LalBrew NovaLager

Da har kegland kommet med en video i samarbeid med Lallemand hvor de snakker om, og smaker på øl gjæret med Nova lager.. Skal jeg være ærlig så vil jeg si at videoen dro forventningene mine til denne gjæra ned. Det er selvfølgelig ikke en negativ ting å få et mer realistisk syn rundt et produkt, men jeg oppfatter denne promoteringen og gjæra generelt til å appellere til de som vil at alt skal skje fort.

Jeg har noen ganger dårlig tid, og både Kegland og Lallemand folkene feirer jul i sitt utendørs svømmebasseng, så jeg glemmer ikke det, men jeg har nå en følelse av at Nova nesten er en like stor hype som trykkgjæring, som hørtes så revolusjonerende ut i starten, men som jeg egentlig gikk rimelig fort bort fra etter noen forsøk.. Jeg kommer selvfølgelig til å prøve den, men har ikke lenger de samme forventningene.

Uansett gjør opp deres egen mening, både for presentasjonen og etterhvert gjæra, her er videoen.

Håpløs lyd + australsk:(.
 
Håpløs lyd + australsk:(.
Ja, måtte skru rimelig høyt på telefonen og følge godt med, men jeg tror ikke det er viktig å få med hvert ord. Det er uten tvil en gimmick, det handler om, som med Oslo og lutra kveik, som de følte en trang til å rakke ned på, et løfte om lagerøl på 2 uker... Og jeg ser hvorfor det appellerer, men det er rett å slett ikke sant, i sin helhet.

Jeg personlig har ingenting i mot kveik, for det handler om hva man vil oppnå og hvordan. Jeg syns både Oslo og Lutra er 2 virkelig rene stammer, uavhengig av hva andre måtte mene, jeg har ikke vært borti en eneste gjærstamme som kan gjære så reint som de to, vel på 30 grader.

Men så var det det da? Er det så voldsomt viktig å gå fra malt til glass fortest mulig? For meg er svaret nei, det kveik, bringer til banen, for min del, er at det fins ingen gjær, som kan gjøre det kveik gjør på de temperaturene de gjør det på, og siden Lallemand og KegLand her snakker om hvor fort man kan gå fra malt til til glass og få et rent resultat er langt fra nytt, og føler ikke at det appellerer til meg.

Jeg hørte også hvordan Lallemand representanten "redder ræva si" med å si at den produserer svovel komponenter, men ikke H2S, vel brent fyrstikk er ikke særlig mer ønskelig enn promp...

Som sagt, jeg kommer til å prøve Nova lager, men det blir i et 6 liter splittbrygg, egentlig bare for å bekrefte mine egne antagelser rundt promoteringen... Det sier seg selv, den vil bli satt på prøve mot Brewly. For per dags dato er det min gå til lagergjær... Når man tar utgangspunkt i å modne og lagre lagerøl på den gamle metoden.

Jeg sier det allerede nå, og det er uavhengig av om det egentlig er AEB gjær, eller om den er dyrket frem i Sverige, den importøren som tar inn Brewly(og kan selge den for 25,- pr pakken) kan gjøre butikk.
 
Jeg syns både Oslo og Lutra er 2 virkelig rene stammer, uavhengig av hva andre måtte mene, jeg har ikke vært borti en eneste gjærstamme som kan gjære så reint som de to, vel på 30 grader.
Tror jeg har nevnt dette før på forumet, men Oslo fikk meg til å innse at det finnes noe som heter "I overkant nøytral". Smaksbildet ble helt feil
 
Tror jeg har nevnt dette før på forumet, men Oslo fikk meg til å innse at det finnes noe som heter "I overkant nøytral". Smaksbildet ble helt feil
Hva brygget du da? Tipper i en cream ale man trenger fort hadde Oslo fungert utmerket, meeeen, jeg liker jo "kjedelige" øl såvel som smakfulle øl, så jeg tenker at Oslo har sin plass i gjærhyllene :)

Helt ærlig har jeg ikke brukt Oslo på over ett år, så skal ikke påstå den er helt nødvendig i hyllene, men i den perioden det oste over av H2S i alle mine lyse lagere var den en god venn og støttespiller :D
 
Hva brygget du da?
Om jeg husker riktig, en sak med pale og noen prosent honningmalt, samt noen sent tilsatte amerikanske humler. Smakte sånn som hendene lukter etter å ha varmet opp humlepellets i hendene. Da humlesmaken roa seg etter et års tid, så smakte det mer malt, men ganske kjedelig sådan.
 
Om jeg husker riktig, en sak med pale og noen prosent honningmalt, samt noen sent tilsatte amerikanske humler. Smakte sånn som hendene lukter etter å ha varmet opp humlepellets i hendene. Da humlesmaken roa seg etter et års tid, så smakte det mer malt, men ganske kjedelig sådan.
Såpass ja, det hørtes rimelig trist ut :confused: Jeg brukte den kun til psuedo-lagere og der fungerte det passe greit, den 1 uke malt til glass greia, fungerte dog ikke, trengte ca 45 dager for å nå toppen som alle andre lagere jeg brygger :)
 
Ja, det er bare ikke det samme. Det er et bra verktøy for å lage god øl, men å påstå at det kan 1-til-1 erstatte klassiske lagerstammer uten at noen kan smake forskjell føler jeg ikke er riktig. Det er bare noe som er litt off. Minner meg litt om vitsen: "Playing the bass in music is like your eyebrows. You don't notice it is there, but once it's gone, you're like, what"
 
Da er den kommet til ølbrygging.no :)

Trur ikke jeg går på den der...

Minner meg litt om mine erfaringer med en annen hybrid derfra; Lallemand Køln. Den erfaringa er at å gjære i dens nedre temperaturområde gir bedre øl enn i det øvre....
 
Trur ikke jeg går på den der...

Minner meg litt om mine erfaringer med en annen hybrid derfra; Lallemand Køln. Den erfaringa er at å gjære i dens nedre temperaturområde gir bedre øl enn i det øvre....
Jeg kommer garantert til å teste Nova, på 12 grader som vanlig :)
 
Minner meg litt om mine erfaringer med en annen hybrid derfra; Lallemand Køln. Den erfaringa er at å gjære i dens nedre temperaturområde gir bedre øl enn i det øvre....
Hvis man og husker å endre pitchrate. Kjøpte en murkloss med Køln fra Brewshop nå det var på tilbud, så får jeg brukt rett pitchrate neste gang jeg skal teste en Kölsch. Ser at det er Køln og New England som har betraktelig høyere pitchrate enn de andre. Det går altså fire pakker på 25 liter 1.046. Også fristende å teste Novalager, men har nå en del gjær på lager som må brukes før det blir kjøpt noe annet.

1672757277716.png
 
Min erfaring så langt med Novalager er at den er veldig rask!

Gjærer en Cold IPA på 18C nå som første forsøk med denne gjæren og planla tørrhumling på dag 3 med fortsatt aktiv gjæring for å dra nytte av biotransformasjonsegenskapene til denne gjæren. Satte også tempen opp til 20C for å hjelpe den mot mållinjen.

Allere på dag 3 var aktiviteten på vei ned men rakk å humle mens det fortsatt var aktive arbeidere i karet. Nå på dag 4 er den omtrent ferdiggått! OG på 1,066 så skal få tatt en SG måling senere i dag når den har gått 4 døgn.

Andre som har erfaringer å dele?
 
Gjæret siste pilsen på 15 grader, "ferdig" på 5 dager men lot den stå et par uker(1.053-1.008)
 
Sist redigert:
Min erfaring så langt med Novalager er at den er veldig rask!

Gjærer en Cold IPA på 18C nå som første forsøk med denne gjæren og planla tørrhumling på dag 3 med fortsatt aktiv gjæring for å dra nytte av biotransformasjonsegenskapene til denne gjæren. Satte også tempen opp til 20C for å hjelpe den mot mållinjen.

Allere på dag 3 var aktiviteten på vei ned men rakk å humle mens det fortsatt var aktive arbeidere i karet. Nå på dag 4 er den omtrent ferdiggått! OG på 1,066 så skal få tatt en SG måling senere i dag når den har gått 4 døgn.

Andre som har erfaringer å dele?
1,066 OG til 1,012 på 4 døgn :oops:

Nå var jo vørteren kanskje litt lettspiselig med 16% hurtigris men alikevel er jeg overrasket. Prøven smaker veldig rent allerede :)

20230522_214044249_iOS.jpg
 
Nova Lager var inkludert i vamgjæringstesten på 20 grader. Ølet ble utmerket. Utgjæringen var etter alt å dømme rask, men jeg målte ikke. Det gjaldt dog for alle lagerstammene. Ved varm gjæring er lagergjær neppe tregere enn alegjær.
Javisst! (Hukommelse er ferskvare:(.) Du kåra jo Novalager til vinner.

En egenskap Lallemand reklamerer med, er at Novalager ikke produserer H2S. Det stoffet er jeg rimelig følsom for, så om det stemmer at Novalager løser det problemet, er det veldig interessant å prøve den.
 
Brygga en pils forrige lørdag med NovaLager. 16 grader, 0.9 bar.
Var vel strengt tatt ferdig på torsdagen eller noe. Tok en gravity reading på søndag og en liten smak.
OG 1049, FG 1008. Virker som jeg endelig har funnet en gjær som gir den autentiske pils smaken jeg har vært på jakt etter.
Magnum som bitterhumle. Saaz på 10 og 2 minutter.
Satt den på cc i går. Veldig spent på ferdig resultat.
 
Tilbake
Topp