Min første gjærstarter.

Buster skrev:
Per Inge på ølbrygging mener 1 rør og 1 liter starter er "nok" til dette 25 liters settet de selger.

Jeg synes det er helt utrolig at han sier dette. Selv om han hadde hentet dette røret hos White Labs i dag, nyprodusert,
og brukte magnetrører med 1 liter starter, ville det være alt for lite for 25 liter med OG 1085.

Og når han sender med gjær som er nesten 2 1/2 måned gammel, som inneholder mindre enn 50% av opprinnelig antall celler blir det useriøst

HalvorH skrev:
Det er mulig å tilsette sukker etter stormgjæringen har gitt seg, da vil OG ved begynnelsen av gjæringen være lavere.

Ifølge oppskriften skal sukkeret kokes inn siste 10 minutter i vørteren.

Buster skrev:
HalvorH skrev:
Det er mulig å tilsette sukker etter stormgjæringen har gitt seg, da vil OG ved begynnelsen av gjæringen være lavere.

Ifølge oppskriften skal sukkeret kokes inn siste 10 minutter i vørteren.

Det kan også tilsettes senere. Bør kokes før det tilsettes.

Med lavere OG vil gjæren få en roligere start. Du kan også bruke mindre gjær.

Tror det er bedre enn å bevisst underpitche.

HalvorH skrev:

Men vil det ikke være like mye jobb for gjæren totalt sett?

Hvilken OG kan jeg forvente om jeg venter med å tilsette sukkeret til etter stormgjæring.

Da har jeg kjørt igang via yeastcalc.

Har tilsatt 432 gram DME,,etterfylt vann til 4 liter volum.

Dette veier nå 3.3 kg ferdig kokt.  Det er fremdeles plass i starteren til 1 liter til. Bør jeg koke opp dette og tilsette for å øke volumet på starter?  1 liter vann og 100g dme til?

Da er starteren på gang.

Når jeg skal steppe den, så trenger jeg vel egentlig bare å dekantere vørteren,,og tilsette ny vørter i samme flaske og riste/oksygenere videre?

Tilbake
Topp