Juleporter - er SG på 1.040 OK eller for lavt etter 2 uker?

Hei. Jeg holder på med en juleporter. Den gjærer ikke like kraftig som den første batchen; den første batchen ble brygget 5 dager før andre batchen, og batch nr 2 stoppet å putre i gjærlåsen før batch 1, så jeg ble litt usikker...

Etter 2 ukers gjæring (ved ca 10 grader) målte jeg SG til 1.040. Nei, jeg tok ikke måling underveis i gjæringen på første batchen siden den så ut til å gå riktige veien.

Batch 2:
I følge oppskrift skulle OG være 1.085 - 1.090, FG på 1.020 - 1.024.
Ja, jeg kunne sikkert vannet ut litt mere, for OG (etter koking) ble målt til 1.100. Å nå ligge på 1.040 tyder jo på at gjæren (WLP833 btw) har gjort _noe_ på de 2 ukene da... Hva tror folket? Ser dette ut som et ca. forventet løp?
 
Hva er beregnet mesketemperatur? Det ligger jo på cirka 8% alkohol nå, virker som om du lager et heftig øl!
 
Dette ble dobbelmesking: mesket ca halvparten av malten i 1 time så nært på 66 grader som jeg klarte holde det, med aktiv sirkulering store deler av tiden. Økte til 77 grader og holdt der i ca 5 minutter, skylte med ca 6L vann på rett over 80 grader. Tok så bort malten, lot væsken kjøle seg litt ned, før det var i med andre halvpart av malten og nye 66 grader i 1 time osv.
 
Nå, ca 1.5 uker senere, tok jeg ny måling. Fortsatt 1.040. Jaja, får bare prøve og se hvordan det går, om det tar seg litt opp når det skal karboneres på flaske...
 
Dette ble dobbelmesking: mesket ca halvparten av malten i 1 time så nært på 66 grader som jeg klarte holde det, med aktiv sirkulering store deler av tiden. Økte til 77 grader og holdt der i ca 5 minutter, skylte med ca 6L vann på rett over 80 grader. Tok så bort malten, lot væsken kjøle seg litt ned, før det var i med andre halvpart av malten og nye 66 grader i 1 time osv.

Du ber vel litt om trøbbel her? Bruker å droppe utmesk ved første runde når jeg dobbelmesker. Ingen hensikt i å stoppe enzymaktiviteten da. Og når du skriver, at du kjølte litt ned. Hva er litt ned fra ca 77 grader?
 
Nedkjøling etter første omgang var til ca 68 grader, med ny malt oppi stabiliserte den seg nokså greit på de 66 den skulle ha til neste omgang.
 
Lagde ca 2.7L gjærstarter basert på 4 rør med WLP833 som var 2 uker og 1 dag gammel. Brukte magnetrører. Beregnet 22 liter og en OG på 1.087. Hvis jeg justerer opp til OG på 1.100 får jeg opp at jeg burde hatt 3,3L.

Hva har jeg lært i denne omgang?
- hvis OG blir høyere enn målet: ikke juble, spe ut med å tilsette litt vann
- se mer på hvordan jeg skal få skikkelig oksygenering (har hittill bare ristet vørteren i gjæringskaret, og det har nå blitt en slags øl av det :))
 
Tilbake
Topp