Vladimir
Norbrygg-medlem
Urweisse er på ingen måte en anerkjent ølstil. Men Ayinger, Erdinger og flere tyske bryggerier brygger Urweisse. Erdinger sier at deres Urweisse er brygget etter 125 år gammel oppskrift. Ayinger sier at Urweisse er tradisjonell weissbier.
Så det er trygt å si at Urweisse er en slags recreation av weissbier som ble brygget i gamle dager. Urweisse er mørkere og har mer maltsmak enn vanlig lys weissber.
Jeg er stor fan av Ayinger Urweisse og har stor lyst til å brygge noe liknende. Det ølet er nemlig helt utrolig. Fruktighet, maltsmak, fenoler, karbonering - alt i perfekt harmoni. Ølet har også vunnet en rekke forskjellige ølkonkurranser over hele verden.
Jeg prøvde å sende en mail til Ayinger, og spurte om de kunne dele mer info om ølet med en ivrig hjemmebrygger. Svaret som kom fra Tyskland var dessverre skuffende:
Men heldigvis har vi fortsatt Norbrygg Forum. Kan vi snakke om Urweisse?
Min magefølelse sier at oppskriften må være veldig enkel. Kanskje så enkel som 40% hvete, 60% munich, dekoksjon, en dæsj tysk edelhumle og weissbier gjær (pluss feilfri prosess).
Karamelmalt? Kan det hende at de brukte karamellmalt i gamle dager i Tyskland?
Mørk hvete? Føles mer som et moderne craft beer malt, men kanskje tar jeg feil?
Har noen av dere brygget Urweisse?
Så det er trygt å si at Urweisse er en slags recreation av weissbier som ble brygget i gamle dager. Urweisse er mørkere og har mer maltsmak enn vanlig lys weissber.
Jeg er stor fan av Ayinger Urweisse og har stor lyst til å brygge noe liknende. Det ølet er nemlig helt utrolig. Fruktighet, maltsmak, fenoler, karbonering - alt i perfekt harmoni. Ølet har også vunnet en rekke forskjellige ølkonkurranser over hele verden.
Jeg prøvde å sende en mail til Ayinger, og spurte om de kunne dele mer info om ølet med en ivrig hjemmebrygger. Svaret som kom fra Tyskland var dessverre skuffende:
Dear Vladimir,
many thanks for your Email with your appreciative words. We are very proud about the last gold medals we received at European beer Star tasting event, 6x gold medal for Ayinger Urweisse.
Please understand that I can not send to you the receipt how to brew this beer. Our Importer Fludium has always available this beer, they are our general importer for Norway.
Urweisse means old style, long time ago etc. Ur-Weisse
Regards from Bavaria
Men heldigvis har vi fortsatt Norbrygg Forum. Kan vi snakke om Urweisse?
Min magefølelse sier at oppskriften må være veldig enkel. Kanskje så enkel som 40% hvete, 60% munich, dekoksjon, en dæsj tysk edelhumle og weissbier gjær (pluss feilfri prosess).
Karamelmalt? Kan det hende at de brukte karamellmalt i gamle dager i Tyskland?
Mørk hvete? Føles mer som et moderne craft beer malt, men kanskje tar jeg feil?
Har noen av dere brygget Urweisse?