Kølschen min har eit hint av tobakk. hvorfor?

bjhor

Norbrygg-medlem
Har brygga ein kølsch. og den har nå eit hint av tobakk . litt som smaken av ei gammel øl som har vært brukt som askebeger.. (dårlige minner)
kva har gått galt. ?


tabber under brygginga:
under meskingen så gikk pumpa tørr og varmeelementet svidde nok litt vørter. batch på 80 liter.

oppskrifta er som under.
upload_2015-2-8_18-27-58.png


Capture.JPG
 

Vedlegg

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    84,3 KB · Sett: 33
  • upload_2015-2-8_18-27-42.png
    upload_2015-2-8_18-27-42.png
    80,1 KB · Sett: 32
Stemmer det at du har brukt lagergjær som det står i oppskriften og ikke kølsh gjær? Og at du har gjæret på 18 grader?
I såfall har du nok forklaringen der. Du må bruke kølshgjær når du brygger kølsh. Hvis du bruker pilsmalt og lagergjær blir det bare en lager som har gjæret på alt for høy temperatur. Kølsh er overgjæret som en ale og får den spesielle smaken fra den riktige gjærtypen.
Prøv igjen med WLP029 eller tilsvarende kølshgjær og hold 15-16 grader under hele gjæringsforløpet så blir det sikkert en glimrende kølsh.
 
I et annet forum kom det frem at denne har fått tobakksnotene sine et par uker etter flasking og det gjær at det er rimelig å anta at det er en villgjærinfeksjon. Å sette en flaske på i romtemperatur i en ukes tid kan gi svaret på det. Er det villgjær så vil smaken her blir langt sterkere i løpet av den uken.

Husk at dette er potensielt risikabelt i og med at du ikke aner hvor aggresiv den gjærsorten er. Pakk helst inn i plastpose slik at en evt. flaskebombe vil holdes under kontroll.
 
lager S23 gjær. gjæret på 15 grader... hadde ein mistanke om at dette var feil.... forbanna greier... Per .. skal sette ei flaske i romtemp. så får eg sjå kva som skjer.
håper det er gjærfeil... :)

ein tilleggsinformasjon er jo at eg laget eit juleøl der eg gjorde same idiotfeilen.... gjæret ein danish lager WL2042 på 19 grader noen dager før eg skjønnte at den skulle ha 10 grader... denne og fekk same smaken bare mykje kraftigere.
 
Sist redigert:
utklipp frå saflager sine sider:
fermentation temperature: 9-22°C (48.2-71.6°F) ideally 12-15°C (53.6-59°F

det er dette eg har gått ut frå når eg satt gjæringstempen til kølschen.

er dette feil det da??
 
Nja, det ryktes at S-23 egentlig er en kölsch-gjær som passer best på litt høyere temperaturer.
 
Får ta å måle temp i bøtta ved neste brygg for å sjå forskjell på temp i kjøleskap og temp i gjæringsbøtta..
 
Jeg satte en "Kölsch" med 3 ukers gjæring (14-16ºC) på Danstar Nottingham (slurry, 3. gangs bruk av gjæren).
Den gjæret veldig godt ut - målte FG til 1.001 (med refraktometer omregnet med kalkulator).

Selv om den ikke ble typeriktig, så ble den veldig ren og frisk i smak og har klar strågul farge, og humlekarakter og fylde kommer godt fram ved ca 10ºC.
Ble veldig pilsner-aktig, på en god måte :)
 
Per buer. Smaken vart ikkje meir intens ved romtemp lagring. Men den blir derimot meir intens om eg lar glasset stå 10-15 min før eg drikk ølet. Smaken er tobakk, sigar.

til info så ser eg og at varmeelementa mine i bunnen på tanken svir seg legg i meskeprosessen...
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp