Instilling av Monster Mill

Heisan.

Jeg skal knuse mitt eget malt for første gang på nyinnkjøpt Monster Mill. Skal brygge på Speidel forøvrig.
Jeg har lest meg frem til at jeg bør ha ca 1.2 mm klaring, jeg har slike måleblader som jeg tenkte å bruke til dette.
Er det slik at at jeg da stikker bladene ned og justerer slik at jeg så vidt kan flytte målebladene bortover sprekken, uten at det hverken lugger eller slarker?
Er det noen som har formening om knusegraden er ok eller ikke?
 
1.2mm funker fint til Speidel. Jeg har ca 80% meskeeffektivitet med det den instillingen.
Lag deg 2 ben av bladsøkeren på 1.2mm og 'skrev' de ut mot hver ende av valsene. Det er den enkleste måten, siden du strammer begge ender samtidig.
Lykke til
 
Juster det slik at bladene setter seg litt fast mellom rullene, på 1,2mm. Vær påpasselig med å ikke mølle malten for fort, det kan gi fontene.
 
Driver nå og skal forsøke å male for første gang. Det funker dårlig dette. Lurer på om jeg har gjort noe feil. Forsøker med drill på lav hastighet mens nesten ingenting går ned uten jeg heller på 1 dl av gangen. Skal begge valser gå rundt? Hos meg går bare en av de rundt
 
Den eine valsen er det drift på den andre skal gå rundt når malten kjem i mellom dei begge. Sjekk at den rullen uten drift roterer lett. Kan av og til låse seg.

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Jeg sleit litt med det samme i starten med min Monster Mill, men hos meg var det bare teknikk! Jeg starter med å sveive drillen manuelt til jeg kjenner det tar tak i malten, deretter er det bare å kjøre på i passe tempo.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg fikk det til å fungere når jeg løsnet de to skruene, men det er vel meningen de skal være skrudd hardt igjen ?
 
Deviator skrev:
Jeg fikk det til å fungere når jeg løsnet de to skruene, men det er vel meningen de skal være skrudd hardt igjen ?

Tyde på at noke ikkje er rett.
Forsøk å løs den litt  på platen den er festa på. Må kansje skimse opp litt

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Tilbake
Topp