Karbonering av øl, når begynte dette ?

Det er vel ingen spoiler å si att dette med karbonering (kullsyre) i øllet er ei greie som ikke har vært normen til alle øltider. Men når begynte dette å bli normen ? Er det noen som kjenner historia ? I så måte hadde det vært interesant å høre.

For husk, Beer saved the world
 
Hvis du brygger under mindre enn optimale sanitære forhold lønner det seg å drikke ølet helt ferskt, og da har det jo litt kullsyre, så kullsyra har nok vært med fra starten, om ikke i samme grad som nå.
 
Øl var jo en handelsvare som blei sendt over lange avstander helt tilbake i seinmiddeladleren, i tette fat. I det du åpner fatet, begynner jo kullsyra å forsvinne, men det blir ikke dødt med en gang, jfr. engelsk cask ale.

Tapping på flasker begynte man vel med på 1700-tallet, tror jeg. Men glass var dyrt - og ganske hardt skattelagt. Så det meste blei nok servert fra fat.

Flaskene til engelske St.Peter's er kopier av 1700-tallsflasker, tror jeg. De er fine, synes jeg.

Som @erikraude sier, så blei nok lokalt produsert øl ofte servert ferskt, mens det ennå var litt "friskt", slik det norske gårdølet gjerne blei servert, også.

Den tyske kellerbiervarianten "zoigl" har navn etter det tegnet som blei hengt opp utafor det lokale brygghuset når et brygg var klart. Det blei ikke gammelt:).
 
Sist redigert:
Finn sa det. Vil bare legge til at hvis man ikke har prøvd engelsk cask ale, så bør man benytte sjansen ved første anledning. Det er en helt annen opplevelse enn vi er vant til med moderne kullsyremengder.

Jeg har aldri smakt "real ale" fra cask. Er det noen steder i Oslo som serverer det?
 
Nei, dessverre. Kafe Sara hadde i en kort periode og Amundsen litt lenger, men de fikk vel ikke nok avsetning på det. Holdbart få dager uten cask breather. Men du har en god unnskyldning til en tur til UK.

Det holder ikke å bare helle opp et glass av min egen bitter og la det stå ei stund, altså;)?
 
Det holder ikke å bare helle opp et glass av min egen bitter og la det stå ei stund, altså;)?
Blir vel ikke så creamy på den måten.
Vanlig juks i UK er nitrotapping med stoutkran. Blir ganske bra.
Mulig at knepet med å pumpe luft ned i glasset med kakesprøyte har litt effekt. Har ikke prøvd selv.
Men sånn er en nytappet fra beer engine:
https://forum.norbrygg.no/index.php?posts/507534
 
Sist redigert:
Husker jeg leste i boka Gårdsøl at på gårdene før i tida ble ølet satt kaldt i kjelleren før gjæringa var helt ferdig.
Når det skulle brukes i et festlig lag ble det tatt opp og servert fra en stor bolle som ble satt på bordet.
Varmen i stua gjorde at fermenteringen startet igjen og laget litt kullsyre før det ble servert.
Det må vel være den første 'karboneringen', ihvertfall her i landet.
 
Sigurd Johan Saure (Saurekveiken) serverte øl under Sørlandets Ølfestival (Kristiansand) med ‘rest-karbonering’, hvor tradisjonen var at ølet ble helt i ei glodvarm panne hvor den ble karamellisert, og hvor rest-CO2 laget et tykt skumlag. Fantastisk spennende.
 
Gu hjelpe meg. Jeg forventa liksom å bli fortalt att detta starta sånn midt på attenhundretalet, men her snakker vi 15hundre og blomkål, ja kanskje tida lenge før snekkersønn i Jeruslahjem.
Ja det er noe i det, How beer saved the world ;)
 
Jeg har aldri smakt "real ale" fra cask. Er det noen steder i Oslo som serverer det?

Ryanair avgang OSL Gardermoen torsdag 21. november kl. 10:00. Ankomst London Stansted kl. 11:10. kr 99,-.
Stansted Express avgang Stansted Airport 11:30, ankomst London Liverpool Street kl. 12:17. GBP 24,- (tur/retur)
Spasere til Dirty Dicks, ca 10 minutter.

Bestille real ale og noe fet mat: Kl. 12.27.
Flere muligheter er i området.

Stansted Express avgang London Liverpool Steet kl. 17:39, ankomst Stansted Airport kl. 18:32.
Ryanair avgang London Stansted torsdag 21. november kl. 19:10. Ankomst OSL Gardermoen kl. 22:15 kr 99,-

Det er anbefalt å holde seg til lokalt øl fra London-området for å holde klimaavtrykket nede, men det er altså fullt mulig å våkne om morgenen på Hadeland, spise lunsj med real ale til i London og legge seg på Hadeland utpå kvelden. Man bør ha sjåfør fra Gardermoen, vel å merke.
 
Ryanair avgang OSL Gardermoen torsdag 21. november kl. 10:00. Ankomst London Stansted kl. 11:10. kr 99,-.
Stansted Express avgang Stansted Airport 11:30, ankomst London Liverpool Street kl. 12:17. GBP 24,- (tur/retur)
Spasere til Dirty Dicks, ca 10 minutter.

Bestille real ale og noe fet mat: Kl. 12.27.
Flere muligheter er i området.

Stansted Express avgang London Liverpool Steet kl. 17:39, ankomst Stansted Airport kl. 18:32.
Ryanair avgang London Stansted torsdag 21. november kl. 19:10. Ankomst OSL Gardermoen kl. 22:15 kr 99,-

Det er anbefalt å holde seg til lokalt øl fra London-området for å holde klimaavtrykket nede, men det er altså fullt mulig å våkne om morgenen på Hadeland, spise lunsj med real ale til i London og legge seg på Hadeland utpå kvelden. Man bør ha sjåfør fra Gardermoen, vel å merke.

wow - er'e mulig:confused:?

:p: "Det er anbefalt å holde seg til lokalt øl fra London-området for å holde klimaavtrykket nede" . (Innlegget burde egentlig slettes av hensyn til klodens framtid!)
 
Ryanair avgang OSL Gardermoen torsdag 21. november kl. 10:00. Ankomst London Stansted kl. 11:10. kr 99,-.
Stansted Express avgang Stansted Airport 11:30, ankomst London Liverpool Street kl. 12:17. GBP 24,- (tur/retur)
Spasere til Dirty Dicks, ca 10 minutter.

Bestille real ale og noe fet mat: Kl. 12.27.
Flere muligheter er i området.

Stansted Express avgang London Liverpool Steet kl. 17:39, ankomst Stansted Airport kl. 18:32.
Ryanair avgang London Stansted torsdag 21. november kl. 19:10. Ankomst OSL Gardermoen kl. 22:15 kr 99,-

Det er anbefalt å holde seg til lokalt øl fra London-området for å holde klimaavtrykket nede, men det er altså fullt mulig å våkne om morgenen på Hadeland, spise lunsj med real ale til i London og legge seg på Hadeland utpå kvelden. Man bør ha sjåfør fra Gardermoen, vel å merke.
:D:D:D Herlig!
 
For ei fantastisk verd denna brygge verda er. Og bryggera da, finst det likere folk ? :) Informasjon og kunskap strømmer på fra de mest hjelpsomme folk. Her snakker vi en skjønn forening av biologi, kjemi og faktisk litt fysikk og. Om en visste detta da en enda gikk på skula.
Jeg har vel gjort unna grunnkurset med ekstrakt sett nå etter mitt 13nd, og klar for VG1. Bryggmaskin er neste.
Du så my interesant en ska lære framover. :p
 
Tilbake
Topp