Hei.
Skal sette min første gjærstarter idag. Har ikke erlenmeyer kolbe eller magnetrører.
Har en 5 liters vannkanne fra Rema 1000. Extra light DME og 2 rør wlp530 Abbey Ale yest fra whitelabs.
Disse er lagret i kjøleskap. Dato best before er June 10-14.
Planen min er å bruke cirka 300 gram med DME til 3-3.5 liter vann. Koke dette opp til en god vørter . ( 1040).
Muligens med noen gram gjærnæring?? ( VIT).
Avkjøle til romtemperatur. Tilsette o2 i væsken og riste / blande godt. Helle i begge rørene med gjær ( rom tempererte).
Riste og shake godt. Sette desinfisert folie over korkhull.
Deretetter riste hver gang man går forbi dunken og holde gjæren i suspensjon så godt det lar seg gjøre.
Skal sette 2 stk 25 liters sett. Satser på volum til gjæring på cirka 45-47 liter.
Er det noe annet jeg må gjøre / ikke gjøre her?
Hvor lenge bør starteren stå før den kan bryukes?
Må den i kjøleskap for dekantering,,eller kan dette gjøres i romtemp?
Skal sette min første gjærstarter idag. Har ikke erlenmeyer kolbe eller magnetrører.
Har en 5 liters vannkanne fra Rema 1000. Extra light DME og 2 rør wlp530 Abbey Ale yest fra whitelabs.
Disse er lagret i kjøleskap. Dato best before er June 10-14.
Planen min er å bruke cirka 300 gram med DME til 3-3.5 liter vann. Koke dette opp til en god vørter . ( 1040).
Muligens med noen gram gjærnæring?? ( VIT).
Avkjøle til romtemperatur. Tilsette o2 i væsken og riste / blande godt. Helle i begge rørene med gjær ( rom tempererte).
Riste og shake godt. Sette desinfisert folie over korkhull.
Deretetter riste hver gang man går forbi dunken og holde gjæren i suspensjon så godt det lar seg gjøre.
Skal sette 2 stk 25 liters sett. Satser på volum til gjæring på cirka 45-47 liter.
Er det noe annet jeg må gjøre / ikke gjøre her?
Hvor lenge bør starteren stå før den kan bryukes?
Må den i kjøleskap for dekantering,,eller kan dette gjøres i romtemp?