JK 07 SJ1 - Andrimne Old Ale - Gahr Smith-Gahrsen

[tt][size=10pt]Generell informasjon
Navn på brygget: Andrimne Old Ale
Øltype: Juleale
Antall poeng i konkurransen: 40 av 50
OG: 1.071
FG: 1.022
Farve (beregnet): ? EBC
Beregnet bitter: 47 IBU
Vørtermengde: 22 l
Sluttvolum:   20 l

Malt & sukker
4500 gram  76,2 %    Castle pale malt            7-9 EBC    
500 gram   8,5 %    Thomas Fawcett amber malt   100 EBC
400 gram   8,5 %    Muntons crystal malt        150 EBC    
400 gram   8,5 %    Castle cara 20               20 EBC
 80 gram   1,4 %    Castle chocolate malt       900 EBC    
250 gram   4   %    Billingtons melassesukker     ? EBC

Vann
? liter til innmesking
? liter til skylling

Meskeskjema
90 min    66 ºC

Humle
35 gram  Target              12,0 % alfa  plugg  koketid 90 min
20 gram  East Kent Goldings   6,5 % alfa  hel    koketid 15 min
30 gram  East Kent Goldigs    6,5 % alfa  hel    koketid  2 min
5 gram  Klar Urt                                koketid 15 min

Koketid
Total koketid vørter: 90 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren:   Wyeast 1968, 1 liter + 1 pk 1056 activator flytende gjær

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring     8 dager ved 21 ºC
Modning/sekundærgjæring  13 dager ved 21 ºC
Lagring                 210 dager ved 15 ºC

Øvrig informasjon
Filtrert: nei
CO2: naturlig
Bryggedato: 08.03.2007
Tappedato:  29.03.2007

Kommentar: 120 g farin til priming[/size][/tt]
 
Jeg ble forelsket i 2011 årgangen av Berendsens Julefnugg, kraftig humlet, god sødme, alkoholsterkt, 6,5%. Det virker som om denne oppskriften er den nærmeste jeg kommer. Har du noen formeninger ?
 
Hei,

Vi planlegger å brygge denne i ettermiddag, har ikke erfaring med å tilsette sukker. Når gjør du dette? Etter primærgjæringen?

Er det forresten noen som vet hvor i Oslo Sentrum man får tak i dette sukkeret? (Har hørt Jakob på Holtet har det, men finnes det noe mer sentralt? Gutta på Haugen?)

Edit: Ser nå en tidligere post i en annen tråd der du mener man kan putte det i når som helst, så lenge man har nok vørter til å løse det opp. Da gjenstår det bare å finne produktet.
 
gwiksen skrev:
Hei,

Vi planlegger å brygge denne i ettermiddag, har ikke erfaring med å tilsette sukker. Når gjør du dette? Etter primærgjæringen?

Er det forresten noen som vet hvor i Oslo Sentrum man får tak i dette sukkeret? (Har hørt Jakob på Holtet har det, men finnes det noe mer sentralt? Gutta på Haugen?)

Edit: Ser nå en tidligere post i en annen tråd der du mener man kan putte det i når som helst, så lenge man har nok vørter til å løse det opp. Da gjenstår det bare å finne produktet.

Veldig god ale. Bare stått til lagring i 3 uker, men jammen er den god allerede :)
 
har prøvd å lage denne i dag.. nå er det bare å vente på jul !
Siden jeg er nybegynner lurer jeg på litt...  OG ble 1054, skull jeg tilsatt litt sukker/spraymalt ?
Muligens gjærnæring (men det har jeg ikke og nå er butikken stengt)
Prøver meg på en WLP007 gjær, - 3 dager på ca 18-19 grader.  lurt ? (har laget starter for 3-4 dager siden)
Brukte humleblomst (ikke pellets), lukter himmelsk. Er det en ide å tørrhumle denne etter at gjæren har roet seg ?  I så fall hvor mye ?? (ca) stikke den om først ?

Etter gjæring ... (ca 2 uker) så er det tid for modning. Jeg har Cornelius fat, og gjæringsfat. Stikke om til nytt gjæringsfat, la stå til jul (okt-nov)
Eller over på Corn-fat og sette på litt CO2 ? hvor mye ? etterfylle CO2 ? (0,7Bar over natten ?) eller vente med det, bare fylle på fatet og lufte ut oksygenet med litt CO2

takker for innspill
Mvh
John
 
Jeg er ute etter å lage en juleale. Denne ser veldig lik ut som Yuletide Ale man finner på bryggselv. Kan dette stemme? Tenkte å brygge noe sånt og så legge til krydderblanding slik som det tipses om på Bryggselv.
 
Har laget en starter for å brygge i morgen. Etter at starteren har stått på mangnetstirrer ,er det som gjæra har skilt seg som små flak kolben. Posen hadde ikke blåst seg skikkelig opp før jeg tillsatte gjær i kolben.
Kan jeg bruke gjæra eller er det sikrest å bruke safale 04 eller 05.
 
Vet ikke jeg om du har brukt Wyeast 1968 som jeg ikke har kjennskap til.
Men høres ut som helt normal oppførsel for enkelte gjærstammer :)

 
Har laget en starter for å brygge i morgen. Etter at starteren har stått på mangnetstirrer ,er det som gjæra har skilt seg som små flak kolben. Posen hadde ikke blåst seg skikkelig opp før jeg tillsatte gjær i kolben.
Kan jeg bruke gjæra eller er det sikrest å bruke safale 04 eller 05.

Du bruker mest sannsynlig en høyflokkulent gjær. Hvis du bruker f.eks 007 ville jeg vært bekymret hvis den så ut som en 001, f.eks...

Har du gjort alt riktig frem til du satte starteren er alle mystiske tegn veldig lite å bry seg om, hvis du ikke vet hva du skal se etter. Selv svarte flekker som surrer rundt inni der. Mange er kjempenervøse for denne fantastiske starteren sin og prøver å tolke tegn de ser, uten at de vet hva de skal se etter eller hva de betyr :)
 
Har laget en starter for å brygge i morgen. Etter at starteren har stått på mangnetstirrer ,er det som gjæra har skilt seg som små flak kolben. Posen hadde ikke blåst seg skikkelig opp før jeg tillsatte gjær i kolben.
Kan jeg bruke gjæra eller er det sikrest å bruke safale 04 eller 05.

Kjør på ! Mener det heter "flokkulering" når det blir såpass mye gjær at den pakker seg i små flak. Helt vanlig og helt trygt. Skjer hos meg etter ca 10-12-14timer etter hvilken gjær jeg dyrker opp. Kjøler ned gjærkolbe og gjær etterpå før jeg tømmer av "øllet" på toppen og beholder litt av øllet til å skylle ut gjæren. Greit å benytte en magnet på yttersiden av kolben når du tømmer gjæren over i gjæringsbøtten... slik at du "holder" rørepinnen på plass når du tømmer. Det er en del som har måtte vente på den til gjæringen er ferdig :) Magnet fra en gammel Hardisk er bra !
 
Kjapt spørsmål fra eg nybegynner!

"Betegnelsen på gjæren: Wyeast 1968, 1 liter + 1 pk 1056 activator flytende gjær"

Betyr dette at jeg må blande disse??
 
Denne både lukter og smaker svært lovende allerede etter ei uke... Spent om tre-fire uker. Kommer ikke på tale å lagre dette ølet i 210 dager :p
 
Jeg har noen flasker igjen som har stått i over 14 måneder og det anbefales på det sterkeste å spare noen. Nå begynner den å bli virkelig nydelig. Nam!
 
Tenkte å brygge denne med tørrgjær.
Hvilken type anbefales det å bruke?
Tenkte på Safale 04 eller 05. Noen tips?
 
Dette blir ett annet øl. For å komme i nærheten av
Takk for svar. Nottingham kan sikkert også være bra ja.
Du får sikkert ett godt øl av tørrgjæren også. MEN om du vil komme i nærheten av det ølet du har smakt er det min personlige mening at du må lage en starter :)
 
Tilbake
Topp