immobilisering av gjær

Nå har jeg ikke orket å gå gjennom diskusjonen i homebrewtalk. Teknikken som brukes er godt kjent innen matlaging som spherification i molekylær gastronomi. Ikke vanskelig, men jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal fungere med bryggeprosessen? Hvordan får du gjæren til å jobbe når det ligger et herdet lag rundt den aktive gjæren?
 
Alginatkuler har jeg laget en del av, men jeg ser få fordeler ved å bruke de i øl, tenk bare på hvor forskjellig Wlp 007 og wlp 400 reagerer.

Det at man kan gjøre noe, betyr ikke at man bør.
 
Høres ut som et underlig prosjekt. Gjæren formerer seg også, så jeg skjønner ikke helt hvordan den skal kunne bli værende inni eventuelle kuler...
 
Teknikken med å kapsle inn ulike mikroorganismer i alginat har vært brukt industrielt i over 20 år. Hensikten er å få til en raskere separasjon etter at organismene har gjort jobben sin.
Mikroorganismene og deres avkom vil ikke greie å komme seg ut av alginatet.
Men, det nærmeste man kommer brygging er vel enkelte champagneprodusenters bruk av alginatgjær til kullsyredannelse?
Dette er vel en storskala industrimetode. Er det noen som vet om dette er en metode som overhodet brukes av noen av de store øl-produsentene?
 
Tilbake
Topp