Ingen kok på gammel type Speidel 50l

Speidelen vår kommer ikke på kok. Gammel type, grå boks.10-12år++
Den viser102gC i displayet men kommer ikke på kok.
Det ser ut som om den viser ca. 3-4 grader for mye i displayet.
Byttet temperatur-føleren, men det hjalp ikke. Samme avvik og ingen kok.
Varmeelementene er rene og trekker det de skal. (3200w)
Tenker det må være kontrolleren som har "vandret" på settpunktet.
Er det noen som vet om det går an å justere på settpunktet i menyen på noe vis?
Går det an å bytte kort eller komponenter i kontroller/PLSen?
Evt. har noen et godt tjuv-triks for å isolere føleren slik at man kan manipulere tematuren opp????
Har nettopp byttet 3500kr i nye deler, så det hadde vært J...la kjipt å måtte gi seg nå.

Hilsen frustrert andelseier
 
Disclaimer. Jeg har ikke en Speidel.
Tar jeg ikke feil, benytter den en NTC føler. Den endrer motstand når temperaturen endres. Dette i motsetning til eksempelvis en ds18b20 som er digital ‘hele veien’
En NTC kan manipuleres med å sette på en motstand ved koblingen inn i boksen. En motstand koster ingenting, så det er lett å forsøke. Jeg kan sende dere noen verdier jeg har liggende.
DERSOM den måler lavere temp med økt motstand, vil dette fungere. Test med vann og kontrollmåling.
Dersom den er motsatt (begge typer finnes) vil det resultere i enda lavere kok.
Forsøk da og korte ned på lengden av ledningene. Det vil minske motstanden
 
Hvis det trengs høyere motstand, bruk en liten motstand i serie med føleren. Hvis det trengs lavere motstand, bruk en stor motstand i parallell med sensoren. En god begynnelse er å måle motstand i sensoren i isvann + i kokende vann. Jeg kan foreslå verdi på motstand hvis jeg får de to verdiene.
 
Hvis det trengs høyere motstand, bruk en liten motstand i serie med føleren. Hvis det trengs lavere motstand, bruk en stor motstand i parallell med sensoren. En god begynnelse er å måle motstand i sensoren i isvann + i kokende vann. Jeg kan foreslå verdi på motstand hvis jeg får

Setter man inn motstanden inni controlleren eller kapper kabelen og setter inn en liten koblingsboks?
 
Test uten å klippe ledninger. Det spiller liten rolle når du har funnet ut av hva du trenger
 
Disclaimer. Jeg har ikke en Speidel.
Tar jeg ikke feil, benytter den en NTC føler. Den endrer motstand når temperaturen endres. Dette i motsetning til eksempelvis en ds18b20 som er digital ‘hele veien’
En NTC kan manipuleres med å sette på en motstand ved koblingen inn i boksen. En motstand koster ingenting, så det er lett å forsøke. Jeg kan sende dere noen verdier jeg har liggende.
DERSOM den måler lavere temp med økt motstand, vil dette fungere. Test med vann og kontrollmåling.
Dersom den er motsatt (begge typer finnes) vil det resultere i enda lavere kok.
Forsøk da og korte ned på lengden av ledningene. Det vil minske motstanden
Hei.

Har nå klippet ledningen på den nye føleren og målt motstanden ved 100gC og i isvann ved 0gC
Den måler som følger: 100gC=1,380K.ohm. 0gC=1,000K.ohm.

Har du/dere forslag for mye motstand jeg trenger og hvordan det kan kobles opp?

Mvh. Raya
 
Hvis det trengs høyere motstand, bruk en liten motstand i serie med føleren. Hvis det trengs lavere motstand, bruk en stor motstand i parallell med sensoren. En god begynnelse er å måle motstand i sensoren i isvann + i kokende vann. Jeg kan foreslå verdi på motstand hvis jeg får de to verdiene.
Hei.

Har nå klippet ledningen på den nye føleren og målt motstanden ved 100gC og i isvann ved 0gC
Den måler som følger: 100gC=1,380K.ohm. 0gC=1,000K.ohm.

Har du/dere forslag for mye motstand jeg trenger og hvordan det kan kobles opp?

Mvh. Raya
 
Da har du en PT1000 sensor. PT-sensorer er forholdsvis liniære, så beregningene blir enkle.
Formel: 1/Rtot=1/R1+1/R2
Juksekalkulator: https://www.omnicalculator.com/physics/parallel-resistor
For 3.5 % avvik blir R2=38kΩ
Tilgjengelige motstander rundt 38kΩ gir disse avvikene:
33kΩ - 4,0%
39kΩ - 3,4%
47kΩ - 3,0%
Motstanden skal kobles i parallell med sensoren.
NB! Hvis sensoren også brukes til mesketemperatur, vil du få tilsvarende prosentvise justering der. Har vel neppe mye å si, men dog.
 
Bare et lite spark inn fra siden her :) Har du forsøkt å sende Speidel en e-post om problemet? Det kan tenkes at du har mulighet til å komme inn i en «service»meny på kontrolleren hvor du får lov til å justere en offset-verdi på temperaturmålingen. Så slipper du alt styret med å klippe og skjøte kabler :)
 
Bare et lite spark inn fra siden her :) Har du forsøkt å sende Speidel en e-post om problemet? Det kan tenkes at du har mulighet til å komme inn i en «service»meny på kontrolleren hvor du får lov til å justere en offset-verdi på temperaturmålingen. Så slipper du alt styret med å klippe og skjøte kabler :)
hehe, jeg fant denne - du kan jo teste om du kommer inn i kalibreringsmenyen (på eget ansvar) :D
1. click "settings"
2. press 4 times "down"
3. press 3 times "up"

4. press 1 time "down"

5. press 1 time "up"

6. press "Calibration"
7. Put your sensor in an ice bath of 0°C = 'Set R1' until the absolute value remains stable and press "Select"
8. Put your sensor in boiling water i.e. 100°C = 'Set R2' until the absolute value remains stable and press "Select"
9. Now the screen shows 'Calibration OK' & I have updated my software again.
10. Brewing to your heart's content :beer:
 
Tilbake
Topp