1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hvorfor "lugger" viskermotoren min?

En tråd i 'Utstyr' startet av Miguel, 16 Jun 2019.

1. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du skisserer jo at en bryggedag går fløyten fordi motoren tar kvelden.
    Da er det en billig forsikring å ha en redervedel.
    Så kan kan jo selvsagt lete etter en motor som er mer robust. Prisen blir sikkert en del høyere, men det er det sikkert verdt.

Vet ikke om det går an å åpne motoren og erstatte delene med metall?

2. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja, jeg er nok litt sånn. Keep it simple. Går noe skeis så kaster jeg forsøket hvis det er tidlig nok i prosessen. Orker som sagt ikke noe "styr". Har vært gjennom det da jeg begynte med BIAB og generell kunnskapsløshet angående utstyr, og har gått inn for å eliminere faktorer som gir "styr".

Jeg skal iallefall se om jeg får kjøpt kanskje en sekk med hvetemalt fra ei venninne og bare kverne gjennom det for å teste.

Å åpne og erstatte med metall tror jeg krever så custom biter at noen ekstra sedler på bordet er enklere for en annen motor.

Jeg betaler heller for kvalitet, enn å måtte betale mindre monetært, men mer i arbeid. Cry once etc..

3. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nerd!!!

Love it!

4. Brynsj

Brynsj
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Min motor har surret og gått i snart to år, jobbet seg gjennom 40+ brygg. Det er ennå ingen tegn på at den er slitt, men problem oppstår vel plutselig når man minst venter det:eek:

LarsUlv liker dette.
  5. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Men det er samme motor som denne? Den som dukker opp som Volkswagen motor eller hva det var på den bil-butikk-nettsiden?

6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

En periode så brygget jeg 2-3-4 ganger uka. Det var da den "utstyret MÅ funke"-mentaliteten begynte.. Jeg vil si det er forståelig nok. Kommer aldri til å ha den bryggefrekvensen lengre forsåvidt.. Men jeg orker bare ikke noe hassle når jeg først skal brygge. Har måttet feilsøkt og fikset, og funnet ut av ting og lært noe nytt så mange ganger over flere år at nå vil jeg bare "pensjonere" meg fra denslags.

LarsUlv liker dette.
  7. Brynsj

Brynsj
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Om du har kjøpt den fra Skruvat via link i forumet, så er det trolig den samme.
    Deilige bilder!!!

8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja da er det samme. Men dette var bare noe jeg plukket opp på et annet forum. Men det gikk mer generelt i "vindusviskermotor", men tviler på at den billigste fra Skruvat har tannhjul laget av den sterkeste stål-legeringen.

9. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesstyre Oslo
    Sentralstyre

Skulle uhellet være ute, kan du vel alltid koble på en skrutrekker / boremaskin.
    Kvern kvelden før, så vet du alt er klart til bryggedagen.
    Uforutsette ting og kreative løsninger er en del av utfordringen.

10. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Da dropper jeg heller å brygge den dagen, faktisk. Lav terskel for det med fungerende utstyr.

11. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

msevland, Einar Michelsen og Jo-Helge liker dette.
  12. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Motoren blir nok å vare i årevis. Å dra vindusviskere i snø og slaps er heller ikke lett.

13. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Akkurat det har jeg prøvd å berolige meg selv litt med. Synes oppsettet jeg laget er ganske krem til mitt bruk, så jeg får se.

14. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Lugger motoren kun den ene veien, eller begge?

15. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Problemet er forsåvidt løst nå, og jeg husker ikke, snudde vel aldri polariteten.

16. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det ikke derfor du har bryter?

17. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg testet aldri om den lugget begge veier men vil anta det da det var en feilkobling i utgangspunktet.

Nå har jeg koblet riktig og har en bryter ja, som snur polariteten så den går begge veier, uten å lugge.

TorfinnS liker dette.

Del denne siden