Kunstig karbonering og skum " å sånt"

God aften godt folk.

Har Dere noen inspill på kunstig karbonering?

Hvor stort bør trykket være på de forskjellige øl typer ?

Eksempelvis nå, har 3 Kornelius fat med American Ale , brygget i begynnelsen av august.

Hva er anbefalt trykk , og tid ?  , liker øl med godt med kullsyre, men opplever ofte "skum problemer"

Inspill på dette ?

-Halfdan
 
Kjøl ned fatene og bruk BeerSmith. Typeriktige forslag til karboneringstrykk, angir du forced carbonation får du hvilket trykkdu skalbenytte.

Legg fatet ned på gulvet med gassflasken lagt høyere og rist. Du hører når karboneringen er ferdig. Dvs når nok gass er tilført ølet ditt.

r
 
Jeg tilsetter CO2 på 2 grader og bruker mellom 0,5 bar og 0,9 bar. Det fungerer for meg. Hvis du har iPhone, last ned BrewMath, et greit hjelpemiddel  :ilike:
 
Ved å bli medlem i Norbrygg, får du blant annet tilgang til en rekke artikler (deriblant om karbonering) her på forumet.

Legger ved en tabell jeg har laget for karbonering ved ulike temperaturer og øltyper, ut ifra Gahrs artikkel og Brewing Classic Styles.

Jeg vil vel heller anbefale å sette ølet på riktig trykk og temperatur over en uke, det gir et mye mer kontrollerbart resultat.

Ellers har slanger mye å si for skummingen, med en tynn slange på 2-3 meter, vil du dempe mye skum.
Jeg bruker 3/16" (artikkel 7310 på Petit Agentur).
 

Vedlegg

  • Karbonering av øl.pdf
    47,6 KB · Sett: 147
Tilbake
Topp