoren til.
Inni viskermotoren er det en enkel bryter som styres av posisjonen på motorens rotasjon.
Dette er godt forklart i disse videoene:
Ja, jeg syns det nester er litt skummelt hvor sterk motoren er.
Får man en finger nedi møllen, er nok fingeren historie og nesten hele hånden også.
Dersom man bytter om på ledningene går motoren motsatt vei.
Kanskje man burde koblet opp en nødbryter som gjør akkurat det.
Slik at dersom noe kommer nedi møllen som ikke skulle det, så har man en sjans til å kjøre møllen i revers.
Det er jo enkelt å stoppe møllen ved å kutte strømmen, men å få en eventuell finger opp igjen krever at man får koblet møllen av motoren eller at man får motoren i revers.
En slik knapp/bryter vil kreve litt avansert kobling, men det er full ut løsbart.
Viser du meg her etterpå?Edit:
En polaritetsvender er jo kjempeenkelt å lage med en "rocker" bryter. Dette skal jeg gjøre. Lage ett knøttlite kontrollpanel med en slik bryter. Det blir bra.
Jeg klarer ikke å oversette det til noe fysisk jeg kan mekke sammen.
Fant samme greie som jeg tenkte på etter litt google:Jeg klarer ikke å oversette det til noe fysisk jeg kan mekke sammen.
Vis heller et bilde når det er ferdig.
Fant samme greie som jeg tenkte på etter litt google:
HOW TO: Wire a DPDT Rocker Switch for Reversing Polarity
Nå skjønner du det tenker jeg.
Vindusviskermotor: Viskermotor, Foran - VW - OE 191 955 113A, 251 955 119Hei!
Hvilken motor bruker dere? Står kanskje i en eller annen modde-tråd her, men siden vi når denne tråden i gang...
Mitt oppsett: Motorisert mølle
Jeg har slipt ned skjøtemutteren til 10 mm (tror jeg det var) diameter slik at den passer på skjøtekobling. Og jeg slipte også litt ned på akslingen på møllen min til 9 mm. Men min aksling var ikke så mye som 9,7 mm i utgangspunktet.Rent så vakkert. Spørsmål: Ser at viskermotoren har akseldiameter 6 mm, og antar at det da er skjøtemutter M6 fra biltema som er brukt. Hva er utvendig "diameter" på denne, siden den passer så fint i skjøtekoblingen? Har nemlig en Barley Crusher maltmølle med akseldiameter på 9,7 mm, så må finne ut av om jeg allerede har en skjøtekobling som passer i begge ender, eller om jeg må belage meg på litt eBay-venting...
Vindusviskermotoren er jo et snekkedrev. Det gjør at man får en kraftig utveksling /nedgiring. Det er det som gjør at den blir så sterk. Disse viskermotorene har en annen innebygget funksjon. Det er at viskerne skal selvparkere når den har gått en omdreining. Derfor ligger det sleperinger inne i motoren som sørger for dette. Når man benytter viskerne i bilen så gir man en liten puls på bryteren, så går motoren en hel omdreining. For å få dette til så må man ha fast strøm på to av ledningene og den pulsinngangen må også ha strøm. I tillegg har disse viskermotorene to hastigheter. Derfor alle ledningene. Den pausen du opplever kan være det som skjer akkurat når viskerne skal parkere.Jaha: Hva er vitsen med den røde som går inn i motoren? Nå gjør den jo ingenting og det funker. Kunne sikkert snudd om på det og for motsatt vei. Men ene lederen koblet, og andre til chassis? Hva er greia med den andre lederen som stikker ut av pumpa? Bare gimmick? Jeg forstår ikke denne typen strøm.
Vis vedlegget 40852 Vis vedlegget 40853
Men du verden så sterk motoren er. Hadde tidligere en ombygget 3F til 1F, eller 2F eller hva det heter, Klemt på en konsensator.. Den klarte jeg å holde igjen, den var stor som en brødboks. Denne er mye mindre og har ikke sjans i havet til å holde den igjen ved noen "enkle" forsøk. noen fingre rundt akslingen, har ikke sjans.