Karbonering på flaske

TorsteinO skrev:
Bør vel funke å gjøre som ToreAmundsen sa det litt lenger oppi her - bare helle laken i karet, røre forsiktig og la det stå et par timer. Men da tar det jo et par timer.

Jeg gjør det samme, altså heller sukkerlaken direkte oppi allerede omstukket øl. Men uten å vente et par timer. Rører bare forsiktig med desinfisert plastsleiv en liten stund, og tapper deretter direkte på flasker. Kan eventuelt være greit å røre litt underveis, spesielt mot slutten. Har hittil ikke hatt noe problem med det ihvertfall.

Man KAN jo også bruke en sprøyte, regne ut hvor mye lake som skal i hver flaske og sprøyte laken i flasken før tapping.

Jeg bruker sukker og vann blandet 50/50 etter vekt, koker i ti min og tilsetter flaskene med sprøyte. 5 ml per 33 cl gir karbonering som weissbier og skalerer ned derfra. Blir nok ikke helt nøyaktig ifht volum CO2, men jevnt i hver flaske.

Leste intervjuet med Mike Murphy på ølportalen. Hvis jeg forstår ham rett,  gir han uttrykk for at kabonering med hvitt sukker gir et uheldig element av gjærsmak, og at dette ofte preger hjemmebrygg han har smakt.

Vi karbonerer selv med hvitt sukker og har vel ikke sett på det som et problem, men er jo alltid åpen for forbedringer og har derfor lyst til og høre om andres erfaringer.
Er det noe og hente på å bruke andre typer sukker? Eller er dette rett og slett ikke noe og bry seg med?

To drops til en halvliter hørtes egentlig litt mye ut i mine ører - har selv brukt Coopers drops, og en og en halv drops har gitt mer enn nok "sprut" til vanlige øltyper for meg. Har heller følt at jeg kanskje bør kutte ned til en drops per halvliter til mørke tunge øl. Korkene spretter i taket når jeg jekker en flaske, hvis ikke jeg passer på. Deling av drops gjøres lett med en stanleykniv på en liten plastfjøl.

Sukkerlake gir vel mer kontroll med eksakt mengde, men synes nå å ha lest her at en del har slitt med ujevn fordeling av laken, med henholdsvis flaskebomber og tamme øl i samme batch. Har aldri hatt problem med manglende kullsyre når jeg bruker drops så langt i hvert fall.

Jeg koker opp sukkerlake, kjøler ned, legger det i omstikkingskaret og tapper om den ferdig gjærede ølen opp i den slik at det blir en fin sirkulasjon i karet. Seems to work fine for me! :D

Hank skrev:
Leste intervjuet med Mike Murphy på ølportalen. Hvis jeg forstår ham rett,  gir han uttrykk for at kabonering med hvitt sukker gir et uheldig element av gjærsmak, og at dette ofte preger hjemmebrygg han har smakt.

Er det et alternativ å bruke 6gram/liter med DME?

Legg på 10-20 gram sukker i laken og hiv den i dunken om kvelden og tapp om morgenen.

De ekstra grammene med sukker gjærer bort og legger en co2 hinne over brygget etter å ha åpnet lokket på dunken.
Du slipper å røre...
Om du bruker hevert eller kran, du gir litt ekstra tid til at det bunnfall du får med under omstikking faller ned til bunns.
Ergo: klarere ØL.

Minus.
Litt vanskelig å kontrollere mengde sukker, men med litt øvelse så klarer man det fint...

Spør her istedenfor å lage en ny tråd.. Har en Wit som har stått i 8 dager og karbonert på flaske, det er halvlitersflasker med 1 cooperdrops per.. Drikker ølet nå, og det er en smule tamt, blir det bedre med tiden? Kan jeg evt legge en drops til neddi?

Mesk123 skrev:
Spør her istedenfor å lage en ny tråd.. Har en Wit som har stått i 8 dager og karbonert på flaske, det er halvlitersflasker med 1 cooperdrops per.. Drikker ølet nå, og det er en smule tamt, blir det bedre med tiden? Kan jeg evt legge en drops til neddi?

8 dager kan i noen tilfeller være litt knapp tid, avhengig av hvor varmt det har stått. Gi det en uke til, så bør det nok bli bedre. Det er vel ett drops pr 0,33 som er anbefalt av Coopers, er det ikke? Da kan to stk pr 0,5 bli litt i overkant, muligens.

Jørn Hammerud skrev:
Mesk123 skrev:

8 dager kan i noen tilfeller være litt knapp tid, avhengig av hvor varmt det har stått. Gi det en uke til, så bør det nok bli bedre. Det er vel ett drops pr 0,33 som er anbefalt av Coopers, er det ikke? Da kan to stk pr 0,5 bli litt i overkant, muligens.

Ok. Gir det mer tid og ser. Det har stått i romtemperatur, mer eller mindre den som er anbefalt. Leste at flere hadde brukt 1 drops i 0,33,  så går vel greit! Ølet var godt og går LETT ned uansett

Romtemperatur kan være så mangt. Hvis du er på nedre del av 20-tallet, prøv enda litt varmere de neste dagene, kan muligens være nok.

Sjakkt skrev:
Romtemperatur kan være så mangt. Hvis du er på nedre del av 20-tallet, prøv enda litt varmere de neste dagene, kan muligens være nok.

Takk, skal teste. Er akkurat på 20. Får ta litt varmere noen dager og se ann.  :ilike:

Ang det Lervig-Mike sa om gjærsmak av vanlig sukker til karbonering - noen her som har prøvd fex DME i stedet?

Jørn Hammerud skrev:
Mesk123 skrev:

Ang coopers drops så er det ett pr 375 ml eller to pr 750 ml som skal gi ca 2,5% co2 litt avhengig av gjæringstemperatur.

Ein brygger frå Tyskland råda meg til å ta unna en liter vørter som ein sparte på i kjøleskapet til ølet var utgjæra (5-6) dager, så slå vørteren nedpå og så kaldlagre ein månads tid. Det var ein slags altbier metode. Funka greit det.

Ett kjapt spørsmål.
Skal til å flaske en Belgisk Wit og BeerSmith anbefaler 153gr vanlig sukker på 20 liter som da blir Vol Co2  2,5 som er anbefalt for Belgisk Wit.
Setter jeg inn 120gr som jeg vanligvis ville brukt så får jeg Vol Co2, 2,2 Vil man merke mye forskjell om man får 2,2 eller 2,5 Vol Co2?

TorsteinO skrev:
Ang det Lervig-Mike sa om gjærsmak av vanlig sukker til karbonering - noen her som har prøvd fex DME i stedet?

lurer på det samme, men det skulle ro at det ville funke fint(?)
bytter man isåfall gram mot gram sukker/DME?

ole84 skrev:
TorsteinO skrev:

lurer på det samme, men det skulle ro at det ville funke fint(?)
bytter man isåfall gram mot gram sukker/DME?

Da må vel omtrent mengden med DME dobles. Skulle tro det har mer å si på smaken i forhold til å bruke sukker.

Fant en kalkulator på nett, kan ikke gå god for om dette stemmer men. Siden er; http://convert-to.com/576/malt-extract-conversion-plus-nutritional-facts.html

Malt Extract Amounts Conversion Results :
Amount : 100 g of Sugars
Equals  : 204.08 g (gram) of malt extract
Fraction : 204 2/25 g (gram) of malt extract

Tilbake
Topp