Kan vi snakke om Kölsch?

Unik74 skrev:
Takk for gode svar. Jeg har satt en kasse (altså ikke Kølschen, men lagerbringebæren) på kjøl, med metallbrett og tyngde oppå. Dersom noe spretter, vil det få motstand... og tyngdekraften vil ta fontenen ned, forhåpentligvis. Satser på samling i bånn.

Den andre kassen står fremedeles i 22 grader på stua og kan sprette når som helst. Så de tenker jeg å tømme ut, nennsomt og en for en.

Hei Unik74.

En bringebærlager høres veldig interessant for min kone.

Kunne du være så elskverdig å dele deres oppskrift her på forumet??




Og dette er jo bringebærlager. Masse sukker i de bærene. Og helt sikkert masse gjær igjen. Dette er risikosport. Tror jeg skal få prøvesmakt dette, deretter avsluttet denne risikoen. Dette gjelder altså ikke Kølschen min, som oppfører seg helt greit og fint. Så der tror jeg målingene mine er riv ruskende.

(Note to self: Utgjæring. Utgjæring. Utgjæring). Man går jo på de tabbene man kan.
 
dagwayne skrev:
Unik74 skrev:
Takk for gode svar. Jeg har satt en kasse (altså ikke Kølschen, men lagerbringebæren) på kjøl, med metallbrett og tyngde oppå. Dersom noe spretter, vil det få motstand... og tyngdekraften vil ta fontenen ned, forhåpentligvis. Satser på samling i bånn.

Den andre kassen står fremedeles i 22 grader på stua og kan sprette når som helst. Så de tenker jeg å tømme ut, nennsomt og en



for en.

Hei Unik74.

En bringebærlager høres veldig interessant for min kone.

Kunne du være så elskverdig å dele deres oppskrift her på forumet??




Og dette er jo bringebærlager. Masse sukker i de bærene. Og helt sikkert masse gjær igjen. Dette er risikosport. Tror jeg skal få prøvesmakt dette, deretter avsluttet denne risikoen. Dette gjelder altså ikke Kølschen min, som oppfører seg helt greit og fint. Så der tror jeg målingene mine er riv ruskende.

(Note to self: Utgjæring. Utgjæring. Utgjæring). Man går jo på de tabbene man kan.


Hei Unik 74.

Min kone smakte en bringebærøl i sommer, og sa til meg:

dag, denne MÅ du bare brygge til meg.

Javel  sa jeg, jeg må vel det, men jeg er litt uvitende på denne type bringebæroppskrift.

>Kunne du Unik 74 være så elskverdig å hjelpe meg med en oppskrift du har prøvd ut??
 
Jeg har smakt denne og den anbefales. Dama elsket den.

http://bryggelogg.no/index.php?page=brewBlogDetail&filter=felles&id=245
 
dagwayne skrev:
Da blir det ornings med øllen og dama!!  Takker så mye!!!        :shiny:

Hei igjen.

Kan du si noe om når, hvordan du tilsatte bærene??

Jeg ser du tilsatte bærene ca 5 uker etter bryggedato??  Stemmer dette?
 
Hei

Jeg har ikke brygget denne selv. Bare fått en flaske og smakt den.
Ifølge loggen så skal bærene i etter en uke:)
 
Skal som vårt andre all-grain brygg lage en Kölsch, til denne har vi laget en gjærstarter beregnet med Mr Malty og kom fram til følgende oppskrift.
Spraymalt ekstra light 300 gr.
Wyeast gjærnæring 1/4 teskje
White Labs WL029 (holdbarhetsdato 29/11-13)

Vi kokte opp vann og tilsatte spraymalt, lot dette koke i 5 minutter før vi tilsatte gjærnæring, lot det så koke i ytterligere 10 minutt. Etter dette hadde vi det over på Erlenmeyerkolbe og kjølte ned til 25 grader, ristet godt på røret før vi helte gjæren i vørteren. Har nå stått tre døgn med svært lite aktivitet (kolben er ristet jevnlig), men nå er det noe aktivitet i kolben. Starteren har hele tiden stått i romtemperatur.
Gjæren har vært lagret i ustabil temperatur, ble tatt ut av kjøleskapet når vi begynte å koke vørteren.

Det er flere spørsmål vi stiller oss selv uten at vi får gode svar og trenger derfor litt hjelp.

Lister like gjerne opp alle spørsmål:
  • Er det noe som helst håp for at starteren nå inneholder 212 milliarder gjærceller?
  • Hvordan vet vi at starteren er ferdig?
  • Skal vi fortsette å riste kolben eller bare la denne stå?
  • Når skal vi sette starteren til kjøling og hvor kaldt bør den da stå?
  • Bør vi bruke denne i brygget når vi er så usikre?

På forhånd takk for kloke svar.  :)

"Det lille bryggeriet på Prærien"
 
Hvor stor er starteren deres? De vise menn anbefaler 100 gram spraymalt til 1 liter starter. Dette gir starteren en SG på ca. 1,037.

Danders skrev:
  • Er det noe som helst håp for at starteren nå inneholder 212 milliarder gjærceller?
  • Hvordan vet vi at starteren er ferdig?
  • Skal vi fortsette å riste kolben eller bare la denne stå?
  • Når skal vi sette starteren til kjøling og hvor kaldt bør den da stå?
  • Bør vi bruke denne i brygget når vi er så usikre?

[list type=decimal]
[*] Her må noen mer erfarne svare.
[*] starteren er klar når gjæren har formert seg opp. Dersom den er utgjæret vet du at det ikke foregår mer formering. Sjekk SG.
[*] Hvor lenge har dere holdt på til nå da? Starteren tar neppe skade av å ristes.
[*] Sett den til kjøling i god tid før den skal pitches. WLP029 flokkulerer ikke kjempefort, så den trenger nok et døgn til kjøling for å kunne dekanteres uten å miste mye gjær.
[*] Kölsch bør ikke ha alt for mange feil, særlig ikke i gjæringen, ettersom det ikke er så mange smaker å "gjemme seg bak". Når det er sagt laget jeg selv en Kölsch som ved et uhell ble stående på gjærkaken i ca. 6 uker. Ølet smakte høgg, men etter et par måneder på flaske hadde det på magisk vis blitt friskt og "nybakt brød"-preget. Jeg ville kjørt på og satset på at det går greit.
[/list]
 
Starteren var i utgangspunktet 3 liter, fordampet vil ikke spesielt mye på de 15 minuttene den kokte.
Satte denne på mandags kveld. Var ikke mye aktivitet før i går. Nå ser det ut som om det kommer mange små "bobler" opp, men det danner seg ikke et lag på toppen av stareren. Ristes fortsatt hver gang jeg ser den. :)
Avventer vi til det har slutte å komme bobler før vi setter den til kjøling? Sjekker SG etter jobb i dag. :)

Takk for tilbakemeldingen.
 
Skal til å brygge en kölsch og lurer litt på gjæringsprosessen.  I oppskriften står det at den først skal gjære på 16 gr.C i ca 14 dager, deretter på 2-4 gr. C i 2 til 4 uker.  Betyr dette at ølet tappes på flasker etter de to første ukene, tilsettes karboneringslake og settes på gjæring i 2 - 4 uker på 2-4 gr. C?  Eller bør flaskene settes på karbonering med en høyere temp. noen dager først før etterlagring på lavere temp.?
 
Karbonering er sjeldent med på oppskrifter. Så det du vil ha er 14 dager på 16 grader. Så karbonering på flaske ca. 20grader i ca. 14 dager. Deretter 2-4 uker med lagring/modning i ved 4 grader.
 
Hvilken gjær skal jeg bruke til kölsch hvis jeg ikke lager gjærstarter (grunnet manglende magnetrører…)?
 
Wyeast 2565 ,gjæres på 16'c.
Men jeg vil også anbefale deg å lage en gjærstarter selv om du ikke har magnetrører. Frisk gjær gir godt øl.
 
Takk for svar.

Det er to grunner til at jeg helst vil slippe gjærstarter; er såpass ny på dette at jeg er tynn is når det kommer til gjær, (har knapt nok grunnfag i mesking…) dessuten rent praktiske årsaker; jobb & tid & sånt..
Gjær står øverst på pensumlisten, satser på laud før sommeren!  ;)
 
Wlp 029  :yes:
Jeg har brygga en med wlp 002 med et meget godt resultat, litt smoothere og ikke så crispy, men fantastisk god!

Ole Mørkved skrev:
Klarer du å meske, klarer du fint å lage en starter, ikke underselg deg selv!

+1

Dette fikser du!
 
Tilbake
Topp