Karbonering på corneliusfat.

Trond.A

Norbrygg-medlem
For noen dager siden ble mine nyinnkjøpte corneliusfat fyldt med øl og jeg skulle karbonere for første gang. :yes:
Brukte tabellen fra artikkelen inne på medlems seksjonen som sa at pilsen min som holdt 7 grader skulle ha 1 bar for å få 2.5% co2. :jaha:
I går kveld skulle jeg teste og det var ikke som forventet. Lite kullsyre. :rasende:
Slo opp i boken "Moderne ølbrygging" og der sto det 2 til 3 bar. :jaha:
Hva sier dere med erfaring? Hvor mye trykk?
 
Det tar en flere dager å karbonere kunstig (jeg pleier å la dem stå i en uke) uten risting av fatet. Ha litt tålmodighet, så kanskje det blir bra. Hvis ikke må du skru opp trykket til du får ønsket kullsyremengde.
 
Jeg karbonerer heftig på 2-3 bar i 2-3 dager før jeg setter ned til 1,5 bar og da får jeg fin karbonering på lagerøl av alle slag :)
 
Når ølet har kommet ned i 7 grader tar det ikke mange dager før det er karbonert.
Du må ikke la det bli stående der med flere bars trykk, tabellen du ser på er riktig og den kan du bruke for å oppbevare ølet på.
Du kan la det gå fortere ved å bruke høyere trykk eller riste inn Co2 men da må du følge nøye med og stille ned trykket med en gang etter på fylling.

Merk av på regulatoren hvor du har en bar, fyll på Co2 ved å skru opp trykke, ett par odreininger på regulatoren, still den deretter tilbake på 1 bar, gjør det så ofte du kan, ettpar ganger for dagen, tilslutt vil du se at manometeret står på 1 bar og ølet er ferdikarbonert.
 
Jeg forsøkte Corneliusfat for første gang nå nylig, glemte at det blir lite gass/væske kontaktflate dersom man fyller fatet helt fullt til lokket. Så det er jo også noe å huske på.

Spørsmål: Hvordan klarer dere  se hvor høyt væskeflaten er i et fat fullt av StarSan-skum? Er det enklest å følge med på hvor mye du fyller via gjærbøtta?
 
Kristian L skrev:
Jeg forsøkte Corneliusfat for første gang nå nylig, glemte at det blir lite gass/væske kontaktflate dersom man fyller fatet helt fullt til lokket. Så det er jo også noe å huske på.

Spørsmål: Hvordan klarer dere  se hvor høyt væskeflaten er i et fat fullt av StarSan-skum? Er det enklest å følge med på hvor mye du fyller via gjærbøtta?
Du sette fatet på en badevekt.
 
Fortsetter tråden med et spørsmål siden jeg er fersk på gjæring under trykk. Jeg har for lite trykk til min Helles Dunkel som står på Fermentasaurusen. 13grader 1bar i sted, jeg trenger i følge tabellen 1,38Bar(20 psi). Jeg cold crasher as we speak, ned til 2 grader. Da trenger jeg 10psi. Hva kan jeg gjøre/ hva er beste måten å få nok CO2? Jeg har ingen erfaring med fat og trykk, men skjønner det grunnleggende(tror jeg).Holder det å sette på mer trykk fra ekstern Co2-flaske og la det stå noen dager? Hvor lenge i så fall?
 
Jeg forsøkte Corneliusfat for første gang nå nylig, glemte at det blir lite gass/væske kontaktflate dersom man fyller fatet helt fullt til lokket. Så det er jo også noe å huske på.

Spørsmål: Hvordan klarer dere se hvor høyt væskeflaten er i et fat fullt av StarSan-skum? Er det enklest å følge med på hvor mye du fyller via gjærbøtta?

Hey,

Jeg er på samme sted som deg, hel fersk med fat.
Det jeg gjør er å se på gjæringskaret hvor mye jeg har tappet av.

Men det jeg kommer til å gjøre er å gå i fra Star san til saniclean for fat desinfisering, skummer visstnok MYE mindre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hey,

Jeg er på samme sted som deg, hel fersk med fat.
Det jeg gjør er å se på gjæringskaret hvor mye jeg har tappet av.

Men det jeg kommer til å gjøre er å gå i fra Star san til saniclean for fat desinfisering, skummer visstnok MYE mindre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Posten du svarer på er fra 2011
 
Fortsetter tråden med et spørsmål siden jeg er fersk på gjæring under trykk. Jeg har for lite trykk til min Helles Dunkel som står på Fermentasaurusen. 13grader 1bar i sted, jeg trenger i følge tabellen 1,38Bar(20 psi). Jeg cold crasher as we speak, ned til 2 grader. Da trenger jeg 10psi. Hva kan jeg gjøre/ hva er beste måten å få nok CO2? Jeg har ingen erfaring med fat og trykk, men skjønner det grunnleggende(tror jeg).Holder det å sette på mer trykk fra ekstern Co2-flaske og la det stå noen dager? Hvor lenge i så fall?
Jeg lagde denne grafikken for et annet forum. Den viser i grove trekk det du trenger å vite. For å få full karbonering med tabelltrykk, trenger ølet å stå ganske lenge, kanskje så mye som 10-14 dager. Min erfaring er at de aller fleste øltyper blir bra med 1 bars trykk. De som krever mer futt er det ofte riktigst å karbonere naturlig: Hveteøl og diverse belgiske.

38864833_10212709224466513_3037916310756392960_o.jpg
 
Tilbake
Topp