Mine erfaringer med rims

TorfinnS

Norbrygg-medlem
image.jpg image.jpg har nå kjørt noen batcher med rims på bryggeriet. Vår rims er bygget opp som et rør på ca en meters lengde. Elementet er på 6,5 kw men vi bruker bare halvparten. Vi kjører vørter inn i bunnen på ene siden og ut på toppen på andre siden. Temperatursensoren sitter i utløpet. Reguleringen fungerer forsåvidt tilfredstillende, men vi opplever at temperaturen blir veldig ujevt i rimsen. Den blir veldig varm oppå og mye kaldere på undersiden. Tipper at deler av vannet/ vørteren blir stående stille i deler av røret. Dette fører også til at det begynner å koke inni røret selv om temperaturen på det som kommer ut bare er 70-80 grader. Vi har nå prøvd å vinkle røret slik at innløpet nå kommer inn på siden / nærmere toppen, og utløpet peker til andre siden. Ser ut som dette har stor innvirkning på temperaturforholdene til det bedre. Første bilde viser utløpet slik det var før, og siste slik det er nå. Det er nå mye jevnere temperatur over hele rimsen.

Før så gikk nok vannet langs nedre (kalde) del av rører, mens nå kommer vannet inn på siden / toppen der varmen fra elementet er. Eneste ulempen slik det er nå er at man må dreie utløpet opp i begynnelsen slik at man får ut lufta. Kanskje få sveiset på en nippel, slik at både inn og utløp peker opp.
 
Vertikalt burde vel fungere mye bedre?

Jeg ville satt det vertikalt slik at utløp kommer nærmest mulig meskekjelen. Da får du likere temp mellom rims og kjele også.
 
Vertikalt burde vel fungere mye bedre?

Jeg ville satt det vertikalt slik at utløp kommer nærmest mulig meskekjelen. Da får du likere temp mellom rims og kjele også.
Du tenker på å sette hele rims røret vertikalt istedet for horisontalt som jeg har det? Da må jeg i såfall bytte varmeelement da dette er et steatittelement. Det kan ikke monteres vertikalt.
Slik er elementet bygget opp. image.jpg
 
Aha. Ja hele røret vertikalt. Press vørteren opp langs røret i steden for langs med det. Du erfarte jo at det ble varmere på toppen. Varme stiger. Så dvs at noe av vørteren vil bli varmere, og da får du stratifisering. Noe vil legge seg på toppen og det blir varmere enn det under.

Snur du røret vertikalt så stratifiseringen følge retningen av flow. Hvis du har inn nede og ut oppe og da tenker jeg du får et jevnere resultat siden all vørter (og ikke bare den på toppen) vil bli gradvis varmere jevnt over ettervern som den beveger seg mot toppen/utløpet.

Hva mente du med innløpet? Er ikke inn/ut i hver sin ende lengre?
 
Inn og ut er i hver sin ende. Vertikal er kanskje den beste løsningen med hensyn til varmeoverføringen. Men ved å dreie røret 60-180 grader så bedres varmeavgivelsen og temperaturforholdene betydelig.
 
Surre noe rundt slik at vørteren tvinges rundt? Nesten som ei stor fjær utenpå kolba.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Surre noe rundt slik at vørteren tvinges rundt? Nesten som ei stor fjær utenpå kolba.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har tenkt på det samme. :)
Ser ut som det går greit slik jeg gjør det nå. Kan antagelig også vinkle hele røret noe 30-40 grader uten at det får betydning for elementet. Slike steatitt elementer skal ligge. Hvis de monteres vertikalt, så kan varmetrådene sige. De er kveilet opp som en spiral inni keramikkholdere.
 
har snakket med leverandøren av elementet (backer) og de mente at jeg fint kunne ha det i 45 graders vinkel. Da blir kanskje det løsningen.
 
Jeg har rims på mitt bryggeri og har aldri opplevd det som du beskriver. Da jeg startet og brygge så opplevde jeg noen ganger at jeg fikk svidd vørteren men etter at jeg begynte å kjøre full åpning på ventilen har det ikke vært noe problem. Med den størrelsen du har på rimsen er det tvilsomt at du vil få kontroll på tempreatursvingnigene. Det kan hjelpe og øke farten på sirkuleringen hvis du har mulighet for det. Legger ved bilde av rimsen. Den er rigget med element på 2500 W som styres av en Auber 2352, tempraturen varier maks 0,5 grader.
IMG_1013.JPG
 
Jeg har rims på mitt bryggeri og har aldri opplevd det som du beskriver. Da jeg startet og brygge så opplevde jeg noen ganger at jeg fikk svidd vørteren men etter at jeg begynte å kjøre full åpning på ventilen har det ikke vært noe problem. Med den størrelsen du har på rimsen er det tvilsomt at du vil få kontroll på tempreatursvingnigene. Det kan hjelpe og øke farten på sirkuleringen hvis du har mulighet for det. Legger ved bilde av rimsen. Den er rigget med element på 2500 W som styres av en Auber 2352, tempraturen varier maks 0,5 grader.
Vis vedlegget 25507
Ser ut for at jeg har samme RIMS tube som deg og får svidd det litt hver gang, hvilket element er det du har i ditt?
 
Ja, kommer nok og til og prøve det, tørrelementene som ligger i en hylse som der igjen har kontakt med vann/vørt har større flate.
 
Blir ikke det rør I rør? Mistenker at du ville fått raskere varmeoverføring med et våtelement.
 
Blir ikke det rør I rør? Mistenker at du ville fått raskere varmeoverføring med et våtelement.
Elementet ligger tørt inne i hylse som igjen er skrudd inn selve beholderen. Så du kan vel si det er et rør i rør. Det er klart at en slik løsning er tregere enn et våtelement. Fordelen er svært lav effekt pr cm2. Dessuten var det noe vi hadde liggende på jobb til et prosjekt som det ikke ble noe av.
 
Jeg har rims på mitt bryggeri og har aldri opplevd det som du beskriver. Da jeg startet og brygge så opplevde jeg noen ganger at jeg fikk svidd vørteren men etter at jeg begynte å kjøre full åpning på ventilen har det ikke vært noe problem. Med den størrelsen du har på rimsen er det tvilsomt at du vil få kontroll på tempreatursvingnigene. Det kan hjelpe og øke farten på sirkuleringen hvis du har mulighet for det. Legger ved bilde av rimsen. Den er rigget med element på 2500 W som styres av en Auber 2352, tempraturen varier maks 0,5 grader.
Vis vedlegget 25507
Har ikke problemer med temperatursvingninger, det som kom ut var jevn temperatur. Problemet var at gjennomstrømningen ikke var jevn slik det var før.
 
Tilbake
Topp