Kan vi snakke om Urweisse?

Vladimir

Norbrygg-medlem
Urweisse er på ingen måte en anerkjent ølstil. Men Ayinger, Erdinger og flere tyske bryggerier brygger Urweisse. Erdinger sier at deres Urweisse er brygget etter 125 år gammel oppskrift. Ayinger sier at Urweisse er tradisjonell weissbier.

Så det er trygt å si at Urweisse er en slags recreation av weissbier som ble brygget i gamle dager. Urweisse er mørkere og har mer maltsmak enn vanlig lys weissber.

Jeg er stor fan av Ayinger Urweisse og har stor lyst til å brygge noe liknende. Det ølet er nemlig helt utrolig. Fruktighet, maltsmak, fenoler, karbonering - alt i perfekt harmoni. Ølet har også vunnet en rekke forskjellige ølkonkurranser over hele verden.

Jeg prøvde å sende en mail til Ayinger, og spurte om de kunne dele mer info om ølet med en ivrig hjemmebrygger. Svaret som kom fra Tyskland var dessverre skuffende:
Dear Vladimir,

many thanks for your Email with your appreciative words. We are very proud about the last gold medals we received at European beer Star tasting event, 6x gold medal for Ayinger Urweisse.

Please understand that I can not send to you the receipt how to brew this beer. Our Importer Fludium has always available this beer, they are our general importer for Norway.

Urweisse means old style, long time ago etc. Ur-Weisse

Regards from Bavaria

Men heldigvis har vi fortsatt Norbrygg Forum. Kan vi snakke om Urweisse?

Min magefølelse sier at oppskriften må være veldig enkel. Kanskje så enkel som 40% hvete, 60% munich, dekoksjon, en dæsj tysk edelhumle og weissbier gjær (pluss feilfri prosess).

Karamelmalt? Kan det hende at de brukte karamellmalt i gamle dager i Tyskland?
Mørk hvete? Føles mer som et moderne craft beer malt, men kanskje tar jeg feil?

Har noen av dere brygget Urweisse?
 
Jeg har brygget noe som nærmer seg urweisse, og brukte kun 60% hvetemalt, og 40% lys münchnermalt, Hallertau Mittelfrüh til alle tilsetninger (ca. 15 IBU), og wlp300. Ellers gjelder alle weissbierkunstens regler.
 
Urweisse er på ingen måte en anerkjent ølstil. Men Ayinger, Erdinger og flere tyske bryggerier brygger Urweisse. Erdinger sier at deres Urweisse er brygget etter 125 år gammel oppskrift. Ayinger sier at Urweisse er tradisjonell weissbier.

Så det er trygt å si at Urweisse er en slags recreation av weissbier som ble brygget i gamle dager. Urweisse er mørkere og har mer maltsmak enn vanlig lys weissber.

Jeg er stor fan av Ayinger Urweisse og har stor lyst til å brygge noe liknende. Det ølet er nemlig helt utrolig. Fruktighet, maltsmak, fenoler, karbonering - alt i perfekt harmoni. Ølet har også vunnet en rekke forskjellige ølkonkurranser over hele verden.

Jeg prøvde å sende en mail til Ayinger, og spurte om de kunne dele mer info om ølet med en ivrig hjemmebrygger. Svaret som kom fra Tyskland var dessverre skuffende:


Men heldigvis har vi fortsatt Norbrygg Forum. Kan vi snakke om Urweisse?

Min magefølelse sier at oppskriften må være veldig enkel. Kanskje så enkel som 40% hvete, 60% munich, dekoksjon, en dæsj tysk edelhumle og weissbier gjær (pluss feilfri prosess).

Karamelmalt? Kan det hende at de brukte karamellmalt i gamle dager i Tyskland?
Mørk hvete? Føles mer som et moderne craft beer malt, men kanskje tar jeg feil?

Har noen av dere brygget Urweisse?
Ikke mitt favorittøl, men jeg kjøpte ei flaske i fjor for å sammenligne med en "litt mørkere enn lys" weissbier jeg brygga. Den hadde 12 EBC; "deep golden", og var en god del lysere enn Urweisse'n. Jeg vil gjette på at den ligger i overkant av 20 EBC, opp mot "medium amber", som er 24. Ayinger kaller den "amber".

Jeg veit ikke hvor "ur" en "urweisse" er. Weissbier har en mildt sagt broket historie, og jeg tviler på at det finnes noe sånt som et ur-weissbier. Men det er ikke så farlig. Karamellmalt er det antakelig ikke så mye av i det, men kanskje litt caramunich. Jeg lekte meg med oppskriftkalkulatoren, og kom fram til denne gristen (til 32 liter nedkjølt vørter):

2,5 kg hvetemalt
1,5 kg mørkt hvetemalt
2,0 kg wienermalt
1,0 kg mørkt müchenermalt
0,3 kg Caramunich II

Det blir 25 EBC, og like opp mot 5,8% ABV (med 80% effektivitet og 77% utgjæring). Det gjør ikke så stor forskjell om du bruker lyst münchenermalt i stedet for mørkt, men jeg tror det blir ganske merkbart på smaken. Mørkt hvetemalt er godt, og det brukes visst en god del av det i Tyskland. Dette er sjølsagt et skudd i blinde - men det er gøy å leke med oppskrifter. Og jeg kan ikke tenke meg at det der blir vondt:).
 
Ikke mitt favorittøl, men jeg kjøpte ei flaske i fjor for å sammenligne med en "litt mørkere enn lys" weissbier jeg brygga.
Jeg smakte på en flaske Urweisse som ikke var mitt favorittøl heller - smakte tynt og veldig krydret, lite fruktighet...Jeg tror at dette ølet tåler ikke lagring veldig bra. Det er nok fort gjort å være uheldig og kjøpe en flaske som har stått på en varm hylle på polet altfor lenge.
Jeg veit ikke hvor "ur" en "urweisse" er. Weissbier har en mildt sagt broket historie, og jeg tviler på at det finnes noe sånt som et ur-weissbier. Men det er ikke så farlig. Karamellmalt er det antakelig ikke så mye av i det, men kanskje litt caramunich.
Jeg er også veldig usikker på om Urweisse faktisk er så "Ur". Men godt var det ihvertfall:)

Jeg tror at dette kan være veldig tricky å få til. Ølet må være mørkt, men ikke veldig mektig, eller søtt.

Nå har jeg en lang liste over øl som skal brygges, så jeg må uansett vente litt med Urweisse. Men det å tenke og drømme om øl er for meg minst like viktig enn selve brygginga:)
 
Jeg smakte på en flaske Urweisse som ikke var mitt favorittøl heller - smakte tynt og veldig krydret, lite fruktighet...Jeg tror at dette ølet tåler ikke lagring veldig bra. Det er nok fort gjort å være uheldig og kjøpe en flaske som har stått på en varm hylle på polet altfor lenge.

Jeg er også veldig usikker på om Urweisse faktisk er så "Ur". Men godt var det ihvertfall:)

Jeg tror at dette kan være veldig tricky å få til. Ølet må være mørkt, men ikke veldig mektig, eller søtt.

Nå har jeg en lang liste over øl som skal brygges, så jeg må uansett vente litt med Urweisse. Men det å tenke og drømme om øl er for meg minst like viktig enn selve brygginga:)
Det er synd jeg ikke underviser lenger, for der ga du meg et flott eksempel jeg kunne brukt for å illustrere Platons filosofi: Grunnlaget for vår verden av fysiske, sansbare ting er idéverdenen. Alt øl vi brygger, er resultatet av at vi streber etter å virkeliggjøre det "ideelle" ølet - som faktisk finnes, og som vi "husker" fordi vi kjente det før vi ble kasta ned i den forrvirrende eksistensen i sanseverdenen. Uten det ideelle ølet hadde det ikke kunnet bli noe fysisk øl, og fordi vi har minnet om det ideelle ølet, vil vi alltid vite at det ølet vi brygger, aldri er perfekt. Men vi kan heller aldri la være å prøve å brygge det perfekte ølet: Vi må tenke og drømme om Ølet:). Det er det brygginga egentlig dreier seg om.

Hvis Platon hadde vært øldommer, hadde han aldri kunnet gi et øl 50 poeng:p!

Når smarte tyske bryggerier har klekka ut begrepet "Urweisse", spiller de på en lignende forestilling om at det finnes noe opprinnelig, ekte som er bedre enn det vi har nå. Og ølet skal være "naturtrüb"; naturlig uklart - fordi det som er "naturlig", er overlegent det "kunstige". Som Frieda i Peanuts sier: "People always expect more of you when you've got naturally curly hair". Det største sludderet i ølverdenen, den tyske "Reinheitsgebot", er basert på disse to bedragene. Den er gammel, fra 1516, og uttrykker altså det opprinnelige og ekte, og den sikrer at ølet ikke ødelegges av kunstige tilsetninger. Som om det skulle være noen forskjell på CO2 fra bryggeprosessen og CO2 kjøpt på tank, eller på mjølkesyre fra bakteriene på maltet og kommersiell mjølkesyre!

Akk ja, verden vil bedras. P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Det beste forsvaret er å innse at du er en av dem:). Ingen av oss er i den priviligerte posisjonen at vi har tilgang til ideenes verden og Sannheten. Vi vasser rundt i tåka. Og så er noen av oss så heldige at vi kan både drømme om det perfekte ølet, og prøve å brygge det. Og derfor må vi bli alkymister på jakt etter de vises stein; den som forvandler maltet til flytende gull: dekoksjon, FWH, "steeping dark grains", SNS, trykkgjæring, rehydrering, sirk...

... oj, dette tok visst av. Tilbake til her og nå:

Ja, innvendinga mi mot Urweisse - og dunkelweiss - er at det blir for mektig. Men jeg tror ikke øl basert på den gristen jeg foreslo over her, blir så mektig, og det blir ikke søtt. Det er nesten så jeg får lyst til å prøve å brygge det:).
 
Det er synd jeg ikke underviser lenger, for der ga du meg et flott eksempel jeg kunne brukt for å illustrere Platons filosofi: Grunnlaget for vår verden av fysiske, sansbare ting er idéverdenen. Alt øl vi brygger, er resultatet av at vi streber etter å virkeliggjøre det "ideelle" ølet - som faktisk finnes, og som vi "husker" fordi vi kjente det før vi ble kasta ned i den forrvirrende eksistensen i sanseverdenen. Uten det ideelle ølet hadde det ikke kunnet bli noe fysisk øl, og fordi vi har minnet om det ideelle ølet, vil vi alltid vite at det ølet vi brygger, aldri er perfekt. Men vi kan heller aldri la være å prøve å brygge det perfekte ølet: Vi må tenke og drømme om Ølet:). Det er det brygginga egentlig dreier seg om.
Tja... mange pensjonerte akademikere finner jo tid til å skrive bøker?
De setningene over får meg til å tenke at en passende tittel kunne vært:

"ZEN and the art of Homebrewing" ;)
 
Det største sludderet i ølverdenen, den tyske "Reinheitsgebot", er basert på disse to bedragene. Den er gammel, fra 1516, og uttrykker altså det opprinnelige og ekte, og den sikrer at ølet ikke ødelegges av kunstige tilsetninger.
..og i følge Tore Hage var ikke hovedmotivasjonen å sikre god øl, men at adelen skulle sikre hvetekornet til seg og sine, da den sier BYGGmalt, humle og vann (og da etter hvert gjær, når man viste hva det var). I samme foredrag plukket han fra hverandre Gulatingsloven. Den var vistnok ikke for å sikre at det var nok øl i Norge til jul, men heller et maktgrep fra kirken. Det den, i følge han, egentlig sier, er at man skal la juleølet signes. Og om man nektet å følge pålegg fra staten, så kan man ende i fengsel.

Hvorvidt noe av dette er sant vet jeg ikke, eller har grunnlag for å vite, så jeg ordlegger meg sånn at jeg ikke kan akkrediteres disse utsagnene. Men man må heller ikke la sannheten komme i veien for en god historie :)

Uansett, jeg leste dette innlegget et par timer før jeg skulle innom polet i går, så motivert av det kjøpte jeg inn både en Erdinger Weissbier og en Urweisse. Tenker å blindsmake ved neste passende anledning.
 
Ja, innvendinga mi mot Urweisse - og dunkelweiss - er at det blir for mektig.
Jeg liker Urweisse, fordi ølet blir mer interessant enn en valig lys weiss, men ikke så mektig som dunkelweiss (som er et nydelig øl, men ikke noe jeg kunne drikke hele kvelden).

Det er direkte merkelig at den boka ikke forlengst er skrevet:p!
Da er det på tide at noen begynner @Finn Berger :p.

Renhetsloven kan uten tvil sees på som noe utdatert og meningsløst. Jeg er dog veldig konservativ når det gjelder øl, og kjøper gjerne øl som er nach dem deutschen reinheitsgebot gebraut. Uansett hvor gimmick dette kan være, føler jeg at renhetsloven er garanti for at de tyske ølene jeg elsker forblir de samme. Kettle soured, raspberry og coconut infused Celebrator tørrhumla med Cascade, anyone?

Jeg er på ingen måte ekspert når det gjelder renhetsloven, men ser ikke helt at den kan bety en stor hindring når det gjelder brygging. Loven tillater jo vannjusteringer, syremalt, noen klarningsmidler - jeg tror ihvertfall ikke at bryggingen min ville blitt foradra i stor grad, om jeg måtte følge renhetsloven:).
 
Men jeg tror ikke øl basert på den gristen jeg foreslo over her, blir så mektig, og det blir ikke søtt. Det er nesten så jeg får lyst til å prøve å brygge det:).
Gjerne prøv og si ifra hvordan det gikk :p.

Jeg har tenkt på noe sånt:
30l pre-boil 75% effektivitet
3,5 kg hvete
1 kg lys munich
1 kg mørk munich
0,2kg caramunich 3
litt over 16 EBC ifølge Brewersfriend, men det blir jo litt mørkere etter dekoksjon.

Jeg tror jeg skal kjøpe både Ayinger og Erdinger sin Urweisse og sammenlikner de i helga:beercheers:

Edit: Ifølge biermarket.de har Ayinger Urweisse 25 EBC og 12 IBU så man må sannsynligvis bruke mørk hvete for å få riktig farge.
 
Sist redigert:
Gjerne prøv og si ifra hvordan det gikk :p.

Jeg har tenkt på noe sånt:
30l pre-boil 75% effektivitet
3,5 kg hvete
1 kg lys munich
1 kg mørk munich
0,2kg caramunich 3
litt over 16 EBC ifølge Brewersfriend, men det blir jo litt mørkere etter dekoksjon.

Jeg tror jeg skal kjøpe både Ayinger og Erdinger sin Urweisse og sammenlikner de i helga:beercheers:

Edit: Ifølge biermarket.de har Ayinger Urweisse 25 EBC og 12 IBU så man må sannsynligvis bruke mørk hvete for å få riktig farge.
jøss - jeg traff godt med fargeanslaget mitt:).

Mørkt hvetemalt er ikke veldig mørkt, og om jeg erstatter de 1,5 kiloene jeg hadde i gristen min ovenfor med vanlig hvete, blir ikke effekten mer enn ca. halvannen EBC. Det har større virkning på smaken enn på fargen, synes jeg. Her er produsentens beskrivelse av maltet:

Weyermann® Dark Wheat is a gently kilned malt made from high-quality German wheat. It contributes a mild golden color to wort and a robust malty-sweet flavor with notes of bread, biscuit, honey, toffee, and caramel. Wheat malts are high in protein, which helps produce fuller-bodied beers. Wheat malt can also improve head formation and retention, depending upon the other grist constituents. In top-fermented beers, Weyermann® Dark Wheat malt performs especially well, adding creaminess, body, and complex wheat flavors. Weyermann® Dark Wheat malt has a somewhat 'drier', more complex character than pale wheat malts. It's the signature malt for Bavarian Dunkelweizen, and perfect for Weizenbock, Kölsch, and Altbier.
 
Jeg liker Urweisse, fordi ølet blir mer interessant enn en valig lys weiss, men ikke så mektig som dunkelweiss (som er et nydelig øl, men ikke noe jeg kunne drikke hele kvelden).


Da er det på tide at noen begynner @Finn Berger :p.

Renhetsloven kan uten tvil sees på som noe utdatert og meningsløst. Jeg er dog veldig konservativ når det gjelder øl, og kjøper gjerne øl som er nach dem deutschen reinheitsgebot gebraut. Uansett hvor gimmick dette kan være, føler jeg at renhetsloven er garanti for at de tyske ølene jeg elsker forblir de samme. Kettle soured, raspberry og coconut infused Celebrator tørrhumla med Cascade, anyone?

Jeg er på ingen måte ekspert når det gjelder renhetsloven, men ser ikke helt at den kan bety en stor hindring når det gjelder brygging. Loven tillater jo vannjusteringer, syremalt, noen klarningsmidler - jeg tror ihvertfall ikke at bryggingen min ville blitt foradra i stor grad, om jeg måtte følge renhetsloven:).
Vi skal ikke ødelegge tråden med å diskutere reinhetsloven:). Men her en god podcast med saklig kritikk av den:http://beersmith.com/blog/2017/01/2...ons-and-reinheitsgebot-beersmith-podcast-141/
 
Søkte etter Urweisse i bibiloteket til Brewfather.
Der var det en oppskrift som var inspirert av en oppskrift fra en Gustav Lindh.
Et kort google søk leder da til denne oppskriften/bloggposten: https://www.lindhcraftbeer.com/2019/10/urweisse-w31/
Og derifra ser man at den svenske hjemmebryggerforeningen har denne øltype i sin typedefinisjon: https://styles.shbf.se/style.php?PersistentId=168&GlobalVersion=652

Vet ikke om dette er nyttig informasjon?
Interessant nok:).

Jeg tror ikke den oppskrifta der likner så veldig på Ayingers. Den er i alle fall mye lysere.

Når det gjelder definisjonen, har jeg ikke noe grunnlag for å mene noe om den, bortsett fra at jeg tviler voldsomt på innledninga: "Denna öltyp är den ursprungliga varianten av sydtysk veteöl." Så vidt jeg forstår, har det vært brygga veldig ulike hveteøl i Bayern opp gjennom. Ikke dermed sagt at ølet ikke har grunnlag i eldre oppskrifter; det er ideen om én opprinnelig type jeg tviler på.

Men å si at den nå utgjør en egen type, virker rimelig - ikke minst fordi bryggeriene sjøl bruker betegnelsen.
 
Søkte etter Urweisse i bibiloteket til Brewfather.
Der var det en oppskrift som var inspirert av en oppskrift fra en Gustav Lindh.
Et kort google søk leder da til denne oppskriften/bloggposten: https://www.lindhcraftbeer.com/2019/10/urweisse-w31/
Og derifra ser man at den svenske hjemmebryggerforeningen har denne øltype i sin typedefinisjon: https://styles.shbf.se/style.php?PersistentId=168&GlobalVersion=652

Vet ikke om dette er nyttig informasjon?
Nice:)
Litt morsomt at den svenske hjemmebryggeforeningen har Urweisse i sin typedefinisjon. Ihvertfall noen anerkjenner Urweisse som ølstil.
Oppskrifta til Gustav Lindh er jeg litt skeptisk til - pils, lys hvete og litt caramunich høres ut som vanlig lys weiss. Men godt øl blir det sikkert.
Litt morsomt at på etiketten hans står det Gebraut nach dem Reinheitsgebot - og så bruker han antioxin og melkesyre - og mindre enn 50% hvete :p.

Når det gjelder definisjonen, har jeg ikke noe grunnlag for å mene noe om den, bortsett fra at jeg tviler voldsomt på innledninga: "Denna öltyp är den ursprungliga varianten av sydtysk veteöl." Så vidt jeg forstår, har det vært brygga veldig ulike hveteøl i Bayern opp gjennom. Ikke dermed sagt at ølet ikke har grunnlag i eldre oppskrifter; det er ideen om én opprinnelig type jeg tviler på.

Men å si at den nå utgjør en egen type, virker rimelig - ikke minst fordi bryggeriene sjøl bruker betegnelsen.
Kanskje kan vi si at Urweisse er en ny, moderne øltype men grunnlag i gamle oppskrifter.

I mine øyne er Urweisse på en måte et paradoks - gjenoppretelse av noe som kanskje aldri fantes. Hele konseptet er egentlig en slags nostalgi, lengsel etter andre tider og gode gamle dager.
 
Veldig god, men litt ubalansert. Fenolsk - smaker nesten litt røyk, men mangler fruktighet/banan jeg liker i weiss...DSC_2915.JPG
 
Måtte teste en Ayinger igjen, og nei, den blir aldri noen favoritt hos meg.

Bildet viser min weiss på 12 EBC og Ayingern på 25. Smaksforskjellen er nok større enn fargeforskjellen; min er fremdeles en typeisk "vanlig" weissbier. (Og jeg drikker nok langt heller den enn Urweisse'n.)Urweisse og gyllen weisse.jpg
 
Jeg var også innom polet i dag. Primært med en handleliste fra min kone, men man går jo aldri gjennom et pol uten en svingom bortom ølavdelingen. Og der stod jo en Urweisse.

2021-02-20 17.00.30-1.jpg

Endelig fikk jeg brukt Erdinger glasset mitt til et riktig øl :)

Min kone luktet, smakte og sa: Det lukter og smaker "Zum Eulenspiegel", en Bayersk, antroposofisk restaurant hun jobbet på et år for mange år siden, in Wasserburg am Bodensee.

Kjenner den er litt "tyngre" i smaken enn en moderne weissbier. Men jeg likte det jeg.
 
Bekrefta at den er favoritt hos meg:)
Smaker bananbrød. Jeg storkoser meg med hvert Ayinger øl jeg kjøper - jeg tror det har noe med de gammeldagse, nostalgiske flaskene å gjøre:)
DSC_2924.JPG
Edit: denne gangen kjente jeg litt røyk i nesa - noe jeg har aldri opplevd med dette ølet før. Viste seg å være et uhell på kjøkkenet og ikke selve ølet:D
 
Tilbake
Topp