Jula Pumpe

Bjarte H skrev:

Tja, gode pumper begge deler (har sjølv ei March og tre IWAKI). Men er det nokon som har sett "kniv og gaffel"-stempel på dei? Eller eit papir som viser næringsmiddelgodkjenningen?

IWAKI-pumpene er ikkje anbefalt å bruke over 80 °C, og er ikkje eigentleg berekna på næringsmiddel. Men matereala dei er laga av er "food-safe" til over kokepunktet så langt eg har klart å funne ut. Begrensingen på 80 °C er først og fremst for at ikkje sjølve pumpehuset skal svikte om den blir brukt i eit trykksatt lukka system, March har liknande data for sine pumper.
Mine IWAKI får kokande vørter kvar gang eg bryggar, og ingen visar teikn til svikt på nokon måte.
March 809 som er mykje brukt til brygging var opprinneleg laga for vatnsirkulasjon i varmeanlegg og liknande, heilt til nokon fant ut at det var ei fin bryggepumpe. Her er og sjølve materialane "food-safe".
 
Hei

Dagen i dag har gått til å sjekke dette rundt Jula pumpen dere snakker om, og mener det er noen feil i hva som blir sagt her.
Forklaring på disse stoffene.

- polypropylene. Brukes i produkter som er godkjent til næringsmiddel. Blandt annet meskekar man får kjøpt er laget av dette. Tåler opp til 110 grader.
- viton. Dette er en pakning, mener jeg.....Noe usikker....skal ikke være skadelige stoffer i den.
- santoprene. Kokke kniver har dette på håndtaket, altså næringsmiddel. Tåler høy varme.

Funnet disse svarene på nettet.

Jeg har gått for denne pumpen og brukte den til forrige brygg, null problemer..... :skitbra:
 

Vedlegg

  • 20120802_201934[1].jpg
    20120802_201934[1].jpg
    3,2 MB · Sett: 859
Ser ikke automatikken i at siden kokkekniver har håndtak av et plaststoff, så er plaststoffet automatisk trygt å bruke til næringsmidler ved høye temperaturer. Men kom over en bryggebutikk på nett hvor santopreme-slanger blei solgt til bruk med varm væske, hvor de skulle være rated til godt over kokepunktet, så ser ut som santopreme er trygt. Viton finner jeg lite om, finner ikke noe om at det er food grade, men finner flere eksempler på folk som bruker det likevel... Dersom de stoffene som er lista opp er det pumpa består av, så tror jeg at jeg godt kunne tatt sjansen på å bruke den :) Men bare tull å skulle bruke tilfeldige pumper til bryggebruk uten å undersøke at de består av trygge materialer først.
 
Viton er en form for teflon, noe ala hdpe altså gjengeteip bl.a.
Helt trygg og tåler oppimot 200 grader etter det jeg husker :)


Edit. Mente selvfølgelig ptfe.... ;)
 
Er vel enig det du sier der med kokke kniven, men fant så lite om stoffet og tenkte det var greit å få det med her.
Jeg er iallefall trygg på pumpa, og den funker som bare det.........og koster MYE mindre...

Får vel avslutte med å si jeg var veldig usikker før jeg leste alt som var skrevet her.

Takker fo masse gode innlegg. ;D
 
protto skrev:
Bjarte H skrev:

Tja, gode pumper begge deler (har sjølv ei March og tre IWAKI). Men er det nokon som har sett "kniv og gaffel"-stempel på dei? Eller eit papir som viser næringsmiddelgodkjenningen?

Plast, plastmykere og brannhemmere er skumle greier som har laang halveringstid og som vi vet lite om langtidsvirkningen til. Av pumper for hjemmebryggere er kanskje IWAKI og March de pumpene som er ansett for å være mest OK. Skulle gjerne hatt et pumpealternativ med rustfritt hus og - impeller.

Det er stor forskjell på håndtaket til en kniv og noe som koker lenge i det man seinere skal drikke.
 
Denne nettsiden skaper litt oversikt over noen av de plasttypene somnevnes her, man kan selv velger hvor mye av det man vil tro på selv
http://www.dkirubber.com/materials.asp
Men viton er ikke teflon og anbefales ikke med varmt vann og damp?

Selvfølgelig hadde det vært supert med en næringsmiddel godkjent pumpe til 299 nok, men det finnes desverre ikke så vidt jeg har kommet over.
 
Da går det jo sikkert an å bytte den ut med en silikonpakning hvis du skulle føle deg litt usikker ang. akkurat det :)
 
Her er svaret jeg fikk fra Jula i går:

Hei.
Det står i mine tekniskedata på denne max 50°C så jeg anbefaler deg ikke å bruke den over det. Vet ikke om det kommer av farlige soffer eller ikke, men har vanskelig for å tro at det kommer av det.
 
Om vi no skal være så livredd for alle stoffer som kan være skadelige så må vi vel kanskje inkludere alkoholen også, den er det vel opplest og vedtatt at kan være skadelig den med?? 
 
Hormonhermere.


kjemiske stoffer som har større eller mindre grad av hormoneffekt uten å være naturlige hormoner. Vanligst er effekter som imiterer kvinnelige kjønnshormoner (østrogen). Hormonhermere kan føre til reproduksjonsforstyrrelser hos en rekke fiskearter, dyr og fugler.

Eksempel på hormonhermende kjemiske stoffer med varierende effekt er alkylfenoler og alkylfenoletoksilater (i bl.a. industrivaskemidler, vannbaserte malinger), ftalater (bl.a. mykgjøringsstoffer i plastprodukter) , men også tinnorganiske forbindelser og enkelte andre biocider (DDT, dioksiner), polyklorerte bifenyler (PCB) og bisfenol A (i epoksyplast).

Store norske leksikon
 
Får se om jeg tar sjangsen på å bruke denne eller om jeg bruker litt cash på en "safe" en. Uansett så er det ingen som vet om denne er farlig eller ikke.
 
Man drikker jo ikke oppvaskvannet (forhåpentligvis). Det at den tåler varmt vaskevann betyr ikke nødvendigvis at den kan brukes I direkte kontakt med varme næringsmidler.

Sent from my no more Desirable HTC
 
Sverre K skrev:
Om vi no skal være så livredd for alle stoffer som kan være skadelige så må vi vel kanskje inkludere alkoholen også, den er det vel opplest og vedtatt at kan være skadelig den med?? 
Vel, alkoholen skader først og fremst meg selv. Hormonhermere kan skade mine evt. fremtidige barn. Ganske vesentlig forskjell. Selv om jeg kanskje sparer noen kroner på å kjøpe billig, så er ikke det verdt risikoen for misdannelser på unga mine.

Når det er sagt, så er det ikke vits i å punge ut i dyre dommer om pumpa faktisk består av trygge stoffer. Iwaki-pumpa er vel rated til 80 grader, men funker helt fint ved koketemperatur, så vil tro de 50 gradene Jula snakka om bare er for å være trygge på at elektronikken holder. Hovedgrunnen til at jeg føler meg litt skeptisk til Jula-pumpa er vel egentlig bare at den er såpass billig og ingen andre har brukt den til bryggeribruk før :p
 
Lurer på om Kayoba kan være et merke som Jula eier jeg. Ramla over en side på nett der det sto selskapet ble opprettet i 2011. Og går du på www.kayoba.net omdirigeres man rett til Jula, da syns jeg det er litt rart at de ikke har mer greie på produktet.
 
Tilbake
Topp