Hvorfor "lugger" viskermotoren min?

Du skisserer jo at en bryggedag går fløyten fordi motoren tar kvelden.
Da er det en billig forsikring å ha en redervedel.
Så kan kan jo selvsagt lete etter en motor som er mer robust. Prisen blir sikkert en del høyere, men det er det sikkert verdt.

Vet ikke om det går an å åpne motoren og erstatte delene med metall?
 
Du skisserer jo at en bryggedag går fløyten fordi motoren tar kvelden.
Da er det en billig forsikring å ha en redervedel.
Så kan kan jo selvsagt lete etter en motor som er mer robust. Prisen blir sikkert en del høyere, men det er det sikkert verdt.

Vet ikke om det går an å åpne motoren og erstatte delene med metall?

Ja, jeg er nok litt sånn. Keep it simple. Går noe skeis så kaster jeg forsøket hvis det er tidlig nok i prosessen. Orker som sagt ikke noe "styr". Har vært gjennom det da jeg begynte med BIAB og generell kunnskapsløshet angående utstyr, og har gått inn for å eliminere faktorer som gir "styr".

Jeg skal iallefall se om jeg får kjøpt kanskje en sekk med hvetemalt fra ei venninne og bare kverne gjennom det for å teste.

Å åpne og erstatte med metall tror jeg krever så custom biter at noen ekstra sedler på bordet er enklere for en annen motor.

Jeg betaler heller for kvalitet, enn å måtte betale mindre monetært, men mer i arbeid. Cry once etc..
 
Ja, jeg er nok litt sånn. Keep it simple. Går noe skeis så kaster jeg forsøket hvis det er tidlig nok i prosessen. Orker som sagt ikke noe "styr". Har vært gjennom det da jeg begynte med BIAB og generell kunnskapsløshet angående utstyr, og har gått inn for å eliminere faktorer som gir "styr".

Jeg skal iallefall se om jeg får kjøpt kanskje en sekk med hvetemalt fra ei venninne og bare kverne gjennom det for å teste.
Nerd!!!

Love it!
 
Forsåvidt, er jo ikke dritdyre de motorene. Men er jo glad i å ha kvalitet, noe som gjør jobben hver gang. Å stå og bytte motor midt under kverning legger liksom en demper på ting. Jeg har kastet mesk/malt fordi jeg glemte falskbunn, og driti i å brygge den dagen, så enkel er jeg. Gidder ikke noe "styr" når jeg skal brygge.
Min motor har surret og gått i snart to år, jobbet seg gjennom 40+ brygg. Det er ennå ingen tegn på at den er slitt, men problem oppstår vel plutselig når man minst venter det:eek:
 
Min motor har surret og gått i snart to år, jobbet seg gjennom 40+ brygg. Det er ennå ingen tegn på at den er slitt, men problem oppstår vel plutselig når man minst venter det:eek:

Men det er samme motor som denne? Den som dukker opp som Volkswagen motor eller hva det var på den bil-butikk-nettsiden?
 
Nerd!!!

Love it!

En periode så brygget jeg 2-3-4 ganger uka. Det var da den "utstyret MÅ funke"-mentaliteten begynte.. Jeg vil si det er forståelig nok. Kommer aldri til å ha den bryggefrekvensen lengre forsåvidt.. Men jeg orker bare ikke noe hassle når jeg først skal brygge. Har måttet feilsøkt og fikset, og funnet ut av ting og lært noe nytt så mange ganger over flere år at nå vil jeg bare "pensjonere" meg fra denslags.
 
Om du har kjøpt den fra Skruvat via link i forumet, så er det trolig den samme.
Deilige bilder!!!

Ja da er det samme. Men dette var bare noe jeg plukket opp på et annet forum. Men det gikk mer generelt i "vindusviskermotor", men tviler på at den billigste fra Skruvat har tannhjul laget av den sterkeste stål-legeringen.
 
Skulle uhellet være ute, kan du vel alltid koble på en skrutrekker / boremaskin.
Kvern kvelden før, så vet du alt er klart til bryggedagen.
Uforutsette ting og kreative løsninger er en del av utfordringen.
 
Vet tråden er gammel, men...
Vurderer å bruke innmaten av min defekte Wilfa cgr-1 kaffekvern til fastmontert motor på maltkverna. Dersom noen har en slik og trenger deler, er det bare å si ifra :)
Kvernhusets to små tapper for regulering av kvernegrad var defekt
c2b7e01b22c7eafaa75d8fdac25eaba2.jpg
 
Tilbake
Topp