IPA står nå på syvende dagen og små plopper

Her:

Snake Dog IPA  Style: Amerikansk IPA  Brewer: Hans Christian Løberg

Statistics
Volume:    12 liters
OG:    1080
FG: 
Alcohol:    7.9 % by vol.
Colour:    25 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness:    63 IBU
BU/GU:    0.78
Fermentables
Liquid Light Extract  3000  grammes
Crystal Malt 135  300  grammes
Mash schedule: 60 degrees for 60 minutes
Hops
Warrior    16%  alpha  15  grammes  60  minutes
Columbus    12%  alpha  10  grammes  15  minutes
Columbus    12%  alpha  10  grammes  5  minutes
Columbus    12%  alpha  10  grammes  dry  hopped
Fermentation
Yeast: Safale US-05
Fermented at 22 degrees C for 7 days.
Lagered at 22 degrees C for 14 days.
 
Bare la den stå. Gjæren må få tid til å rydde opp. 2 uker er en fin tommelfingerregel.
 
Mulig man kan slippe unna med 7-10 dager for et mye svakere øl (ikke at jeg vil anbefale dette) men et øl som du har brygget nå med en god og voksen OG bør få sine 14 dager.
 
Bestemte meg for å tappe idag siden jeg drar til Køben imorgen.
Så får vi håpe at jeg ikke kommer hjem til 21 flaskebomber.

snakedogipa.jpg


Målte OG til 1020, det samme som for 30 t siden.
Det små ploppet litt med mer en et minuts mellomrom, men ikke no mer.

Håper ingen gjør meg nervøs under oppholdet :)
 
Aha. Litt lite (6g/l anbefales) men siden du flasker så tidlig var nok ikke det så dumt. Gjorde du noe med sukkerbitene eller var det vanlige sukkerbiter rett fra boksen og i flaska. Nasties _kan_ følge med det porøse sukkeret. Alkoholen knerter det nok, men greit å være sikker.
 
Sukkerbiter rett fra boksen, burde være rene. Man bruker jo det samme til å dryppe LSD på. Der sterilitet er enda viktigere :)
 
RasKa skrev:
loebrygg skrev:
Sukkerbiter rett fra boksen, burde være rene. Man bruker jo det samme til å dryppe LSD på. Der sterilitet er enda viktigere :)

? ??? ?

Bra svar LOL ;D

Jeg kan ingenting om LSD, men jeg er stor fan av mange psykedeliske orkestre fra 60- og 70-tallet, og har aldri hørt om at LSD må inntas i sterile omgivelser!?!? Dryppet man ikke LSD på papirlapper og whatnot, og delte ut rimelig uhemmet?

Uansett: loebrygg: du tappet nok litt for tidlig - men det går sikkert bra! Mange gamle konvensjoner henger igjen, deriblant tanken om at man må flaske ølet så fort som mulig. Kvaliteten på råvarer har på den andre siden skutt i taket, og gammel visdom er derfor ikke helt riktig i dag.

2-3 uker i gjæringskaret er, nå for tiden, av mange ansett som et minimum. Ikke nødvendigvis for å unngå flaskebomber - det meste av gjæringen er som regel over etter en uke eller kanskje mindre. MEN gjæren kan gjøre mer enn å lage alkohol! Den kan også rydde opp etter seg og fjerne en del av avfallsstoffene den har etterlatt seg, og det vil den gjøre hvis den får stå i fred 1-2 uker etter at selve gjæringen er ferdig. Det er selvsagt godt mulig at den også gjør dette etter å ha blitt puttet på flaske - det vet jeg ikke - så jeg tror det kan lønne seg om du lar flaskene stå et par uker ekstra.

I "gamle dager", når man hadde bare ræva (brød)gjær, så var det viktig å få brygget bort fra gjæren relativt raskt, men nå for tiden bruker vi jo gjær som er spesialisert for brygging, og derfor er det ikke lengre så viktig å få bort gjæren fra brygget så fort som mulig. Gi gjæra tid til å rydde opp etter seg, og du vil visstnok oppleve gode resultater! Selv har jeg aldri stresset med å flaske bryggene mine, så 3-4 uker i gjæringsbøtta har vært normalt for meg, og det har gitt meg gode resultater. Så alt dette virker fornuftig for meg. (Men på den andre siden har jeg ikke prøvd å flaske etter bare en uke, så jeg skal ikke påstå med sikkerhet at lengre tid i gjæringskaret gir bedre øl.) (Men jeg baserer mye av dette på podcaster fra bl.a. Jamil Zainashef og andre kjente hjemmebryggere i USA - hvis jeg husker riktig så snakket de om nettopp dette på podcasten Can You Brew It hvor de prøvde å klone NØ Porter!)
 
Tilbake
Topp