Lacto bakterier i Erlenmeyerkolbe v/starter

Hei,

Er det noen forhåndsregler man må ta for å rengjøre etter man har satt en sour blend i Erlenmeyerkolbe?

Tenker da hovedsaklig på Roselare gjær, men også for belgian sour mix.

Er det mulig å bruke gjæringskar til "vanlig øl" etter man har satt surøl på dem?
 
Det anbefales ikke å bruke et gjæringskar du har hatt surøl på til øl du ikke ønsker bakterier i. Erlenmeyeren: vask og i steikeovn?
 
Spørs litt på materiale, plast er generelt ganske vanskelig å få helt rent. Glass burde vel gå. Spørs hvor stor sjanse du er villig til å ta, jeg ville som regel styrt unna så lenge vi ikke snakker om glass, evt. rustfritt stål.
 
For å rengjøre og desinfisere plast(kar) har jeg trua på kaustisk soda, natriumhydroksyd. Dette brukes i visse sammenhenger for å ta knekken på virus (kugalskap/fugleinfluensa smitte), så det bør vel ta all gjær/bakterie også skulle jeg tro. Kjøpes billig på Biltema (750g/40kr). Men dette er ikke å spøke med, sterke saker.Beskyttelses briller og hansker er anbefalt samt alltid ha kaustisk soda oppi vannet aldri omvendt.
Jeg bruker dette på mine gjæringskar da det enkelt tar alle rester uten skrubbing samt at jeg som bonus får renset avløpet på badet samtidig.
Siden jeg har flaskeformede gjæringskar så det er ikke så greit med vanlige rensemidler fordi jeg ikke uten videre kan vaske mekanisk innvendig i "flaska".
 
Du får si ifra hvis det blir infeksjon ;) Glass/Erlenmeyerkolbe ville jeg ha satt i stekeovn på 160/170 grader i to timer, da er den sterilisert, alt er garantert drept. Det vanskelige er vel alle slanger/heverter/kran etc. Her tror jeg de fleste har separat sett for surøl.
Det som er viktig er jo å få rengjort alt slik at det ikke er noe smuss igjen hvor saniteringsvesken ikke kommer til, derfor bruker jeg kaustisk soda der jeg ikke får vasket skikkelig på annen måte. Men kaustisk soda er såpass sterkt (får du det i øynene kan du bli blind) så det må håndteres deretter. Senke det hele i en klor løsning er også en god å billig sanitering. Er noen artikler om emnet på verdens veven http://beerandwinejournal.com/sour-beers-n-sanitation/
 
Tilbake
Topp