Hvorfor "lugger" viskermotoren min?

Har kjøpt samme motor og 100W DC power som @LarsUlv

Når jeg kobler det opp så lugger bare motoren, den drar litt, pause, litt, pause, med ganske rask frekvens. Støtvis/pulserende liksom.

Den gjør det samme med en annen og svakere forsyning og.
 
Jaha: Hva er vitsen med den røde som går inn i motoren? Nå gjør den jo ingenting og det funker. Kunne sikkert snudd om på det og for motsatt vei. Men ene lederen koblet, og andre til chassis? Hva er greia med den andre lederen som stikker ut av pumpa? Bare gimmick? Jeg forstår ikke denne typen strøm.

1.jpg 2.jpg

Men du verden så sterk motoren er. Hadde tidligere en ombygget 3F til 1F, eller 2F eller hva det heter, Klemt på en konsensator.. Den klarte jeg å holde igjen, den var stor som en brødboks. Denne er mye mindre og har ikke sjans i havet til å holde den igjen ved noen "enkle" forsøk. noen fingre rundt akslingen, har ikke sjans.
 
Sist redigert:
Har kjøpt samme motor og 100W DC power som @LarsUlv

Når jeg kobler det opp så lugger bare motoren, den drar litt, pause, litt, pause, med ganske rask frekvens. Støtvis/pulserende liksom.

Den gjør det samme med en annen og svakere forsyning og.

Her er en oversikt over kobling som ligner på "vår" motor: http://www.monsterguts.com/store/skin/mg-custom/docs/MG-12VDC-Wiper-Motor-Basic-Wiring.pdf
Bilde klippet fra pdf'en over: monster_guts_viper_motor_connections.png

Som du ser så kobles jord via pinnen helt til venstre i pdf'en over her. La oss kalle det pinne 1 til 5 fra venstre til høyre.

Det blir da den nederste pinnen (pinne 1) på bilde mitt under.
Så du trenger ikke koble jord via en av skruene i chassis slik du har gjort fordi pinne 1 er sveist fast i chassis.

2019-06-16 08.19.57.jpg

Så har jeg koblet på pinne nummer 1 og 2 for lav hastighet.
Dersom jeg kobler pinne 1 og 4, skal motoren går fort rundt, men da bare lugger den slik du beskriver.
Jeg gadd ikke å forske så mye på det for sakte fart er det jeg skal bruke motoren til.



Inni viskermotoren er det en enkel bryter som styres av posisjonen på motorens rotasjon.

Dette er godt forklart i disse videoene:




Men du verden så sterk motoren er. Hadde tidligere en ombygget 3F til 1F, eller 2F eller hva det heter, Klemt på en konsensator.. Den klarte jeg å holde igjen, den var stor som en brødboks. Denne er mye mindre og har ikke sjans i havet til å holde den igjen ved noen "enkle" forsøk. noen fingre rundt akslingen, har ikke sjans.
Ja, jeg syns det nester er litt skummelt hvor sterk motoren er.
Får man en finger nedi møllen, er nok fingeren historie og nesten hele hånden også.

Dersom man bytter om på ledningene går motoren motsatt vei.
Kanskje man burde koblet opp en nødbryter som gjør akkurat det.
Slik at dersom noe kommer nedi møllen som ikke skulle det, så har man en sjans til å kjøre møllen i revers.
Det er jo enkelt å stoppe møllen ved å kutte strømmen, men å få en eventuell finger opp igjen krever at man får koblet møllen av motoren eller at man får motoren i revers.

En slik knapp/bryter vil kreve litt avansert kobling, men det er full ut løsbart.
 

Vedlegg

  • 2019-06-16 08.20.05.jpg
    2019-06-16 08.20.05.jpg
    813,2 KB · Sett: 63
Sist redigert:
Her er en oversikt over kobling som ligner på "vår" motor: http://www.monsterguts.com/store/skin/mg-custom/docs/MG-12VDC-Wiper-Motor-Basic-Wiring.pdf
Bilde klippet fra pdf'en over: Vis vedlegget 40860

Som du ser så kobles jord via pinnen helt til venstre i pdf'en over her. La oss kalle det pinne 1 til 5 fra venstre til høyre.

Det blir da den nederste pinnen (pinne 1) på bilde mitt under.
Så du trenger ikke koble jord via en av skruene i chassis slik du har gjort fordi pinne 1 er sveist fast i chassis.

Vis vedlegget 40855

Så har jeg koblet på pinne nummer 1 og 2 for lav hastighet.
Dersom jeg kobler pinne 1 og 4, skal motoren går fort rundt, men da bare lugger den slik du beskriver.
Jeg gadd ikke å forske så mye på det for sakte fart er det jeg skal bruke motoren til.



Inni viskermotoren er det en enkel bryter som styres av posisjonen på motorens rotasjon.

Dette er godt forklart i disse videoene:





Ja, jeg syns det nester er litt skummelt hvor sterk motoren er.
Får man en finger nedi møllen, er nok fingeren historie og nesten hele hånden også.

Dersom man bytter om på ledningene går motoren motsatt vei.
Kanskje man burde koblet opp en nødbryter som gjør akkurat det.
Slik at dersom noe kommer nedi møllen som ikke skulle det, så har man en sjans til å kjøre møllen i revers.
Det er jo enkelt å stoppe møllen ved å kutte strømmen, men å få en eventuell finger opp igjen krever at man får koblet møllen av motoren eller at man får motoren i revers.

En slik knapp/bryter vil kreve litt avansert kobling, men det er full ut løsbart.
Det andre jeg gjorde var jo å klippe ledningene for å bruke wago. Ræva planlegging. (0 planlegging, gikk på autopilot når jeg så at noe "kan" klippes over). Har jo en haug med kabelsko liggende. Så derfor jeg har festet den til chassis nå. Nesten så jeg har lyst til å kjøpe ny bare pga hvordan det ser ut pr nå.

Man får jo kjøpt polaritetsvender-brytere, så koblingen trenger ikke være mer avansert enn å koble opp en slik.
 
Sist redigert:
Edit:

En polaritetsvender er jo kjempeenkelt å lage med en "rocker" bryter. Dette skal jeg gjøre. Lage ett knøttlite kontrollpanel med en slik bryter. Det blir bra.
 
Viser du meg her etterpå?

Tegnet opp mens du skrev :)

Fisk.jpg

black-emergen-switch-switches-egs30rs-64_400_compressed.jpg
 
Midterste +/- er ut til motor i tegningen min. Posisjon 1 (ref bildet av bryter) velger "inngang" fra de to øverste +/- i tegningen min, posisjon to velger "inngang" fra de to nederste i tegningen min. Det er bare å parallell-koble 1 og 2 og koble 2 omvendt, bryteren velger hvilke innganger ut til motor du vil bruke, polariteten er snudd på "inngang" 2 som du ser, krysskoblet.
 
Så da kan du fylle opp maltmølla, sette den i posisjon to, komme tilbake etter et kvarter og se at du har valgt feil polaritet og intet korn er knust :D

Men for en fantastisk grei sak. RPM'en på motoren er helt perfekt. Har skrudd den av og på, av og på flere ganger bare for å se på hvor sakte valsene går nå. Dette blir prima. Og så enkelt med Mattmillen iallefall.
 
Hei!

Hvilken motor bruker dere? Står kanskje i en eller annen modde-tråd her, men siden vi når denne tråden i gang... :)
 

Rent så vakkert. Spørsmål: Ser at viskermotoren har akseldiameter 6 mm, og antar at det da er skjøtemutter M6 fra biltema som er brukt. Hva er utvendig "diameter" på denne, siden den passer så fint i skjøtekoblingen? Har nemlig en Barley Crusher maltmølle med akseldiameter på 9,7 mm, så må finne ut av om jeg allerede har en skjøtekobling som passer i begge ender, eller om jeg må belage meg på litt eBay-venting... :)
 
Rent så vakkert. Spørsmål: Ser at viskermotoren har akseldiameter 6 mm, og antar at det da er skjøtemutter M6 fra biltema som er brukt. Hva er utvendig "diameter" på denne, siden den passer så fint i skjøtekoblingen? Har nemlig en Barley Crusher maltmølle med akseldiameter på 9,7 mm, så må finne ut av om jeg allerede har en skjøtekobling som passer i begge ender, eller om jeg må belage meg på litt eBay-venting... :)
Jeg har slipt ned skjøtemutteren til 10 mm (tror jeg det var) diameter slik at den passer på skjøtekobling. Og jeg slipte også litt ned på akslingen på møllen min til 9 mm. Men min aksling var ikke så mye som 9,7 mm i utgangspunktet.
 
Jaha: Hva er vitsen med den røde som går inn i motoren? Nå gjør den jo ingenting og det funker. Kunne sikkert snudd om på det og for motsatt vei. Men ene lederen koblet, og andre til chassis? Hva er greia med den andre lederen som stikker ut av pumpa? Bare gimmick? Jeg forstår ikke denne typen strøm.

Vis vedlegget 40852 Vis vedlegget 40853

Men du verden så sterk motoren er. Hadde tidligere en ombygget 3F til 1F, eller 2F eller hva det heter, Klemt på en konsensator.. Den klarte jeg å holde igjen, den var stor som en brødboks. Denne er mye mindre og har ikke sjans i havet til å holde den igjen ved noen "enkle" forsøk. noen fingre rundt akslingen, har ikke sjans.
Vindusviskermotoren er jo et snekkedrev. Det gjør at man får en kraftig utveksling /nedgiring. Det er det som gjør at den blir så sterk. Disse viskermotorene har en annen innebygget funksjon. Det er at viskerne skal selvparkere når den har gått en omdreining. Derfor ligger det sleperinger inne i motoren som sørger for dette. Når man benytter viskerne i bilen så gir man en liten puls på bryteren, så går motoren en hel omdreining. For å få dette til så må man ha fast strøm på to av ledningene og den pulsinngangen må også ha strøm. I tillegg har disse viskermotorene to hastigheter. Derfor alle ledningene. Den pausen du opplever kan være det som skjer akkurat når viskerne skal parkere.
 
Tilbake
Topp