Korte ned produksjonstid.

Skal ha sommerfest med en haug venner fra barndommen til fredag, og tenker og stille med 1 kasse pr mann inkludert ett par i backup, så 12 totalt tenker jeg.
Noen ønsker ble ytret med alt for sent, men bestemte meg for å prøve og innfri.

Så gått litt utenfor normene mht gjæring\karbonering den siste tiden og tenkte derfor at noen innspill kunne være tilpass.

Det jeg har vært obs på når jeg har gjort dette :

- Være sikker på at gjæringen er endt.
- Øl som ikke skal tørrhumles : Ventet 5 dager fra karet var satt, flyttet karet til ett rom med høyere temp, 22-23 grader. Lot stå 1 døgn og tappet til flasker.
- Øl som tørrhumles : Ventet til stormgjæring er over og tilsatt tørrhumle, ventet 5 dager og satt dermed varmere dersom estimert OG var nådd. 1 døgn før flasking.
- Karbonere flaskene på 28-30 grader på gulvet med varmekabler (i kasser), snur kassene på hodet etter 2 dager. Virker som dette går på 2-5 døgn.
- Sette kaldt og servere?

Noe mer jeg har oversett?
Er fullstendig klar over at det "meste" er bedre med mer tid på seg, også da mht lagring. Men synes dette var verdt og forsøke, så vet jeg det til neste gang.
 
Nei, synes du jeg burde øke mengden backup kasser? :p

Skal starte 16, grilling osv på menyen. Så er kosedrikking :)

Men on topic, noen som har erfaring med dette og hvordan det blir? :)
 
Ærlig talt. En kasse per mann. Det hørtes ut som alt annet enn kosedrikking.  :D
Er det forresten bare jeg som innbiller meg at jeg blir mer fyllesjuk av hjemmelaget øl?
 
glennrlie skrev:
HåvardMcTwist skrev:
Er det forresten bare jeg som innbiller meg at jeg blir mer fyllesjuk av hjemmelaget øl?

Spørs hvor mye fuselalkoholer du har i ølet ditt det... ;)
+1.

Vårt andre brygg ble drikket opp på en lørdagskveld. Han ene jeg brygger med, forsynte seg rikelig av sin del av brygget. Han våkna opp dagen etterpå med Nordisk pauke- og slagverksforening i hodet.

Ontopic: Er ikke sikker på om gjæren får ryddet ordentlig opp innen det, kan hende du får en veldig gjærete smak(tror jeg).
 
Har merket en viss forskjell i fyllesyken etter det bare blir konsumert hjemmebrygg. Men det overlever man!
Hvis vi starter 16 og slutter 03 med grilling innimellom så er jo 1 øl i timen ingenting :)

Ja Mats, det er det jeg er mest spent på. Finner vel ut i hvor stor grad jeg kan merke det, har ikke veldig delikate smaksløker. Får spare noen flasker for science.
 
For science!

yeah-science-bitch-meme.jpg
 
Har ikke merket store forskjellen på fyllesjuke hvis jeg først hiver innpå en-to-tre for mye. Men du verden for noen mildt sagt drepende aromaer det kommer ut av dumpventilen dagen etterpå.
 
HåvardMcTwist skrev:
Ærlig talt. En kasse per mann. Det hørtes ut som alt annet enn kosedrikking.  :D
Er det forresten bare jeg som innbiller meg at jeg blir mer fyllesjuk av hjemmelaget øl?

Eg vert mindre fyllesyk av heimebrygg / #craftbeer

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Miguel skrev:
Har ikke merket store forskjellen på fyllesjuke hvis jeg først hiver innpå en-to-tre for mye. Men du verden for noen mildt sagt drepende aromaer det kommer ut av dumpventilen dagen etterpå.

Har faktisk ikke blitt fyllesyk av hjemmebrygget mitt (!) Jeg bruker som vanlig å ligge i fosterstilling rundt dassen. Men fy faen hvor mye luft i magen jeg får!!
 
Får ein skallebank må ein sjå på om gjæringsforløpet er optimalt. Låg startemperatur for reduksjon av fusel, samt sikre fullstendig gjæring for minimalt innhold av acetaldehyd.

Får ein overdrevent med luft i systemet ville eg ha sett på om mesken konverterar stivelsen skikkeleg samt sikre god gjærbarheit på vørteren for å begrense komplekse sukkertypar. I tillegg er gjæringsprosessen viktig for å få fermentert alt tilgjengeleg sukker og sørge for god botnfelling.
 
protto skrev:
Får ein skallebank må ein sjå på om gjæringsforløpet er optimalt. Låg startemperatur for reduksjon av fusel, samt sikre fullstendig gjæring for minimalt innhold av acetaldehyd.

Får ein overdrevent med luft i systemet ville eg ha sett på om mesken konverterar stivelsen skikkeleg samt sikre god gjærbarheit på vørteren for å begrense komplekse sukkertypar. I tillegg er gjæringsprosessen viktig for å få fermentert alt tilgjengeleg sukker og sørge for god botnfelling.

Er det ikke en klassiker å gå rundt som et kjernekraftverk dagen derpå mtp gjæren man konsumerer?
 
Jeg pleier å våkne som et metan-gasskraftverk dagen etter publikumsfavoritt. Tror det er fordi gjæren følger med ølet.
 
Ja, tror ikke dette har så mye med bryggeprosessen. I tilfelle er det mange micro/craft-bryggerier som må gå igjennom rutinene sine.
 
Merkar ingen forskjell på vanleg industriøl og mikro øl/heimebrygg. Det eg derimot reagerar på er tradisjonelt heimebrygg der det meskast utan termometer og gjærast av gammal vane.
 
Hmm. For å si det på en penere måte så kommer samboeren seg raskere ut av dyna om morgenen hvis jeg har drukket "levende" øl med gjær i kvelden før, enn om jeg drikker filtrert øl. Dette gjelder både mitt eget brygg og brygg jeg får kjøpt på byen.
 
Tilbake
Topp